کد خبر: 799822
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
با توجه به نیاز جامعه به تفریح و نشاط اجتماعی همچنین لزوم وجود مجموعه های تفریحی در شهرهای توریستی مانند مشهد، سرانه این نوع مراکز در این کلان شهر با جمعیت 3 و نیم میلیونی و 25 میلیون گردشگر سالیانه، بسیار کم و ناچیزاست و هم اکنون مجموعا کمتر از 10 شهربازی در این شهر موجود است.
نسیم سهیلی


به گزارش خبرنگار جوان، به نقل از ایسکا نیوز، به دنبال تصویب مصوبه ای از سوی شورای شهر مشهد ، مراکز تفریحی از جمله شهربازی ها با توجه به کل درآمدهایشان، ملزم به پرداخت 15 درصد عوارض به شهرداری مشهد شده اند و این قانون باعث شده یکسری مشکلات برای صاحبان این مجموعه های تفریحی به وجود بیاید همچنین این قانون تا چند وقت پیش مشمول پارک های آبی نیز می شد که البته از سوی مسئولین قضایی ابطال شد.

در حالی که در شرایط کنونی بازار، 15 درصد عوارض بدون هیچ گونه ارائه خدمتی انجام گرفته است، این قانون باعث شده یکی از بزرگترین و معتبرترین مجموعه های تفریحی سرپوشیده، با تعداد قابل توجهی پرسنل در آستانه تعطیلی قرار بگیرد.

به همین منظور با مدیریت این شهربازی واقع در یک مجموعه تجاری به گفتگو پرداخته ایم.

مرتضی حسینی، دانشجوی فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی است. وی دوره لیسانس خود را در اوتاوای کانادا گذرانده است. حسینی 12 سال تجربه مدیریت شهربازی دارد و از سن 20 سالگی شروع به کار کرده است.

150 نیروی اجرایی در این مجموعه مشغول به کار هستند

مرتضی حسینی می گوید: اولین شهربازی استاندارد سرپوشیده کشور در سال 1381 در تهران توسط این مجموعه افتتاح شد و در شهر مشهد نیز مشابه همان شهربازی را در سال 1386 راه اندازی کردم.

وی می افزاید: دستگاه هایی که ما خریداری کردیم از نظر کیفیت درجه یک و ساخت کشور ایتالیا است که به صورت مهندسی معکوس دستور ساخت آن را به داخل ایران نیز دادیم و در داخل کشور مشابه آن ها تولید شد لذا ما به نوعی تولید داخل را هم کمک کردیم همچنین از این دستگاه ها صادرات به کشورهای همسایه نیز داریم.

مدیر این مجوعه تفریحی بیان می کند: در سال های ابتدایی افتتاح شهربازی، این مجموعه خرید، زیاد شناخته شده نبود و رقبای زیادی داشت اما با افتتاح مجموعه تفریحی سرپوشیده ما، این مکان نیز رونق گرفت.

وی با اشاره به اینکه150 نیروی اجرایی در این مجموعه مشغول به کار هستند، اضافه می کند: با توجه به رکود اقتصادی  کشور که اثرات مخرب آن در همه مشاغل و صنعت ها دیده می شود به ویژه در شهر مشهد با توجه به بحران های مالی سال گذشته؛ باید توجه کرد که تفریح نیز جزء نیازهای اولیه مردم نیست لذا در سالهای اخیر، ما افت شدید فروش داشتیم.

رقم شهرداری نجومی است!

حسینی عنوان می کند: سال های پیش از سال 1390 ما حسابمان را با شهرداری مشهد تسویه کردیم اما سال های اخیر به دلیل رکود اقتصادی پرداخت این رقم واقعا قابل اجرا نیست چون این رقم نجومی است!

وی تاکید می کند: ما در جلسات مختلف اعلام کرده ایم که این عوارض غیرمنصفانه بوده و مانند پارک های آبی توسط وکلایمان به دنبال ابطال این مصوبه از طرق قانونی هستیم.

مرتضی حسینی با اشاره بر اینکه ما با اداره این مجموعه به نوعی به تفریح ، ورزش و آموزش این شهر کمک می کنیم، ادامه می دهد: با این مصوبه دچار مشکل شده ایم و توان ادامه کار نداریم زیرا درشرایط فعلی و در حالت عادی برای هزینه های ثابت و جاری مان مشکل داریم همچنین اجاره ها، حقوق پرسنل و شارژ این مجموعه حدود سه ماه به تاخیر افتاده است.

مدیریت این مجموعه تفریحی اظهار می کند: عوارض ناشی از تعطیلی این شهربازی به غیر از بیکاری 150 جوان، بی رونقی مجموعه خرید است همچنین عوارض و حواشی های دیگری نیز در زمینه فرهنگی خواهد داشت که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل رکود حاکم از ظرفیت اسمی این مجموعه در حال حاضر کمتر از 20 درصد استفاده و استقبال  می شود، در ادامه می افزاید: این وضعیت به خاطر رکود بازار است و اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده لذا خواسته ما انجام حمایتی در این زمینه است که تا قادر باشیم به حیاتمان ادامه دهیم.

 

لزوم ایجاد نشاط اجتماعی

حسینی ضمن اشاره به اهمیت ایجاد نشاط اجتماعی در شهر و جامعه اظهار می کند: با توجه به آمار جمعیتی خود شهر مشهد و رقم گردشگر ورودی، ایجاد و دوام این نوع مجموعه های تفریحی بسیار ضروری است.

 

22 زوج در همین مکان با یکدیگر ازدواج کردند

وی همچنین با بیان اینکه در همین مجموعه از سال های ابتدایی تا امروز 22 زوج جوان تشکیل خانواده داده اند، ابراز می کند: هنگامی که جوانان شغل دارند، قادرند ازدواج کنند و با تشکیل خانواده، کار کردن دیگر جزء لزومات زندگی شان می شود و اگر از این منظر نگاه کنیم حواشی تعطیلی و بیکاری 150 پرسنل  تنها در این مجموعه، عواقب سوئی خواهد داشت.

این مدیریت تصریح می کند: در خلال این امور ما در حد توان سعی کردیم رسالت اجتماعی مان را نیز انجام دهیم و به این منظور گروه های ایتام، شهدا، ایثارگران، جانبازان، خیریه ها و .... در این مجموعه به صورت رایگان پذیرش می شوند.

 

نیازمند تغییر رویکرد شهرداری هستیم

وی خاطر نشان می کند: با توجه به نوع نگاه شهرداری از این منظر که مدعی کارآفرینی و حمایت از کارفرینان است، باید با مدیریت این مشکل و همراهی با بخش خصوصی در صدد حمایت از ما برآید.

حسینی در ادامه می افزاید: بحث ما درصد و ارقام نیست ما تغییر رویکرد شهرداری را می خواهیم و اینکه نگاه حمایتی داشته باشد.

وی اضافه می کند: اگر 15 درصد از ورودی افراد به شهربازی، به جای کل فروش؛ مشمول این عوارض شود، می تواند عادلانه تر باشد لذا خواسته ما این است که خود شورای شهر مشهد به مساله ورود پیدا کند و مصوبه را با توجه به شرایط فعلی تعدیل کند.

حسینی در ادامه می افزاید: خواسته دیگر ما این است که مقام های دولتی مانند  استاندار و فرماندار که به فعالیت نهاد های عمومی نظارت دارند در این مساله ورود پیدا کنند.

وی در انتها می گوید: بدون حساب قیمت برند شهربازی، مجموعا 10 میلیارد سرمایه در این مجموعه وجود دارد که با تعطیلی آن این رقم از شهر مشهد خواهد رفت و به شهرهای دیگر مانند کیش یا تهران منتقل خواهد شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار