کد خبر: 732482
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک صورت گرفت:
کلانشهراراك یکی از شهرهایی است كه يد طولايي در ايجاد آلودگي دارد، این شهر با صنايع آلاينده و خشكي تالاب ميقان، ‌ريزگردها را هم به خود مي‌بيند و در زمره شهرهاي ناپاك جا مي‌گيرد. بر اساس بررسي‌هايي كه در اراك انجام شده است، هواي اين شهر ٢٠٠ نوع آلاينده در خود جا داده است و به حلق مردم مي‌فرستد. صنايع گوناگون ايجاد شده در اين شهر كه از سال ١٣٥٠ با هدف تمركز زدايي صنايع از تهران، ‌اراك را در زمره صنعتي‌ها قرار داد. رشد روز افزون صنايع در اين شهر، ‌باعث شد اراك را به يكي از هشت شهر آلوده كشور تبديل كند و بيماري‌هاي تنفسي و انواع سرطان‌ها را روانه خانه‌هاي مردم كند.در این راستا مسولین استانی وکشوری جلسات مختلفی برگزارکرده ومواردی را تصویب نموده اما متاسفانها ین شهرهنوز آسمانی پاک را تجربه نکرده است.
فاطمه قاسمی

محمود زمانی قمی استاندار استان مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که با حضور نمایندگان مردم ونمایندگان شرکتهای آلاینده برگزار شداظهار داشت: آستانه تحمل کارگروه و مسئولین استان در کنار مصلحت اندیشی تا اندازه ای است و ایرالکو باید بر اساس برنامه زمان بندی شده به تعهدات خود عمل کند.
محمود زمانی قمی گفت: پرونده ایرالکو دارای ابهامات فراوانی است و 90 درصد صحبتهایی که از سوی نمایندگان ایرالکو در این جلسات مطرح می شود تقریبا مشابه صحبتهای جلسات قبل است.
وی منشا جدی آلودگی هوای کلانشهر اراک را ایرالکو عنوان کرد و گفت: از سالهای قبل صورت جلسات فراوانی در این زمینه تنظیم و تعهداتی داده شده است اما به آن عمل نشده است.
زمانی قمی بیان کرد: ظرف 10 روز آینده گزارشی از همه صورت جلسات و مصوبات مخصوص ایرالکو در مورد کارخانه آند سازی و خارج شدن دیگ های خطوط قدیم توسط محیط زیست ارائه شود.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: آستانه تحمل کارگروه و مسئولین استان در کنار مصلحت اندیشی تا اندازه ای است و ایرالکو باید بر اساس برنامه زمان بندی شده به تعهدات خود عمل کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه در مورد ایرالکو باید به یک سیاست مشخص برسیم، گفت: اگر اعضای کارگروه به این نتیجه برسند که CPM آند سازی به رغم همه بد عهدی های گذشته می خواهد ساخته شود تصمیمات معقولی را در نهایت خواهیم گرفت که نه کارگری از کار بیکار شود و دیگر شاهد بروز آلودگی نباشیم.
زمانی قمی عنوان کرد: اگر این عزم در هیات مدیران ایرالکو در راستای اتمام پروژه آند سازی طی مدت زمان مشخص نباشد آن را تعطیل می کنیم.
استاندار مرکزی بیان کرد: بررسی این پرونده خاص است، به این معنی که مصوبات این کارگروه از ابتدا تاکنون گردش کار شود و اتفاقات در مجلس، استان و کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.
وی عنوان کرد: از سهامداران ایرالکو نیز دعوت می شود تا طی جلسه ای با حضور مدیران با انها اتمام حجت شود.
زمانی قمی گفت: اگر قرار باشد این شرکت که پرونده آلودگی آن از سال 86 مفتوح است، به بهانه های نداشتن نقدینگی، رکود بازار برای خرید تولیدات، کمبود مواد اولیه و غیره درصدد تعدیل نیرو برآمده و همچنان به آلودگی ادامه دهد، با یک تصمیم شجاعانه و عملیاتی تعطیل خواهد شد..
استاندار مرکزی همچنین خواستار تهیه گردش کار در مورد پرونده شرکت املاح معدنی شد و گفت: بر اساس گزارش هوا شناسی 83 درصد ریزگردها منشا استانی دارد و باید راجع به این پرونده یک تصمیم مدیریتی اتخاذ شود.
وی ضمن اشاره به نزدیک بودن سفر دکتر ابتکار اظهار کرد: حضور دکتر ابتکار از این منطقه بازدید خواهیم کرد و یک کارگروه ویژه تشکیل تا این دو پرونده را تعیین تکلیف کنیم.
زمانی قمی در ادامه با بیان اینکه سمن ها نسبت افراد مسئول زبان تیز تری داشته باشد، گفت: سمن ها، چشم های ناظر بر جریان روند کار از سوی مسئولین و دولت هستند و ما مسئولین نیز باید متوجه شویم که زیر ذره بین هستیم و تا نظارت نشویم قطعا اصلاح نمی شویم.
عباس رجایی نیز در این جلسه اظهار کرد: دور تسلسلی را با ایرالکو، دنبال می کنیم به نحوی که، هر چند وقت یک بار گزارشات یک شکل در جلسات کارگروه ارائه می شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روزی که خط جدید 110 هزار تنی آلومینیوم افتتاح شد قرار بر این بود که کل دیگ های قدیمی از مدار خارج شود و این در حالی است که علی رغم زمان تعیین شده به منظور بهره برداری از کارخانه آند سازی طی 14 ماه از شهریور ماه سال گذشته تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفه است و با وجود اینکه هشت ماه از این تاریخ می گذرد تازه پیمانکار انتخاب شده است.
وی عنوان کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که پیمانکار امروز ساخت کارخانه آند را آغاز کند 14 ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
رجایی بیان کرد: از سویی دیگر تشکیلات 110 هزار تنی بر اساس استانداردهای امروز آب و هوایی که یورو 6 است، آلاینده است. آلومینایی که در محیط این کارخانه اصلاح می شود الودگی بسیاری به آلودگی های آلومینیوم اضافه کرده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان کسی که تاریخچه این داستان را می دانم و بارها و بارها در این جلسات حضور داشته ام، احساس می کنم از سمت ایرالکو داریم بازی می خوریم و این روش، روش درستی نیست.
وی با بیان اینکه هرگاه از مسوولان این شرکت توضیح خواسته می شود موضوع را به دور و تسلسل می کشانند، گفت: سهامداران و مدیران این شرکت باید مسوولیت خود را در مقابل مردم اراک به درستی انجام دهند، زیرا آنان به جای آمدن فرد مسوولی از سوی آلومینیوم برای پاسخگویی به آلودگی هوای این شهر، مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اقدام به پرونده سازی نموده و اعلام جرم کرده اند.
رجایی با بیان اینکه سهامداران این کارخانه باید به وظیفه خود در برابر مردم اراک پاسخ گو باشند، عنوان کرد: از ناحیه الومینیوم کسی باید پاسخ گوی مسائل آلایندگی اراک باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: درصورتی که مسوولان مربوطه کار خود را به درستی انجام ندهند طبق ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس، موضوع به رای نمایندگان خانه ملت گذاشته و پس از تشکیل پرونده و ارایه دادخواست به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.
وی بیان کرد: سهامدار دولتی به منظور رفع آلودگی شرکت ایرالکو اراک در کمیسیون محیط زیست مجلس تعهد داده، امضا کرده و صورتجلسه هم موجود است، اما پس از تغییرات مدیریتی و آمدن سهامداران جدید، با حدود 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری دیگر نه تنها مشکل آلودگی محیط زیست را حل نکرده بلکه تولید آلومینیوم را تا 300 هزار تن افزایش داده است.
رجایی گفت: زمانی که مقرر شد کارخانه جدید بنا شود قرار بود تولید آلومینیوم به میزان 110 تن باشد اما بعدا دبه کردند و گفتند از خطوط قدیمی هم استفاده می کنیم تا تولید به 300 هزار تن برسد.
وی با بیان اینکه قانون هوای پاک در دستور کار مجلس قرار گرفته است، بیان کرد: اگر این قانون در مجلس به تصویب برسد، همین الان تمام صنایع داخل استان مرکزی آلاینده محسوب به شمار می روند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تالاب میقان اراک و مخاطراتی که این منطقه را تهدید می کند اظهار کرد: برداشت از تالاب میقان توسط هیات وزیران مشخص شده و در قانون امده است که کلیه فعالیتهای اقتصادی در مناطقی که محیط و زیست بوم حساس و شکننده ای دارد، ممنوع است.
موضوع برداشت سولفات سدیم که در شوینده ها کاربرد دارد از این تالاب توسط شرکت املاح معدنی ایران؛ از مدت ها قبل در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مطرح بوده و پرونده بسیار قطوری دارد.
وی بیان کرد: این در حالی است که از 45 سال قبل در محور شمالی اراک گیاه قره داغ کاشته شده تا مهندسی خاک اصلاح شود، اما با فروکش کردن آب این منطقه تمام زحمات 45 ساله در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سولفات سدیم قوت مردم نیست اما اصرار داریم که این برداشت در منطقه کویر میقان صورت گیرد.
رجایی بیان کرد: به چند دلیل کارخانه سولفات سدیم در این منطقه باید تعطیل شود زیرا که زندگی مردم شهرستان های اراک، آشتیان و فراهان در اینده نزدیک در معرض خطر است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یاداور شد: نزدیک به 15 سال است که قرار است این تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شود اما به دلیل وجود این کارخانه تخریب کننده، دبیرخانه کنوانسیون رامسر نمی پذیرد این منطقه جزو میراث جهانی ثبت شود.
وی گفت: زمانی که این منطقه به عنوان میراث جهانی ثبت شود با حضور جهانگردان و گردشگران در این منطقه نه تنها منافع ملی افزایش می یابد بلکه بیش از ان چیزی که کارخانه سولفات سدیم تامین منابع می کند، برای کشور نیز تامین منابع خواهد کرد.
در ادامه محمد حسن آصفری گفت: محیط زیست و هوای سالم یک حق قانونی برای همه مردم است، اما متاسفانه این موضوع امروز به یک بازی سیاسی دارد تبدیل می شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سه سال اخیر، بیشترین وقت برای کاهش آلودگی هوای اراک صرف شده است، در این راستا نیروگاه شازند را گاز سوز کردیم و سوخت گاز جایگزین سوخت مازوت کوره پز خانه ها ی اراک که بیشترین آلایندگی را داشت منتقل شد اما مسئله الومینیوم هنوز ابتر مانده است.
وی ضمن تاکید بر اینکه با بستن و بگیر و ببند مشکل محیط زیست حل نمی شود جز اینکه هفت هزار نفر از کار بیکار می شوند، گفت: در بعضی از موارد باید به سراغ شاهرگ اصلی رفت باید با حضور اعضای هیات مدیره اصلی در تهران تکلیف ایرالکو را روشن کنیم و برنامه شان را طلب کنیم.
آصفری در خصوص شرکت معدنی املاح در منطقه تالاب میقان اراک گفت:بحث ریزگردها در منطقه کویر میقان بر کسی پوشیده نیست، یک آدم غیر متخصص نیز می تواند بگوید مجموعه شرکت املاح معدنی چه آثار زیانباری بر روی محیط زیست این منطقه وارد می کند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت املاح معدنی که سالانه حدود 400 هزار تن از این منطقه برداشت می کند حتی یک ریال هم برای مردم شهر اراک خدماتی صرف نکرده است.
وی ضمن اشاره به صادرات این کارخانه به تمام کشور و دنیا و ارز اوری آن، گفت: محیط زیست این منطقه به دلیل برداشت بی رویه کارخانه سولفات سدیم به مخاطره افتاده است.
آصفری ادامه داد: فلامینگوها و پرنده هایی که از اسیای مرکزی و دیگر جاها به این منطقه مهاجرت می کنند این منطقه را به اکوتوریسم بسیار ارزشمندی تبدیل کرده است اما این منطقه روز به روز در حال تخریب است و هیچ برنامه ای برای آن تعیین نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر