کد خبر: 797369
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
دانشمندان دانشگاه پلي تكنيك Tomsk در حال ساخت نمونه‌اي از بازوي روباتيك و الگوريتم كنترل آن هستند كه...
  مترجم: مينا رضاسلطاني

دانشمندان دانشگاه پلي تكنيك Tomsk در حال ساخت نمونه‌اي از بازوي روباتيك و الگوريتم كنترل آن هستند كه از سيگنال‌هاي مايوالكتريكي استفاده مي‌كنند. اندام‌هاي مكانيكي به صورت مستقل حركت‌هاي صاحب خود را تشخيص خواهند داد و مانند يك بازوي سالم قادر به انجام همه اين حركات خواهند بود. بر اساس اظهارات سازنده‌ها، اندام‌هاي مصنوعي انسان در چند دهه گذشته در دسترس بوده‌اند اما به كار انداختن آنها و تبديل آنها به عنوان عضو جايگزين عضو قطع شده بدن انسان همچنان امري غير‌ممكن است.
نيكيتا توروشف يكي از محققان اين طرح مي‌گويد: تا‌كنون، اندام‌هاي مصنوعي كششي كاملاً در دسترس بوده‌اند. حركت آنها به وسيله كمربندهاي كششي انجام مي‌شود كه از بازوي ترميم شده و در امتداد پشت به صورت حلقه‌اي به دور شانه سالم قرار گرفته‌اند. اين همان عضو مصنوعي است كه به وسيله حركات يك بازوي سالم عمل مي‌كند. اشكالات اين نوع اندام مصنوعي در نياز حركات غيرطبيعي بدن به كنترل آن است.
الگوريتمي كه توسط دانشمندان دانشگاه پلي‌تكنيك در حال ساخت است، افراد را از پوشيدن كمربندهاي كششي بي‌نياز خواهد كرد. حسگرهاي روي اندام مصنوعي سيگنال‌هاي مايوالكتريكي را دريافت خواهند كرد. مغز انسان سيگنال‌ها را به ماهيچه‌ها ارسال مي‌كند و آنها را به انجام كارهاي لازم وا‌مي‌دارد. اين سيستم دستوراتي را كه به بازوي سالم مي‌آيند، آناليز خواهد كرد و «حدس» خواهد زد كه اندام مصنوعي چه حركتي را بايد انجام دهد.  محققان در ادامه مي‌گويند: در ابتدا، اين نرم‌افزار به صورت كلي خواهد بود اما ما آن را با هر يك از بازوهاي مصنوعي خاص تطبيق خواهيم داد. افزون بر آن، الگوريتم يادگيري ماشين از ميزبان خود كه اندام مصنوعي را به تن دارد، كپي خواهد كرد تا سيگنال‌هاي مايوالكتريكي را اصلاح كند و حركات مورد نياز را انتخاب كند.
در حال حاضر، دانشمندان جوان در حال آموزش سيگنال‌هاي مختلف و مفاهيم آنها به الگوريتم ياد شده مي‌باشند. در آغاز، آنها دست‌كم 150 نفر سالم را بررسي خواهند كرد. اين نرم‌افزار با يادآوري سيگنال‌ها و تبعيت از مفاهيم‌شان، آنها را در مرحله آزمايش‌هاي پزشكي توليد خواهد كرد. دانشمندان بايد در طول دو سال نمونه اندام مصنوعي و نرم‌‌افزار پشتيبان عمليات اين اندام را ارائه كنند.
  منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر