کد خبر: 664141
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
مروری بر وعده های پی در پی مسئولان آبی کرمانشاه؛
خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا ، مصرف آب در نقاط مختلف کشور ازجمله کرمانشاه را افزایش داده و همین عامل سبب شده است در برخی از مناطق این استان از این نعمت حیاتی ، بی بهره بمانند و آب رسانی به بسیاری از روستاها به صورت سیار انجام شود.
خدیجه یوسفی فرد

به گزارش خبرنگار جوان ، کمبود آب تصفیه شده در اکثر مناطق این استان ، زندگی شهروندان را در فصل تابستان و حتی ماه مبارک رمضان ، با مشکل مواجهه کرد.

اعتبار 30 میلیارد تومانی برای آبرسانی به شهر کرمانشاه

براساس بررسی های به عمل آمده در جريان سفر مقام معظم رهبري به استان کرمانشاه ، بيش از 8 هزار ميليارد تومان اعتبار به استان کرمانشاه اختصاص يافته که 3 هزار میلیارد تومان مربوط به مهار آب های مرزی است.

یکی از این طرح ها نیز پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه از طریق منبع آبی سد گاوشان است که برای تکمیل آن اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان پیش بینی شده و مدت هاست که وعده بهره برداری آن داده شده که در صورت افتتاح بخش مهمی از مشکل کم آبی شهر کرمانشاه حل می شود.

آب سد گاوشان کی به کرمانشاه می رسد؟!

مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه انتقال یک خط اضطراری از سد گاوشان به منظور تامین آب شرب کلان شهر کرمانشاه را تا آخر خرداد ماه سال قبل و در اظهارات دیگری تا پایان تیر ماه سال قبل و بازهم در نقل قول دیگری در ماه مبارک رمضان سال قبل عنوان کرد که هیچ یک محقق نشد.

محمد کهریزی مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز، در سخنانی وعده سال قبل را داد که هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

کاهش میزان بارندگی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه میانگین بارش امسال استان 370 میلیمتر عنوان کرد که با توجه به کاهش 15 درصدی نسبت به میانگین سالانه شرایط رضایت بخشی مشاهده نمی شود.

وی تصریح کرد: وضعیت بارندگی نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش داشته و نباید تصور داشت که با وجود بارش‌های سال آبی جاری بتوان بیش از حد آب استفاده کرد.

افزایش هزاران مشترک جدید طی سه سال گذشته

وی با اشاره به وضعیت موجود تامین آب در شهرهای استان، گفت: با توجه به افزایش چندین هزار مشترک جدید در سال گذشته و امسال و افتتاح برخی پروژه های مسکن مهر و نیز کاهش بارندگی و عدم وجود منابع جدید تامین آب، در بعضی از مناطق شهر کرمانشاه، افت فشار در شبکه آب شهری داریم.

این سخنان در حالی عنوان می شود که سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در استان کرمانشاه و مسئولیت وزیر نیرو در زمینه تامین آب شرب مردم، می گوید: در برخی از مناطق شهر کرمانشاه مردم تنها روزی حدود سه ساعت آب دارند و بقیه ساعات از نعمت آب بی بهره هستند و اگر وعده های داده شده به مردم محقق نشود، نمایندگان استان در مجلس از ابزارهای قانونی لازم در این زمینه استفاده می کنند.

15 درصد افزایش مصرف آب

بنا بر این گزارش منابع تامین آب در کرمانشاه عموما زیر زمینی می باشد که با توجه به خشکسالی های پی درپی و کمبود بارندگی این منابع کاهش یافته و ضرورت دارد شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند.

متاسفانه میزان مصرف آب شهروندان در سه ماهه اول سالجاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافته است.

کرمانشاهی ها 20 درصد بیشتر آب مصرف می کنند

به گفته کارشناسان، میانگین سرانه مصرف آب در کشور بین 200 تا 220 لیتر در شبانه روز است اما این مقدار در شهر کرمانشاه بیش از 250 لیتر می رسد یعنی مردم کرمانشاه  20 درصد بیشتر از سرانه کشوری آب مصرف می کنند.

تصفیه هر متر مکعب آب = 1000 تومان

به اعتقاد کارشناسان متوسط کشوری تصفیه آب توسط دولت ، به ازاء هر مترمکعب حداقل 1000 تومان تمام مي‌شود و در بعضي اوقات در برخي از مناطق بايد آب را بيش از 700 كيلومتر انتقال داد. ضمن اينكه بايد هزينه پمپاژ آب، تصفيه و... را هم لحاظ كرد كه در اين صورت قطعاً رقم از یک هزار تومان هم بالاتر خواهد رفت.

اسراف ؛ تولید ملی را به هدر می دهد

اکثر مراجع عظام تقلید نیز از جمله آیت الله مکارم شیرازی،  اسراف در مصرف آب را جایز ندانسته و حتی آیت‌الله العظمی نوری همدانی: اسراف در مصرف آب حرام  می دانند. فرمایش مقام معظم رهبری در این باره نیز راهگشاست که فرمودند:« اسراف در مصرف آب شرب و نیز آب کشاورزی از جمله مسایلی است که باید با توجه مردم و مسوولان حل شود».

صرفه جویی در مصرف آب

اکنون که کمبود آب در کلانشهر کرمانشاه احساس می شود و تعدادی از همشهریان ساعات کمتری از شبانه روز از این مایه حیات بهره مند هستند لازم است همه در مصرف آب صرفه جویی و از مصارف غیرضروری پرهیز کنیم.

امیدواریم هر چه زودتر پروژه آبرسانی به کلانشهر کرمانشاه که از دستاوردهای شیرین سفر مقام معظم رهبری است به مرحله نهایی رسیده و با افتتاح آن همه مردم در همه ساعات شبانه روز از این نعمت حیاتی بهره مند شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر