کد خبر: 657868
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
ایلام را با گلیم نقش برجسته بشناسید صنایع دستی به عنوان یک هنر اصلی از قدیم تاکنون در استان ایلام جایگاه ویژه ای داشته است و وجود زندگی عشایری از گذشته در استان، باعث خلق آثاری از جنس زندگی شده است.
روح الله جام سحر
 
صنایع دستی استان ایلام به دلیل هنر و نبوغ مردان و زنان این استان هم اکنون به 15 کشور جهان صادر می شود که البته برای شناخته شدن نیازمند معرفی است.

بدون شک صنایع دستی مردان و زنان استان ایلام از ظرفیت بالایی برای اشتغال و توسعه برخوردار است که نیازمند معرفی و برندسازی به اسم ایلام است.

صادرات صنایع دستی یکی از مهمترین نکات برجسته صنایع دستی استان ایلام است که البته صنایع دستی استان باید به اسم استان صادر شوند.

هم اکنون گلیم نقش برجسته به عنوان مهمترین و اصیل ترین صنعت استان به شمار می رود که این هنر در استان به طور کامل رواج یافته و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

صادرات صنایع دستی ایلام به کشورهای مختلف جهان

معاون صنایع دستی استان ایلام بابیان اینکه: صنایع دستی در استان ایلام از ظرفیت بالایی برخوردار است به طوری که هم اکنون در حال حاضر بیش از 9 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان ایلام فعال هستند که بیش از 90 درصد آنها را بانوان استان تشکیل می دهند،گفت: صنایع دستی استان ایلام، به عنوان میراث هزار ساله تمدن این خطه از جمله پتانسیل های مهمی است که می تواند سهم مهمی در اشتغالزایی و توسعه استان داشته باشد.

"رائد ناصری فر" با اشاره به اینکه صنایع دستی هنرمندان استان به 15 کشور جهان صادر می شود، اظهار داشت: "گلیم"، "جاجیم" و "نمد" از مهمترین اقلام صادراتی استان هستند که در کشورهای مختلف از طرفداران بسیاری برخوردار است.

وی راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و سوغات محلی را یکی از نیازهای استان ایلام در بخش صنایع دستی دانست وتصریح کرد: راه اندازی واحد بسته بندی در توسعه صادرات صنایع دستی و افزایش درآمد صنعتگران این بخش استان، جهت تولیدهای صنایع دستی ایلام که به استان های همسایه و همچنین کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، ژاپن و حوزه خلیج فارس صادر می شود نقش مهمی داشته باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: طی سال گذشته، صنایع دستی ایلام به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون ریال به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

"رائد ناصری فر" افزود: یک بازارچه صنایع دستی در شهرستان ایوان با چهار غرفه و یک بازارچه‌ دیگر صنایع دستی و سوغات در مرز مهران با غرفه‌ فروش تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهد شد و هم اکنون در استان ایلام 25 رشته‌ صنایع دستی فعال وجود دارد.

خانم "سحر چلانگر" مبتكر گلیم نقش برجسته ایلام / تاریخچه گلیم نقش برجسته

زندگی عشیره ای و سنتی و پرورش دام برای تامین معیشت زندگی مردم منطقه ایلام از دیرباز تاكنون موجبات استفاده از پشم و رشد و رونق صنایع دستی مرتبط با آن خصوصاً قالی و گلیم ساده را فراهم آورده است

عشایر این منطقه به دلیل كوچ نشین بودن و حركتهای مداوم ، معمولاً از دارهای افقی كه به راحتی جمع شده و در مناطق اسكان ایل قابل استقرار بوده ، استفاده میكردند. از نظر مصرف نیز قسمت عمده ای از قالی و گلیم های ساده تولید شده توسط زنان ، جنبه خود مصرفی داشته و در زندگی روز مره آنان مورد استفاده قرار گرفته است . در حین بافت گلیم ساده ، خانم بافنده ای بنام ً سحر چلانگرً ساكن روستا ی زنجیره ( از توابع شهرستان سرابله استان ایلام ) در قسمتی از گلیم بافت خود ، موفق به اجرای نقشی برجسته با استفاده از گره قالی می شود كه پس از ارسال این گلیم به سازمان صنایع دستی ایران مورد استقبال قرار گرفته و از آنجایی كه این نوع گلیم مشابه قالیهای نقش برجسته ای بوده كه در كشور چین بافته می شـود . تصـاویـری از قالیـهای بـافت چین بعنوان الگو ، جهت ترویج این گلیم از طرف معـاونت فنـی و اجـرایی ســازمان صنایع دستی ایران ( طبق نامه شماره 1246 مورخه 6/8/ 1366 ) به اداره صنایع دستی استان ایلام و سعی و همت بافندگان ، زمینه رشد گلیم نقش برجسته در این منطقه فراهم شده است .
گلیم نقش برجسته ، از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است كه با توجه به ناچیز بودن سابقه بروز خلاقیت بافندگان چیره دست ایلامی در امر بافت گلیم نقش برجسته ، پیشرفت چشمگیری در زمینه های مختلف تولید آن حاصل شده است

گلیم نقش برجسته نیازمند معرفی است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تصریح کرد: از مهمترين صنايع دستى استان ایلام كه به دست هنرمندانه زنان و دختران ايلامى مخصوصا در نواحى ايلام، دره شهر، شيروان چرداول و ايوان بافت مي شود فرش كرك و ابريشم و گليم منحصر بفرد گل برجسته است كه نقش و نگارهاى آن از طبيعت و تاريخ و فرهنگ اين منطقه الهام گرفته است.

"رائد ناصری فر" ادامه داد: از دیگر صنايع دستى ديگر استان جاجيم بافى، نمد مالى، گيوه بافى، فرنجى مالى، قتره بافى، صنايع چوبى از جمله ملزومات ورزشى و خانگى است كه بدست هنرمندان ايلامى خلق مي شود.

"ناصری فر" افزود: با توجه به نزدیکی استان ایلام به مرز بین المللی مهران، بیشترین میزان صادرات گلیم نقش برجسته استان به کشور عراق بوده و این محصول از ظرفیت خوبی برای صادرات برخوردار است.

این مسئول با اشاره به اینکه گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص‌ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و سالانه 750 تخته گلیم نقش برجسته تولید می شود، افزود: یکی از راهکارهایی که بتوان گلیم نقش برجسته ایلام را بهتر معرفی کرد، تبلیغ است که باید در برنامه‌های جدید صنایع دستی در منطقه غرب کشور گنجانده شود.

معاون صنایع دستی ایلام بهره‌گیری از نمادها در صنایع دستی استان ایلام را یکی از راه‌های مؤثر تبلیغات دانست و گفت: در تبلیغات باید طوری بر این نکته تأکید شود که کلمه گلیم نقش برجسته ایلام یادآور فرش زیبا، منحصر به فرد و به یادماندنی باشد و به گردشگر یا خریدار گوشزدکندکه گلیم نقش برجسته استان ایلام، کالا و سوغاتی جدید، مطلوب و دلخواه برای گردشگر یا خریدار درغرب ایران است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 24 کارگاه صنایع دستی در استان وجود دارد که از این تعداد 19 کارگاه فعال بوده و هشت مورد از آن نیز در شهرستان ایلام دایر است، افزود: در این کارگاه ها 23 رشته در 3 حوزه حمایت از تولید، توسعه و ترویج و امور بازرگانی فعالیت می کنند که در میان آنها گلیم نقش برجسته بیشتر مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام به اشتغالزایی بیش از هفت هزار نفر در کارگاه های صنایع دستی استان اشاره و تصریح کرد: استان ایلام دارای پیشینه تاریخی بسیار کهن است و تمام تلاش این اداره کل این است که صنایع دستی استان بتواند جزو اقلام صادراتی به عراق و دیگر کشورها قرار گیرد.

وی از بستر سازی برای صادرات مستقیم و به دور از دخالت دلالان خبر داد و بیان کرد: برنامه ریزی ما این است که در نمایشگاه بین المللی تدبیر شرکت داشته باشیم و استارت صادرات محصولات را به صورت مستقیم و به دور از دلالان داشته باشیم.

مجتمع مرمت گلیم نقش برجسته در ایلام راه اندازی می شود

"رائد ناصری فرˈ اظهار کرد: مجتمع مرمت گلیم نقش برجسته با مشارکت بخش خصوصی درآینده ای نزدیک در شهر ایلام فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه : ایلام فاقد این کارگاه بوده، گلیم های نقش برجسته استان برای انجام خدمات شور، پرداخت و مرمت به شهرهای مختلف از جمله تهران، قم و کاشان ارسال می شد که راه اندازی این مجتمع در استان را ضروری کرده است.

وی بیان کرد: به همین منظور با حمایت حوزه صنایع دستی این اداره کل و دفتر توسعه خوشه گلیم نقش برجسته و فرش دستباف ایلام، کارگاه ترمیم، شور و پرداخت فرش و گلیم نقش برجسته تا پیش از مهرماه سال جاری در استان راه اندازی می شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری ایلام افزود: در نتیجه رایزنی ها و برنامه ریزی ها، هزینه آموزش و بخشی از تجهیزات و وسایل مورد نیاز این مجتمع از سوی حوزه صنایع دستی این اداره کل تامین خواهد شد.و این کارگاه به هدف حمایت از فعالان حوزه فرش و گلیم و نیز کاهش هزینه های جاری هنرمندان راه اندازی خواهد شد.

وی آموزش رشته های صنایع دستی در حال رکود و به روز کردن آنها را از فعالیت های این اداره کل برای حفظ و رونق صنایع دستی استان عنوان کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر