کد خبر: 747697
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
حرمت‌شكني هنرمندانه از عاشورا
اجراي «اپراي عاشورا» با اجراي تك‌خواني خواننده زن آن هم در تالار وحدت نمونه‌اي از وهن هنرمندانه قيام عاشوراست كه اين شب‌ها با حمايت دولت در حال اجرا است.
اجراي «اپراي عاشورا» با اجراي تك‌خواني خواننده زن آن هم در تالار وحدت نمونه‌اي از وهن هنرمندانه قيام عاشوراست كه اين شب‌ها با حمايت دولت در حال اجرا است.
«اپراي عاشورا» توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري نصير حيدريان و مديريت هنري علي رهبري در تالار وحدت مشغول اجرا است؛ اپرايي كه متن آن را بهروز غريب‌پور، كارگردان تئاتر نوشته و آهنگسازي‌اش را بهزاد عبدي برعهده داشته است. اجراي اين اپرا با تك‌خواني خواننده زن همراه بود. مسئله‌اي كه از نظر شرعي داراي ايرادات بسياري است و اجراي آن در ماه محرم كه احساسات مذهبي به اوج مي‌رسد، اين سؤال را به همراه دارد كه آيا دست‌اندركاران اجراي اپراي عاشورا كوچك‌ترين اطلاعي از نظرات فقهي درباره تك‌خواني زنان ندارند يا اينكه تعمداً در اين اپرا تك‌خواني يك خواننده زن گنجانده شده كه احساسات مذهبي جامعه را محك بزنند؟!
غريب‌پور پيش از اين در سال 87 و در دوران مديريت صفارهرندي بر ارشاد اين اپرا را با تك‌خواني خواننده زن به اجرا برد و حتي نسخه ويدئويي از آن منتشر شد. اما اكنون بعد از موضع‌گيري صريحي كه مراجع تقليد نسبت به تك‌خواني بانوان داشته‌اند، تكرار اشتباه دولت گذشته توسط وزارت ارشاد علي جنتي جاي سؤال دارد.
  
تئاتر‌هاي مذهبي هزار ساله بدون حاشيه
اپراي عاشورا در حالي با تك‌خواني يك زن قصد دارد در مورد عاشورا اقدامي نمادين انجام دهد كه قرن‌هاست در گوشه و كنار كشورمان مراسم تعزيه به سنتي‌ترين شكل خود برگزار مي‌شود.
نمايشي آييني و مذهبي كه در آن پرسوناژ‌هاي مذهبي همگي بازيگران مرد دارند و نقش حضرت زينب(س) و دختران امام حسين(ع) را به فراخور هنرمندان مرد و پسران نوجوان اجرا مي‌كنند. قضيه‌اي كه با بطن باور‌هاي مذهبي نيز گره خورده و تضادي نيز با فتاواي شرعي ندارد اما در چند سال اخير تلاش براي نوآوري‌هاي بي‌مورد مانند آنچه در اپراي عاشورا شاهد آن هستيم، باعث شده است كه شاهد برگزاري برنامه‌هايي وهن‌آميز نسبت به مراسم عزاي حسيني باشيم، موضوعي كه يكي از خطوط قرمز تغييرناپذير در باور‌هاي شيعي است.
   
وزارت ارشاد حافظه ضعيفي دارد؟!
هنوز مدت زمان زيادي از جنجال‌هاي به وجود آمده پيرامون اظهارنظر شاذ وزير ارشاد درباره تك‌خواني بانوان نگذشته است كه اپراي عاشورا روي صحنه مي‌رود و يك خواننده زن در آن تك‌خواني مي‌كند. گويا وزير ارشاد فراموش كرده است كه مجبور شد از موضعي كه نسبت به تك‌خواني زنان داشت، عدول كند و در جمع خبرنگاران بگويد «تك‌خواني نداريم» اما چند ماه بعد اجراي اپراي عاشورا نشان داد كه برعكس گفته وزير اتفاقاً «تك‌خواني داريم!»
زماني كه احمدرضا درويش فيلم «رستاخيز» را ساخت، آنقدر از ساخته خود مطمئن بود كه نخواست افتخار اكران فيلم سينمايي‌اش به دولت احمدي‌نژاد برسد؛ فيلمي كه با بيشترين ميزان سيمرغ از جشنواره فجر بيرون آمد اما اكران آن در سينما به يك روز هم نرسيد، دليل اصلي توقيف فيلم برخورد قاطع مراجع با تصاوير وهن‌آميز فيلم بود. مشكلي كه هنوز هم درويش نتوانسته است بر آن فائق ‌آيد.
يكي از سكانس‌هاي طلايي سريال مختارنامه باز‌سازي صحنه شهادت حضرت عباس(ع) بود كه باز هم به دليل توصيه يكي از مراجع تقليد داود ميرباقري مجبور شد آن سكانس و تمامي صحنه‌هاي مرتبط با نقش حضرت عباس(ع) را از سريال خود حذف كند.
تجربه نشان داده كه باور‌هاي مذهبي در مورد واقعه عاشورا به عرفي تبديل شده كه قوي‌تر از مذهب خود را نمايان مي‌كند. به اين دليل بعيد به نظر مي‌رسيد كه وزارت ارشاد از سرنوشت «رستاخيز» به سادگي عبور كند و خود را در موقعيتي قرار دهد كه با احساسات مذهبي جامعه بازي كند. نقش وزير ارشاد و معاونانش در پيش آمدن اين اشتباه بزرگ غيرقابل انكار است؛ وزيري كه خود تحصيلات حوزوي دارد و مديرانش هم قطعاً آنقدر با مباني مذهبي آشنا هستند كه بدانند وهن عاشورا در جامعه شيعي چه عواقبي را در پي خواهد داشت.
هم‌اكنون تك‌خواني يك خواننده زن آن هم در مراسمي كه قرار است به قيام عاشورا منتسب باشد، پارادوكسي را به وجود آورده است كه معاونت هنري در به وجود آمدن آن نقش غيرقابل انكاري دارد. وزير ارشاد نتوانسته است زيرمجموعه خود را در قبال خطوط قرمز شرعي توجيه كند و اكنون بايد شاهد موردي باشيم كه هم از نظر شرعي حرمت دارد و هم وهن عاشورا به شمار مي‌رود.
با وجود اينكه فيلم منتشر شده از اجراي اپراي عاشورا منتسب به شب اول اجراي اين برنامه است، روابط عمومي بنياد رودكي طي بيانيه‌اي آن را مربوط به جلسه تمرين عنوان كرده و مدعي شده است كه در اجراي اصلي اين اپرا، همخواني خواننده زن و مرد بوده است. در صورتي كه ادعاي فوق با نفس تمرين براي اجرا منافات دارد! حتي اگر اين ادعا نيز پذيرفته شود، آيا خوانندگي يك زن براي اجراي مراسمي كه به اباعبدالله حسين(ع) منسوب مي‌شود، جايز است؟!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
0
1
چرا اینقدر این تک خوانی بزرگ میشود؟چرااز هر دست اویزی برای کوبیدن دولت سوئ استفاده می کنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
0
1
عزای امام حسین با خیلی از جملات سخیف مداحان وقمه زنی های بعضی عزاداران نیز که مورد اعتراض شما واقع نشده وهن شده وسکوت کردید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار