کد خبر: 658751
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
مدیرعامل آبفای کاشان:
اگر بتوانیم سرانه مصرف آب را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم علی رغم تمام محدودیت های که در منطقه با آن مواجه هستیم خواهیم توانست از بحران آب منطقه عبور نموده و تا 20 سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.
هادی مومنی راوندی

مدیرعامل آبفای کاشان با بیان این مطلب گفت: با وجود تمام محدودیت هایی که در خصوص تأمین ، تولید و توزیع آب داریم سرانه مصرف خانگی در کشور ومنطقه کاشان، آران و بیدگل بیش از استانداردهای جهانی است.

مهندس محمدرضا اسدی تصریح کرد: در کشورهایی که 10 برابر ایران بارندگی دارند سرانه مصرف یک نفر کمتر از 100 لیتر در روز می باشد ولی در منطقهاین میزان بیش از 250 لیتر در روز برای هر نفر می باشد که این امر باعث نگرانی جدی است.

وی یادآور شد: امروز مصرف آب در بخش خانگی شهرستان آران و بیدگل بیش از 23 میلیون لیتر درروز می باشد که بخش کمی از آن اختصاص به شرب شهروندان دارد و قسمت عمده آن صرف مصارف بهداشتی و فضای سبز می گردد.

اسدی گفت: تنها با کاهش 20 لیتری 70 هزار شهروند آران و بیدگل می توانیم رقمی معادل یک میلیون و 400 هزار لیتر صرفه جویی در شبانه روز داشته باشیم که این امر به راحتی دست یافتنی است. بیشترین مصرف شهروندان در استحمام اتفاق می افتد که اگر استحمام را یک دقیقه کاهش بدهیم به ازای هر نفر 10 لیتر آب صرفه جویی می گردد.

وی استفاده از سایه بان برای کولرهای خانگی، کاهش مصرف در بخش فضای سبز و استفاده از ظرفیت کامل ماشین های ظرفشویی و لباسشویی را از دیگر راههای مدیریت مصرف ذکر کرد و تأکید کرد: ما می توانیم سال ها بدون استفاده از خدمات تلفن، برق و گاز زندگی کنیم ولی نمی توانیم یک روز بدون آب زندگی کنیم.

اسدی افزود: عمده ترین میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی است. از 440 میلیون مترمکعب برداشت آب از منابع زیرزمینی ، بیش از 90 درصد مربوط به بخش کشاورزی، 6 درصد مصرف شرب و بهداشتی و 3 تا 4 درصد به صنعت اختصاص دارد.

مدیرعامل آبفای کاشان اذعان داشت: کلید و راه حل مشکل بحران آب منطقه در مدیریت مصرف موثر از منابع موجود آب است. امروز در دنیا از یک مترمکعب آب ، 2 کیلو محصول برداشت می کنند در حالی که این رقم برای ایران کمتر از 900 گرم می باشد. روش های آبیاری تغییر کرده و استفاده از روش های غرقابی منسوخ گشته است.

اسدی هجوم آب های شور به طرف آب های شیرین و لب شور را از دیگر محدودیت های این حوزه ذکر کرد و تصریح کرد: این منطقه در حاشیه دریاچه نمک قرار گرفته و به واسطه برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی مشکلات بسیاری را به همراه داشته است. اگر در یک دهه گذشته با حفر چاه در عمق 10 متر به آب می رسیدیم امروز سطح برخورد آب تا عمق 80 متری پایین رفته است و کیفیت آب به مراتب بیش از گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: میزان متوسط بارندگی در جهان 750 میلی متر، در کشور ایران یک سوم این مقدار و 250 میلی متر است. این رقم برای منطقه گرم ، کویری و خشک کاشان، آران و بیدگل کمتر از 120 میلی متر می باشد که در کنار این محدودیت میزان تبخیر منطقه است که 3 برابر متوسط جهانی است.

مهندس اسدی گفت: همه این ها فاکتورهای محدود کننده ای است که روز به روز شرایط را سخت تر می کند. ایران به لحاظ جمعیت و وسعت یک درصد جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده ولی به لحاظ دارا بودن آب شرین کمتر از سه دهم درصد استاندارد جهانی را داراست.

مدیرعامل آبفای کاشان از شهروندان خواست با در نظر گرفتن تمام محدودیت های که این منطقه با آن مواجه است بامدیریت مصرف درست و بهینه سرانه مصرف خود را به استانداردهای جهانی نزدیک نموده تا به این طریق از بحران آب منطقه به سلامت عبور نماییم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار