پدیده امیر اسدالله علم و خوانشی از راز بقای او در ساحت سیاست پهلویستی
ویژگی اسدالله علم که سبب شد تأثیرگذار‌ترین سیاستمدار ایران و نزدیک‌ترین فرد به شاه شود، تملق و چاپلوسی بود! علم در این ارتباط خود در کتاب خاطراتش چنین نقل کرده است: «ناهار را دسته‌جمعی در حضور شاه خوردیم و هر یک سعی کردیم، گوی چاپلوسی و تملق‌گویی به شاه را از دیگری برباییم!» این تملق‌های افراطی، پهلوی دوم را به مالیخولیای عقل کل بودن، مبتلا کرد! علم آنقدر شاه را تافته جدا بافته خوانده بود که کم‌کم خود او نیز به این باور رسیده بود که دارای رسالت ویژه‌ای از سوی قدرت‌های ناشناخته است!
«نظری بر چرایی برکشیدن رضاخان از سوی دولت انگلستان» در گفت‌وشنود با عباس سلیمی‌نمین
سفارت امریکا چهار ماه پس از کودتا در گزارش خود به وزارت خارجه این کشور، به صراحت می‌گوید: «مشخص است که عامل کودتا، سال‌ها مخبر انگلیسی‌ها بوده است! آن هم نه در زمانی که در قزاقخانه به مراتبی از درجه و مقام رسیده، بلکه همان موقع هم که یک قزاق دون‌پایه است!» در واقع رضاخان از همان اوایل کار در قزاقخانه، خبرچین انگلیسی‌هاست و امریکایی‌ها، به صراحت این را در اسناد خودشان آورده‌اند!
گفتاوردی در باب تعامل شرایط داخلی و خارجی ایران در آستانه کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹
ژنرال آیرونساید، فرمانده نیرو‌های انگلیسی در ایران، به این نتیجه رسید که ایران به یک دیکتاتوری نظامی نیاز دارد و وجود این دیکتاتور هماهنگ با منافع انگلستان است. در اوایل صبح ۳ اسفند ۱۲۹۹، حدود ۲ هزار نفر از نیرو‌های بریگاد قزاق از قزوین حرکت کردند و بدون هیچ مقاومتی کنترل تهران را به‌دست گرفتند. از دولت در پایتخت، چیزی جز احمدشاه مذبذب باقی نمانده بود که قصد فرار داشت، اما اسمارت، یکی از اعضای سفارت انگلیس، او را قانع کرد که فعلاً بماند!
«۳ اسفند ۱۲۹۹، کودتای ملی یا کودتای انگلیسی؟» در گفت‌و‌شنود با علی‌اکبر رنجبر کرمانی
وقتی روند به قدرت رسیدن رضاخان، به ویژه دوران نخست‌وزیری‌اش را مرور کنید، می‌بینید که تماماً با فشار و ارعاب نظامی بوده و توده مردم، هر روز علیه اش در برابر مجلس، مسجد سپه‌سالار و بازار، تظاهرات شدید می‌کردند! این فرد چگونه مصلحی بوده که مردم همان دوران هم، او را نمی‌خواستند؟ گیریم به قول عده‌ای، مردم نادان بودند! آیا به ملیون وقت از قبیل آیت‌الله مدرس هم، می‌توان چنین نسبتی داد؟
گفتاوردی در باب بستر‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹
در سالیان اخیر، عده‌ای منکر این موضوع می‌شدند که انگلستان رضاخان را انتخاب کرده و طراح و برنامه‌ریز کودتا بوده و می‌گویند رضا‌خان برحسب تشخیص خود، کودتا کرد و با استعداد خویش، توانست کار را پیش ببرد! موضوع جالب‌تر این است که خود رضاخان، در هنگام تبعید می‌گوید: «انگلیسی‌ها خیلی نامرد هستند، من تمام دین و غیرت و خانواده خود را فدای سیاست‌های انگلیس کردم و هر چه خواستند، من اجرا کردم و آن‌ها این بلا را بر سر من آوردند!»
گفتاوردی در باب زمینه‌ها و جریانات دخیل در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹
عین‌الملک هویدا، محافل ایران را جست و افسر قدبلند تنومندی به نام رضاخان میرپنج را شناسایی کرد که با بهائی‌ها رفت‌وآمد و با جریان‌های فرقه‌ای، ارتباط داشت. البته شخصیت محمد نخجوان هم بررسی شد، اما او به دلیل اینکه نسبت به رضاخان سواد و آگاهی بیشتر و به‌روزتری داشت، کنار گذاشته شد! رضاخان به دلیل سطح سواد پایین و اطاعت‌پذیری بالاتر و خشونت رفتاری بیشتر، برگزیده شد
به بهانه فرارسیدن صدمین سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹
حسین فردوست می‌گوید: «رضاخان یک عامل انگلیسی بود و در این تردیدی نیست که کودتای ۱۲۹۹، طبق اسنادی که دیده و شنیده‌ام، در ملاقات ژنرال آیرون ساید انگلیسی با رضاخان با حضور سیدضیاء‌الدین طباطبایی برنامه‌ریزی شد. شاپور جی کتاب محرمانه‌ای را به من نشان داد که در یک بند آن نوشته شده بود: نایب‌السلطنه هندوستان می‌خواست فرد مناسبی را برای اداره ایران پیدا کند و به دستور او پدر شاپور جی، این فرد را- که رضا بود- پیدا کرد و به نایب‌السلطنه معرفی کرد...»
«جستار‌هایی در حاکمیت ایران بر بحرین و ماجرای جداسازی آن» در گفت‌و‌شنود با خسرو معتضد
دولت انگلستان تصمیم گرفت که به بحرین استقلال بدهد، به این شرط که پایگاهش در آنجا باشد! الان هم این پایگاه را به امریکایی‌ها داده است و یک گروه بزرگ امریکایی، در بحرین ساکن هستند. علاوه بر این به خاطر آنکه بحرین نوکر امریکاست، در نهایت بی‌شرمی و در مقابل سکوت آقای ظریف، ۱۷۳ میلیون دلار پول دولت ایران را مصادره کرده است! متاسفانه اسرائیل با این‌ها نیز در حال برقراری روابط است
مدارس اسلامی بسترساز تربیت چند نسل از جوانان مذهبی و انقلابی
با گسترش فعالیت‌های جامعه تعلیمات اسلامی و رونق برنامه آن در مدارس، رژیم پهلوی نخست در اوایل دهه ۵۰، بر نظارت و سختگیری خود بر مدارس جامعه تعلیمات اسلامی افزود و با سیاست رفع اجباری حجاب از دبیرستان‌ها، هیئت مدیره این جامعه را، در شرایط بحرانی قرار داد و بالاخره در سال ۱۳۵۳ ش. این مدارس مصادره شد و در سلطه رژیم شاه قرار گرفت
نظری بر علل و زمینه‌های مخالفت امام خمینی با رفر‌اندوم انقلاب سفید پهلوی دوم
نگاهی دوباره به متن مخالفت امام‌خمینی با طرح ۶ ماده‌ای پهلوی دوم، این موضوع را بیشتر روشن می‌کند که استفاده ابزاری از حضور زنان در پست‌ها و مقام‌های رسمی، تنها برای نمایش دموکراسی است و واقعیت ماجرا، استبداد درهم تنیده‌ای است که حقی نه برای زن و نه برای مرد قائل است. منطق ایشان برای مخالفت با این امر، از این قرار است: «مگر مرد‌ها در این مملکت آزادی دارند که زن‌ها داشته باشند؟ مگر آزادی زن و آزادی مرد با لفظ درست می‌شود؟»
۷