کد خبر: 735296
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
بازاری در اهواز که باید تیمار شود:
همیشه دستفروش ها را تنها در حاشیه خیابانها دیده بودم اما اینجا حاشیه خیابان ، وسط آن و حتی پیاده رو فرقی باهم ندارند، تا چشم کار می کند فقط دستفروش دیده می شود، دستفروش هایی همیشگی با جاهایی ثابت ! به طوری که جای هر کدام از دستفروش ها با فضاهایی که با چارچوب فلزی یا چوبی وسایبان و .. ساخته اند ملکی شخصی را می ماند.
معصومه صالحی
از ابتدا تا انتهای خیابان بزرگی که بازارکیان نام گرفته چیزی دیده نمی شود جز دستفروشان و بساطی هایی که تمام وسعت خیابان را اشغال کرده اند.

صدای کرکننده بلندگو از گوشه و کنار به گوش می رسد؛ یکی از حراج میوه ها می گوید و دیگری از ارزانی تره بار، کپرهای دست ساخته فروشندگان با سایبان مقوایی، پارچه، حصیر و حتی ایرانیت، راهروهای تنگ و تو در تویی به وجود آورده که علاوه بر سد معبر ازدحام زیاد جمعیت را باعث شده است.

خبری از قانون نیست

اینجا بازار بساطی ها و دستفروشانی است که گویی قانون را نمی شناسند، بساطی هایی که خیابان های شهر را زخم کرده اند تمامی ندارند ، با رشد قارچ گونه ای روز به روز بیشتر شده و تمام وسعت خیابان بزرگ شهید هاتف را با آلونک های دست ساخته خود تسخیر کرده اند. آنقدر آمده و مانده اند که دیگر برای خود بازار معروفی ایجاد کرده اند، بازار کیان . بازاری که سر و ته آن را نمی توان از هم تشخیص داد و ساعت ها طول می کشد تا بتوانی از میان این بازار به مقصدی در همان حوالی برسی .

دستفروشی را شغلی کاذب به حساب می‌آورند که که علاوه بر پنهان کردن بسیاری از آُسیب های اجتماعی در خود ، معضلی به نام سد معبر مهمترین ثمره آن است. اما سد معبر در خیابان کیان به گونه ای است که اگر اتفاقی صورت گیرد نه ماشین آتش نشانی و نه حتی ماشین پلیس یا هر وسیله نقلیه دیگر امکان حضور را نخواهد داشت. اگر در منزلی بیماری نیاز به اورژانس داشته باشد، اگر جایی دچار حریق شود یا مکانی مورد دستبرد سارقان قرار گیرد امکان حضور هیچ نیروی امدادگری نیست.

کیان با 30 سال قدمت همچنان بی سامان

بازار از مهم ترین فضاهای موجود در شهر و قلب تپنده آن محسوب می شود اما کیان حکایت دیگری دارد. این محل معضلی است که ساماندهی آن نیازمند ورود جدی مسئولان است.

بازار کیان اهواز خیابانی است که ۳۰ سال قدمت دارد و شامل 2 بخش بزرگ البسه ، پوشاک و مواد غذایی و تره بار است. در بخش عرضه مواد غذایی و میوه و تره بار بوی تعفن از گوشه و کنار به مشام می رسد، بساطی ها سه تا چهار ردیف در وسط خیابان درست کرده اند ، از هر گوشه و کنار صدایی بلند است، صدای آهنگ ، تبلیغ برای اجناس ، همهمه بازاریان. اینجا هیچ نظمی وجود ندارد هر آنچه هست بازاری غیربهداشتی و پر هرج و مرج که امرار معاش فروشندگان در آن به تهدید سلامت مردم و شهروندان گره خورده است.

خبری از بهداشت نیست

در این محل هیچگونه نشانه‌اي از سركشي مسئولان و كارشناسان مراكز بهداشتي اهواز به چشم نمي‌خورد ، در حالیکه کنترل وضعیت بهداشتی بازار توسط دانشگاه علوم پزشکی و نظارت بر نحوه توزیع مواد غذایی در این بازار ضروری است اما نبود نظارت در بازار کیان امکان شیوع انواع بیماری را در این منطقه میان مردم و حتی فروشندگان افزایش داده است.

فروش مرغ زنده در این بازار در حالی صورت می گیرد که مرکز بهداشت خوزستان بارها به غیرمجاز بودن این فروش تاکید کرده اما وضعیت به اینجا ختم نمی شود به طوری که کمی آنطرفتر در گوشه دیگری از بازار گوسفندان زنده ای نیز برای فروش عرضه شده اند و هر از گاهی برای مشتریان در مرکز بازار کشته و صلاخی می شوند.

مدرسه هایی در میان تعفن

آشفتگی آنقدر زیاد است که نوشتن از آن سخت است. اما درد آنجایی بیشتر می شود که در کنار تمام این آشفتگی ها و تعفن چشمم به سردر مدرسه ای در این منطقه می افتد،دبستان دخترانه ام البنین و کمی آنطرفتر هنرستان پسرانه مولوی و می مانم مگر با این تعفن با این آلودگی صوتی می توان درس خواند .اینجا دختران کوچک دبستانی صدای معلم خود را مشق می کنند یا صدای بساطی های بازار را ؟! و پسرانی که آمده اند در منطقه ای وسط هرج و مرج بازار هنرمند شوند کدام هنررا به ثبت می رسانند؟ هنر ایجاد بازاری اینچنین اسفناک یا هنر مسئولان و متولیانی که به تمام تهدیدهای ناشی از وجود این بازار چشم بسته اند؟!

صداهایی که شنیده نشده

تجمع غیر همگون فروشنده ها و دست فروش ها در این منطقه صدای ساکنین را در آورده ، صدایی که از صدای فروشندگان بازار کیان رساتر نیست اما به حق تر است.

آدم های زخم خورده از چرک ها و تاول های این محله، آدم هایی که بچه هایشان جرات نمی کنند از خانه بیرون بیایند، آدم هایی که ملک ها و خانه هایشان در این منطقه حتی با قیمتی کمتر از نرخ واقعی فروش نمی رود، آدم هایی که چاره ای جز زندگی در این منطقه ندارند.

یکی از ساکنان قدیمی می گوید مدتهاست برای شکایت اقدام کرده ام شهرداری، استانداری، دادگستری از هیچ جا جواب نگرفته ام.وی در خصوص دلیل شکایت خود می گوید: روزی در این محل بنگاه معاملاتی املاک داشتم ، روزی که خبری از دستفروش و فروشنده کپری نبود و این خیابان بزرگ اینچنین مسدود نشده بود، اما امروز راحتی و آسایش از ما گرفته شده، سرو صدای بازاریان، داد و بیدادهای فروشندگان، سد معبر ایجاد شده ، وجود حیوانات موذی در محل و وضعیت بد و اسفناک بهداشتی محل همه و همه معضلی برای ساکنان شده است.

کرایه خیابان به فروشنده ها

بسیاری از دستفروش ها و بساطی های بازار کیان را افراد دیگر شهرهای استان از جمله حمیدیه، شادگان و آبادان تشکیل می دهند.

این محل را از یکی از فروشندگان قدیمی کرایه کرده ام و ماهانه 200 هزار تومان اجاره می دهم ؛ این را یکی از فروشندگان بازار کیان می گوید. در کنار تمام آشفتگی و هرج و مرجی که در این بازار وجود دارد، کرایه محل بساطی در خیابان و دادن ماهانه اجاره حکایت عجیب دیگری است. تا کجا برخی افراد در نبود قوه قهریه و اجرائیات شهرداری احساس قدرت کرده که با غصب خیابان آن را به فروشندگان اهوازی و شهرستانی کرایه می دهند.

باز هم وعده انتقال

شهریور ماه سال 91 بود که شهرداری منطقه شش اهواز از جمع آوری بازارچه کیان و انتقال دستفروشان این منطقه به مکانی دیگر خبر داد. در این راستا بیش از 108 کپر غیرمجاز از محل قدیمی بازار جمع آوری شد و بازارچه کیان سرانجام با شکایت مردم منطقه و حکم دادستانی تخریب شد، اما سرنوشت بازار کیان به اینجا ختم نشد، واین بازار به شکلی نامناسب تر گسترش یافت. و به رغم مشکلات متعدد ناشی از وجود این بازارچه و خطراتی که سلامت مردم و امنیت شهروندان را تهدید می کند اما هیچگونه برخورد قاطعی از سوی متولیان امر صورت نگرفت.

این در حالی است که بحث جابجایی بازار کیان از 10 سال گذشته بارها مطرح شده است و قرار بود که دستفروشان کیان به بازار فرودس نقل مکان کنند.

شهردار اهواز در این باره می گوید: برای ساماندهی دستفروشان برنامه داریم و برای انتقال بازار کیان مکانی جنب بازار فردوس در حال آماده سازی است.سیدخلف موسوی می افزاید: جمع آوری دستفروشان در راستای وظیفه ای است که قانون برای رفع سدمعبر بر عهده شهرداری گذاشته است اما شهرداری تلاش دارد که برای دسترسی آسان مردم به نیازهای روزانه خود بازارهای روز و دستفروشان را ساماندهی کند.

برنامه ای که باید به بار بنشیند

قصه بازار کیان هم غصه دیگری است؛راه زیاد است تا ضربان این بخش از شهر منظم شود و در این راه باید شهردار، فرماندار استاندار و نیروی انتظامی بخواهند و آنجا که خواسته اند همراهی مردم را هم دیده اند .

در لوای بازار کیان انواع آسیب های اجتماعی از جمله سرقت ، قتل، تکدی گری ، خرید و فروش مواد مخدر و ... پدیده ای آشکار و غیرقابل انکار است .

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
فقط وظیفه نیروی انتظامی که نیست نظم ایجاد کند هر شخصی که در رابطه با جامعه سمتی دارد باید دستوری که بنفع عموم مردم است درهر ارگان دولتی که مشغول کار می باشد صادر کند لذا مردم هم باید بیشتر درک کنند .هدف همه ما ایرانی آباد و مردمی خوش برخورد و متمدن و با سواد بهتر از تمدن اروپایی بهتر از همیشه با یاری خداوند که او بهتر از همه بندگانش را می شناسد.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
0
باسلام بنده یه مغازه دربازارکیان دارم والان جلوی مغازه رو بساطی لباس فروش پرکرده وسدمعبرکرده طوری که جلوی مغازه ام مغازه زدن هرچه هم بهشون میگیم .. تهدید میکنن لطفا هرچه زودتر یه فکری بحال مغازه داران ازشراین بساطی ها بکنید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
شهر بی صاحب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها