کد خبر: 647948
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
دکتر راضیه سادات حسینی

در بسیاری از دوره های تاریخی، بدرفتاری با والدین ذکر نشده است، احتمالا به این دلیل که خود سالمندان علاقه به ذکر این مسائل نداشته اند. این موضوع در اواخر قرن نوزدهم واوایل قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت. با این حال باز هم این موضوع به صورت سطحی نگریسته شد.

انواع مختلفی از بدرفتاری با سالمندان وجود دارد و هرکدام دارای شاخص هایی هستند. انواع مختلف بدرفتاری با سالمندان از غفلت و نادیده گرفتن آنها گرفته تا آزار جسمی و اعمال زور واضح،  که ممکن است در فرهنگ ما این شکل از سوء رفتار کمتر به چشم بیاید. البته اینکه ما آزار جسمانی واضح به شکل حمله فیزیکی را نمیبینیم، به این معنا نیست که چنین چیزی وجود ندارد. بلکه این موضوع هم مانند بسیاری از دیگر از پدیده هایی که در کشور وجود دارد و بهترین روش برای حل این مسائل را نادیده انگاشتن آن می دانیم، سالمند ازاری فیزیکی هم نادیده گرفته می شود. حتی در بسیاری از موارد خود والدین و سالمندان وجود آن را کتمان می کنند. شما اگر از هر نوجوان یا کودکی بپرسید که آیا تا کنون مورد تهاجم فیزیکی پدر و مادر و یا خواهر و برادر بزرگتر خود واقع شده اید، اکثریت به اتفاق آنها بیان می کنند که چنین چیزی را تجربه کرده اند. ولی اگر از سالمندان در مورد سوء رفتار بپرسید تعداد کمی آن را عنوان می کنند. به واقع علت چیست؟

آیا ما از نظر انسانی و فرهنگی انقدر رشد کرده ایم که هیچ گونه رفتار ناشایستی را در قبال بزرگترها انجام نمی دهیم؟

و یا نه؟اکثرا  این رفتارها را به کرات و عادی انجام داده ایم که دیگر جزیی از زندگی والدین ما درآمده اند و دیگر به عنوان سوء رفتار برداشت نمی شوند؟ و یا نه والدین به جرم والدین بودنشان این بار هم باید بر تمام خطاهای ما چشم پوشی کنند؟ چرا در استان چهار محال و بختیاری که یکی از استانهایی است که انتظار می رود والدین در شرایط نرمالی زندگی کنند و آمار سالمند آزاری اندک باشد، تحقیقات نشان می دهند که بیش از هفتاد درصدافراد سالمند به درجاتی سالمند آزاری را تجربه کرده اند. این سالمند آزاریها از غفلت و بی اعتنایی به سالمند گرفته تا بی حرمتی و دشنام زبانی و حتی تهاجم فیزیکی؟

آیا وجود چنین امار و ارقامی در استانی که اغلب افراد ان بومی هستند و  انتظار می رود از فرهنگ غنی احترام به سالمند برخوردار باشند کمی دور از انتظار نیست؟

آیا ما به عنوان افرادی که در حال زندگی در این مرز و بوم هستیم چه وظیفه ای بر دوش داریم؟

اگر ما نتوانیم در استانی کوچک با فرهنگ بومی انسانیت را در حد افراد خانواده های خود اجرا کنیم، آیا این امکان وجود دارد که نسل بشریت را در جهان نجات بدهیم؟

آیا همه چیز باید در حد شعار دادن و کلمات زیبا مخفی شود؟

 

آنچه مسلم است ارزیابی موشکافانه ی پرونده سوئ رفتار با سالمندان و مداخلات موفقیت آمیز، به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارند که می بایست پیش از اولین برخورد با افراد سالمند در نظر گرفته شود. همچنین خصوصیات فردی و شخصی فرد سالمند آزار و سعی در تغییر رفتار آزار دهنده هم ممکن است نیاز به زمان زیادی داشته باشد. در حقیقت اکثر افراد آزار رسان مایل به ادامه زندگی و داشتن رابطه با آزار دهنده هستند. آزار دهندگانی که از بیماری روحی رنج میبرند و حاضر به تغییر رفتار نیستند، درصد کمی از جمعیت آزار دهندگان را تشکیل می دهند. آنچه مسلم است چالش های زیادی در راه است و کلیه افراد جوان و یا میانسال و یا حتی سالمند که در دستگاههای دولتی و قانون گذاری دست اندکارند، مسئول هستند. سالمندی در راه است و شما خواننده محترم انشالله انقدر مورد لطف خداوند قرار بگیرید که پیر شوید، اما از همین حالا سعی کنید تا با پدیده سالمند آزاری مبارزه کنید تا بتوانید  توشه ای برای دوران سالمندی خود تهیه کنید

راضیه السادات حسینی

دانشجوی دکتری سالمند شناسی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر