کد خبر: 625098
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
خبرنگار جوان:
یادواره شهید کشوری و شهدای بولی و ارکوازی ایلام در آیین با شکوهی در منطقه میمک ایلام برپا شد.
این مراسم معنوی با حضور شماری از مسئولان محلی، کشوری، خانواده معظم شاهد و ایثارگران، روحانیون، بسیجیان و دیگر اقشار مختلف جامعه برپا شد.
 
یادواره شهید کشوری با مراسم سوگواری محلی «چمر» در ایلام برگزار شد.در مناطق روستایى و عشایرى استان ایلام «چمر» نواى غمبارى است که در سوگ عزیزان از است رفته نواخته مى‌شود همچنیناین مراسم در هنگام تدفین و سوگواری عزیزان از دست رفته قوم کرد و لر در استان ایلام برپا می‌شود.

«چمر» با صف بستن زنان مویه‌خوان، نوازندگان ساز و دهل و شاعران محل شروع مى‌شود، با بالا آمدن آفتاب و به نوا درآمدن سرنا و دهل نواى چمرى آغاز مى‌شود، بعد از صف بستن و قرار گرفتن علم و کتل‌ها در قسمت‌هاى مختلف صف، «بویش»ها و «راوکر»ها یا همسرایان مرثیه‌خوانى با نوایى مانند هق‌هق آغاز مى‌شود. همسرایان با این نوا از جلوى صف گذشته و با رسیدن به پایان صف به آرامى باز مى‌گردند و این کار تکرار مى‌شود، این مراسم تا نیمروز ادامه مى‌یابد.

دبیر ستاد یادواره شهید کشوری و شهدای ایل بولی و ارکوازی در حاشیه این آیین اظهار داشت:از هفته‌های پیش برای برپایی یادواره سرلشکر خلبان شهید کشوری و 186 کبوتر سبکبال ایل ارکوازی و بولی درایلام تمهیدات لا زم اندیشیده شد.این مراسم نیر با تدابیر و برنامه‌ریزی انجام شده با شکوه خاصی برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این مراسم فرماندهان هوانیروز جمهوری اسلامی، مدیران استانی،سران ایلات و طوایف استان و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران نیز در این یادواره حضور داشتند.

این مسئول اضافه کرد:10 کمیته ستاد یادواره شهید کشوری و شهدای ایل بولی و ارکوازی به منظور بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت مردم استان ایلام برای تعمیم روحیه حماسه سازی دلیر مردان عرصه ایمان و شهادت تشکیل شد.

رحیمی یادآور شد: ستاد مردمی یادواره سرلشکر خلبان شهید کشوری و 186 کبوتر سبکبال ایل ارکوازی و بولی با مساعی سپاه پاسداران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، پایگاه هوایی هوانیروز کرمانشاه ، فرمانداری ایلام و سایر ادارات و نهادهای انقلابی و ... تشکیل شد.

علی کشوری در حاشیه یادواره فرزند شهید احمد کشوری گفت: مراسم و یادواره با شکوه خاصی برگزار شد. از طرف خانواده شهید احمد کشوری از دست‌اندرکاران برپایی این یادواره و مردم شهیدپرور استان ایلام قدرانی می‌کنم و دست یکایک آنان را به گرمی می‌فشارم.

وی ادامه داد: مسئولان برپایی این یادواره تمام تلاش خود را صرف برپایی باشکوه این مراسم کردند و انصافا در این راه نیز موفق عمل کردند.

فرزند شهید احمد کشوری گفت:امکان و مجال نام بردن از یکایک دست‌اندرکاران برپایی این یادواره نیست اما به طور کلی از همه آنان سپاسگزارم. به نظر من هرچه قدر در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت شود باز هم کم است و مجال کار دارد.

وی ادامه داد: مسئولان کشوری و استانی باید عنایت ویژه‌ای به استان ایلام داشته باشند تا بار دیگر در هنگام مراجعه به این منطقه لفظ محرومیت آن را نشنویم.استان ایلام دارای ظرفیت‌های متعددیدر بخش‌های مختلف است که لفظ محرومیت برازنده آن نیست.

کشوری اضافه کرد: ایجاد یادمان دائمی برای این منطقه از استان ایلام که یادواره شهید کشوری و شهدای والامقام این منطقه برپا شده لازم و ضروری است. با عنایت به اینکه هرساله در سالروز شهادت شهید کشوری و روز نیروی هوایی در این منطقه مراسمی برپا می‌شود ایجاد یادمان دائمی امری لازم است.

وی ادامه داد: قطعا کاروان‌های راهیان‌نور نیز از این منطقه بازدید داشته که ایجاد این یادمان با تاسیسات جانبی را نیاز دارد.در این منطقه از خاک پهناور ایران اسلامی عزیزانی از دست رفته‌اند که نمونه آنان دیگر کمتر یافت می‌شود.

فرزند شهید احمد کشوری گفت:این مهم یعنی توجه به منطقه و ایجاد یادمان دائمی نیازمند همت بیشتر مسئولان است.

حسین کلانتری معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام در یادواره شهید کشوری و 186 شهید ایل بولی و ارکوازیدر استان ایلام اظهار داشت: پاسداشت خون شهدا ضامن تداوم انقلاب اسلامی است.نقش خانواده معظم شهدا در تبیین پیام شهدا بسیار مهم و ارزشمند است و باید همگان به این مهم توجه کنند.صبر و استقامت خانواده معظم شهدا امروز بهترین سرمشق برای جامعه ایران اسلامی است.

کلانتری تصریح کرد: باید جوانان امروز از زندگی سراسر افتخار شهدا الگو گرفته و در راه زندگی خود از این سیره پیروی کنند.شهدا با نثار عزیزترین داشته خود از کیان ایران اسلامی دفاع کردند و با دستان خالی و توکل به خدا و رهبری امام خمینی (ره) در برابر دشمنان تا بیخ دندان مسلح ایستادند و یک وجب از خاک این دیار را به آنان ندادند.

ایثار و دلاورمردی رزمندگان اسلام، شهدا و در مجموع ایثارگران انقلاب اسلامی نباید فراموش شود و این وظیفه‌ای سنگین بر دوش همگان است.

ویبا بیان اینکه شهادت مرگ در راه خداست و شهید عالی‌ترین مقام را در نزد خداوند دارد، افزود: همه ما مدیون دلاورمردی‌ها و قهرمانی‌های شهدا هستیم و بر این اساس باید همواره یاد شهدا را زنده نگه داشته و در این راه هرچه در توان داریم کوتاهی و سستی نکنیم.

این مسئول اضافه کرد: برپایی یادواره‌های شهدا گوشه کوچکی از دین ما به ساحت آنان بوده که باید مسئولان در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

کلانتری تصریح کرد: یادواره شهدا یادآور رشادت، ایثارگری، گذشت و فداکاری‌های شهیدان هشت سال دفاع مقدس است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، سیروان، ملکشاهی و چرداول در مجلس شورای اسلامی در حاشیه یادواره شهدای محسن انصاری در یادواره شهید کشوری و 186 شهید بولی و ارکوازی اظهار داشت: شهیدان با نثار جان خود از کیان ایران اسلامی دفاع کردند.

وی با بیان اینکه اکنون به برکت خون شهدا ایران اسلامی در اوج قدرت، عظمت و محبوبیت بین‌المللی قرار دارد، ادامه داد: نقش خانواده معظم شهدا در تبیین پیام شهدا بسیار مهم و ارزشمند است و باید همگان به این مهم توجه کنند.صبر و استقامت خانواده معظم شهدا امروز بهترین سرمشق برای جامعه ایران اسلامی است و باید جوانان امروز از زندگی سراسر افتخار شهدا الگو گرفته و در راه زندگی خود از این سیره پیروی کنند.

شوهانی تصریح کرد:در طول تاریخ ایران این تنها نبردی بود که خاک ایران اسلامی چپاول نشد و مردم آن به رهبری امام راحل در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت کردند.ایثار و دلاورمردی رزمندگان اسلام، شهدا و در مجموع ایثارگران انقلاب اسلامی نباید فراموش شود و این وظیفه‌ای سنگین بر دوش همگان است.

امیریوسف قربانی فرمانده هوانیروز استان کرمانشاه در حاشیه مراسم یادواره شهید کشوری و 186 شهید والامقام بولی و ارکوازی اظهار داشت: کار بسیار عظیم و بزرگی در برپایی یادواره شهید کشوری و شهدای والامقام منطقه انجام شد.

فرمانده نیروی هوایی کرمانشاه گفت: از همه دست‌اندرکاران برپایی این یادواره بزرگ و عظیم و همچنین رسانه‌های منتشر کننده این یادواره تقدیر می‌کنم که در این راستا تلاش کردند.شهیدان حق بزرگی بر ملت ایران اسلامی دارند و تلاشی که در راستای برپایی این یادواره‌ها می‌شود تنها گامی در راستای تسلی خاطرمان است.

این مسئول اضافه کرد: امیدوارم در روز قیامت شهدای والامقامما را شفاعت کنند و ما در راه ترویج فرهنگ شهادت ثابت قدم بمانیم. ترویج فرهنگ شهادت برای نسل جوان امروزی امری واجب و اثرگذار است که باید در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

فرمانده هوانیروز استان کرمانشاه گفت: نیروی هوایی کرمانشاه برای این روز برنامه ویژه‌ای تدارک دیده بود که به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به اجرایآن نشدیم و در واقع از ظرفیت بالگردها برای مانور استفاده نشد.

این فرمانده نظامی اضافه کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان امروزی امری ضروری است و نباید از خانواده معظم شاهد را فراموش کنیم.
گزارش: آزادپور
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار