کد خبر: 729669
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ به صورت معضل درآمده و سالانه هزینه های زیادی بر دوش مسوولان و شهروندان قرار می دهد، از همین رو؛ سامانه ترافیک حمل و نقل هوشمند به عنوان یکی از راهکارهای اساسی حل این معضل مورد توجه قرار گرفته است فناوری اطلاعات در راحت کردن زندگی شهری در جوامع امروزی نقش اساسی دارد و پیشرفت آن در چند سال گذشته باعث شده در بسیاری از کشورها با این فناوری ها، راهکارهای نوینی برای کنترل و بهبود وضعیت ترافیک ارائه شود.

این نقش به خصوص در قالب مفهومی به نام سامانه حمل و نقل هوشمند، در کنترل ترافیک شهری و جاده ای بسیار برجسته است.

سامانه حمل و نقل هوشمند شامل فناوری و وسایل روز مانند دوربین دیجیتال ، دستگاههای های موقعیت یاب ماهواره ای و الگوریتم های هوشمند برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی ، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا جایگزین روش سنتی و دستی گذشته شده است.

کارشناسان به منظور تحقق اهداف برنامه های سامانه های حمل و نقل هوشمند ، چند معیار شامل بهبود وضع ایمنی ، زمان تاخیر، هزینه، ظرفیت موثر و رضایت کاربر را در نظر می گیرند.

بسیاری از مطالعات انجام شده حاکی از آثار مثبت سامانه های حمل و نقل هوشمند بر محیط زیست بوده و تاثیر سرعت متغیر خودرو را بر افزایش انتشار گازهای آلوده نشان می دهد که در صورت استفاده صحیح از ITS ، بسیاری از مشکلات حمل و نقل از قبیل خسارت های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات ، مشکلات نظارت و مدیریت در حمل و نقل ، زمان های تلف شده در ترافیک و مصرف سوخت برطرف می شود.

به اعتقاد کارشناسان مسائل اجتماعی به کارگیری سامانه کنترل هوشمند ترافیک در کلانشهر اراک برای تسریع در تردد و گشوده شدن گره های کور ترافیکی یک نیاز مبرم و ضرورتی انکار ناپذیر است.

ابوالفضل شالی بگ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر اراک د راین خصوص می گوید: به سبب حجم بالای ترافیک دراین کلانشهر ، به تغییر رویکرد از ساختار سنتی به سامانه نوین وهوشمند ترافیک شهری با هدف کنترل و مدیریت چراغ های تقاطع ها جهت کاهش تخلفات رانندگی و حرکت روان خودروها که اکثر شهرهای بزرگ دنیا و کشورمان به این روش روی آورده اند، نیاز داریم.

ابوالفضل شالی بگ افزود: شهرداری اراک در سال 86 ، مطالعاتی در همین ارتباط انجام داده بود ، اما به سبب نبود اقبال از سوی مسوولان مربوطه ، این طرح متوقف ماند.

به گفته او، در دو سال اخیر با تشکیل حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک ؛ یکی از اولویت های مهم که در برنامه کاری این حوزه قرار گرفته تجهیز و استفاده از مرکز کنترل ترافیک است که سعی شد با استفاده از تجربه سایر شهرهای کشورو بکارگیری مشاوران مجرب وبا تخصص کافی درزمینه هوشمندسازی حمل و نقل و ترافیک ، بستر لازم برای ایجاد یک سامانه و مجموعه جامع و به روز فراهم آید تا از آخرین تجربیات و متدهای موجود استفاده شود.



معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک گفت: پس از طی مراحل فراخوان جذب طراح و پیمانکار، هم اکنون عملیات فضاسازی و تجهیز مرکز در حال اجراست و طبق تعهد پیمانکار برای پاییز امسال بطور کامل راه اندازی خواهد شد.

شالی بگ افزود: با مذاکرات صورت گرفته با مشاور؛ روند کنترل مرکز بیشتر مبتنی بر سامانه نرم افزاری و هوشمند خواهد شد تا با نظارت تصویری ، به تشخیص اپراتور و توسط او ، چگونگی وضعیت ترافیک سنجیده و اعلام شود.

وی بیان کرد: با کاهش تعداد مونیتورها و سامانه های چک توسط اپراتور، آنالیزها از قبیل ترددشمارها به مرکز معاونت حمل و نقل و ترافیک اراک ارسال می شود.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک گفت: هم اکنون به عنوان پایلوت در یکی از خطوط ، اتوبوس ها مجهز به دوربین های شمارنده افراد شده و با کنترل و شمارش مسافرین به هنگام ورود و خروج از طریق درها تصاویر به صورت برخط در اختیار مرکز 'کنترل ترافیک' و مرکز 'بحران' قرار می گیرد.

شالی بگ افزود: علاوه بر آن ، با استفاده از اطلاعات تراکنش های کارت بلیط یا AFC (سیستم پرداخت الکترونیکی) می توان نسبت به اصلاح ایستگاه های کم تقاضا و پرتقاضای مسیر طراحی و تغییرات لازم را انجام داد.

وی بیان کرد: با نصب سه دستگاه دوربین در هراتوبوس علاوه برافزایش انضباط رانندگان می توان از بسته بودن درها، عدم استفاده از دخانیات توسط راننده و تا حد زیادی جلوگیری از وقوع جرائم در داخل اتوبوس اطمینان حاصل کرد. به گفته معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری اراک ، کارت شهروندی AFC نیزبابهره گیری ازتجربیات دیگرکلانشهرهای کشور طراحی شده که با توزیع این کارت ، سامانه هوشمند پرداخت الکترونیکی در سیستم های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی کارآیی پیدا می کند.

شالی بگ افزود: این کارت هاهمچنین برای استفاده از پارکومترها، ایستگاه دوچرخه ، پارکینگ های طبقاتی ، شهربازی ، سینما ، استخر و غیره طبق قرارداد تا اول مهرماه امسال در اراک بهره برداری خواهد شد.

وی بیان کرد: بزودی 30 هزارعدد کارت نیم بها در آغاز اجرای این طرح ، در اختیار شهروندان اراکی قرار می گیرد و در 180 نقطه از این کلانشهر کار تحویل و شارژ کارت ها انجام می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک اظهارکرد: این کارت ها قابلیت به نام وعکس دارکردن را دارد و هزینه تهیه آنها طبق تعرفه های بانک ها است و مقرر شده در این سامانه ؛ دو دستگاه کارت خوان با حساسیت بالا در هر اتوبوس ؛ مقابل درهای جلو و عقب نصب شود.

شالی بگ گفت: با استفاده از این کارت ها در مسیرهای طولانی ناوگان اتوبوسرانی درونشهری که از تلفیق خطوط ایجاد می شود، شهروندان به صورت عادلانه کرایه خود را پرداخت خواهند کرد.

سرهنگ ابوالفضل امیدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز در خصوص مسایل ترافیکی کلانشهر اراک اظهار داشت: ناهنجاری های ترافیکی ، دیگر به روش سنتی قابل ساماندهی نیست واین کار به تنهایی از عهده پلیس برنمی آید، هر چند که گشت های پلیس در برخی مواقع به عنوان سرعت گیرعمل می کنند وبه خاطر کافی نبودن شمار ماموران در سرتقاطع ها ، میادین و راه های برونشهری ، احتمال تصادف و کاهش ندادن سرعت خودروهای عبوری و بروز تصادفات متوالی زیاد است، از همین رو استفاده از تجهیزات و سامانه های ماهواره ای ضرورت دارد و استان های استفاده کننده هم اکنون رویکرد خود را از فیبرنوری به سمت ماهواره تغییر داده اند.

وی بیان کرد: مرکز کنترل ترافیک هوشمند کلانشهر اراک در شرایطی که هنوز راه اندازی نشده اما قصد دارد با استفاده از تجهیزات منسوخ شده فیبرنوری ، ناهنجاری های ترافیکی مرکز استان مرکزی را ساماندهی کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی تصریح کرد: در همین رهگذر؛ طبق قانون ، بهره برداری از دوربین های کنترل سرعت و جریمه وسایط نقلیه و رانندگان خاطی باید توسط پلیس صورت گیرد و شهرداری در این میان تنها می تواند دوربین های مذکور را نصب و راه اندازی کند ودر نهایت سرور مرکزی باید در اختیار و در محل تعیین شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گیرد تا از دسترسی به خیل اطلاعات محرمانه رانندگان و سایر شهروندان جلوگیری شود.

سرهنگ امیدی گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک می تواند یک لاین برای استفاده های خاص خود داشته باشد و از دوربین های منصوبه استفاده نماید ولی در بحث ثبت و صدور قبوض جرائم می بایست طبق قانون حتما پلیس راهور این کار را انجام دهد.

وی در پایان افزود: مردم اراک بخاطر بحث ترافیک رنج فراوانی می کشند و این معضل می بایست طبق آنچه که قانون وظایف هر دستگاه متولی این امر را مشخص کرده است با همکاری و تعامل یکدیگر رفع شود و اگر هر دستگاهی بخواهد به صورت سلیقه ای عمل کند ، مشکل دوچندان خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر