کد خبر: 854653
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
گزارشی ازاجرای یک طرح ۱ هزار میلیارد ريالی
بزرگراه دو کمال و اتوبان ولایت، از پروژه‌های مهم و فرامنطقه‌ای شهرداری منطقه ۵ تبریز است که با هدف تسهیل در ترافیک درون شهری تبریز در حال اجرا است.
شهرداری منطقه پنج در سه سال اخیر اجرای چند پروژه با کار کرد فرامنطقه ای را آغاز نموده که می توان به پارک جنگلی ۴۰۰هکتاری آرپادره سی ، بزرگراه دو کمال و اتوبان ولایت اشاره نمود.

 فاز اول اتوبان ولایت با هدف اتصال خیابان استاندارد و رودکی در کوی استانداری به کوی نصر آغاز شده و در یک ماه اخیر از پیشرفت فیزیکی چشمگیری برخوردار شده است. با اتمام فاز دوم بزرگراه دو کمال که از بارنج تا پل رودکی طراحی شده این قسمت از پروژه با احداث یک پل روگذر به یک رشته خیابان ۳۵ متری در کوی استانداری متصل شده و از طریق یک پل روگذر دیگر در اتوبان پاسداران به کوی نصر منتهی می شود. بدین ترتیب هم کوی نصر از بن بست بودن خارج می شود هم اینکه فاز اول اتوبان ولایت به اتمام می رسد. اتوبان ولایت که ۱۰ کیلو متر طول خواهد داشت  با هدف کاهش ترافیک ، تقویت زیر ساخت های مدیریت بحران و توسعه شهر سازی در کوی های نصر ، جماران و استانداری طراحی شده است .

یعقوب هوشیار شهردار منطقه ۵ در رابطه با ویژگی های فاز اول اتوبان ولایت می گوید: فاز اول اتوبان ولایت کوی های استانداری و نصر را به هم متصل می کند و برای عملیات عمرانی و تملک این پروژه ۱ هزار میلیارد ریال اعتباردر نظر گرفته شده است.

وی در ادامه می افزاید: این پروژه از دو روگذر تشکیل شده که روگذر اول ۱۰۵ متر طول و ۲۴ متر عرض دارد . همچنین رو گذر دوم که بر روی اتوبان پاسداران واقع شده کوی های نصر و استانداری را به هم متصل می سازد . این پل ۵۰ متر طول و ۳۳ متر عرض دارد.

شهردار منطقه پنج در بخش دیگری از سخنانش به احداث رمپ و لوپ های  این  تقاطع غیر همسطح اشاره می کند و می گوید: رمپ و لوپ های در نظر گرفته شده ۳۳۰۰ متر طول و ۸ متر عرض دارد. وی کل طول پروژه از بزرگراه دو کمال تا کوی نصر در دو باند رفت و برگشت ۲۶۰۰ متر است که طبق زمانبدی در حال اجراست.


از مهمترین مزایای فاز اول این پروژه بزرگ  می توان به معماری مطابق با هویت بومی و تاریخی شهر تبریز اشاره نمود. در این رابطه اسحقی معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز خاطرنشان می‌کند: امروزه در کشور ما کمتر به جنبه‌های بصری پل‌ها توجه می شود و بیشترین کارکردی که از آنها انتظار می‌رود حل معضلات ترافیکی هر شهر است. این در شرایطی است که پل‌ها ظرفیت تبدیل به نمادی از زیبایی شهر را دارند.

 اسحقی در ادامه می افزاید: در این طرح با توجه به شیب تند و سرعت بالای وسایل نقلیه در پل پاسداران، اولویت اول معماری نیست، اما در طرح دو کمال با توجه به سرعت کمتر خودروها و شهروندانی که در آینده در این محدوده ساکن می‌شوند، توجه به بحث معماری مطابق با هویت بومی و تاریخی شهر تبریز، یکی از اولویت‌های طرح محسوب می‌شود.

با پایان یافتن فاز اول اتوبان ولایت مراحل بعدی این پروژه شروع خواهد شد و پیش بینی می شود تا آرپادره سی و جاده اهر ادامه داشته باشد. آنچه مهم به نظر می رسد اتوبان ولایت برای آینده تبریز یک ضرورت است که در صورت بهره برداری خواهد توانست در کاهش ترافیک نقش آفرینی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر