کد خبر: 856565
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بررسي وضعيت شركت‌هاي دارويي دنيا نشان از سودآور بودن آنها در سراسر دنيا دارد، شركت‌هاي دارويي ايراني نيز نه تنها از اين امر مستثني نيستند...
نویسنده: هادی غلامحسینی

بررسي وضعيت شركت‌هاي دارويي دنيا نشان از سودآور بودن آنها در سراسر دنيا دارد، شركت‌هاي دارويي ايراني نيز نه تنها از اين امر مستثني نيستند بلكه به دليل اخذ رگباري مجوزهاي افزايش قيمت و عدم صحيح كنترل كيفيت، ازوضعيت بسيارخوبي در سودآوري برخوردارند، با اين حال كارشناسان رشد مجوزهاي افزايش قيمت را مانع از رشد كيفيت داروهاي ايراني و رقابت پذيري با داروهاي خارجي عنوان مي‌كنند.
 
به گزارش «جوان»، وقتي كيفيت غذا در دنيا كاهش مي‌يابد بازار دارو سكه مي‌شود، اين در حالي است كه در ايران نيز شركت‌هاي دارويي همانند شركت‌هاي دارويي دنيا از وضعيت مناسب و خوبي در سودآوري برخوردار هستند ‌به‌طور نمونه در حالي كه مي‌توان با 100 ميليارد تومان يك شركت مشابه شركت داروسازي عبيدي تأسيس كرد اما شركت داروسازي عبيدي به دليل بسته بندي شكيل تر و بهانه تحت ليسانس خارجي بودن گران داروهايش را از شركت‌هاي دارويي مشابه گران‌تر عرضه مي‌كند، از همين رو ارزش كل سهام اين شركت در بورس به 1200ميليارد تومان مي‌رسد.
 
ارزش شركت داروسازي اسوه نيز به 500ميليارد تومان مي‌رسدو ارزش كل سهام شركت كوچك سينا دارونيز به 800ميليارد تومان مي‌رسد. البته شركت‌هاي عنوان شده شركت‌هاي كوچك در صنعت دارو‌سازي هستند. با توجه به ارزش شركت‌هاي داروسازي مي‌توان متوجه شد كه صنعت داروسازي صنعتي پر سود است و نرخ‌هاي كنوني هم براي اين صنعت سودهاي سرشاري را به همراه آورده است، البته بايد عنوان داشت كه اگر طي سال‌هاي اخير به شكل رگباري و بي‌دليل نرخ دارو در ايران افزايش نمي‌يافت، صنعت دارو‌سازي تا اين حد پر سود نبود و ارزش شركت‌هاي كوچك دارو‌سازي تا اين ميزان افزايش نمي‌يافت و نكته جالب اينجاست كه متوليان اين صنعت پيوسته فقط به دنبال افزايش نرخ‌ها و قيمت‌هاي داروهاي گياهي و شيميايي توليد داخل و وارداتي هستند كه اين حد از لابي براي رشد قيمت يك خيانت به سلامت عمومي به شمار مي‌رود و موافقت با رشد نرخ دارو ديگر اين صنعت را از رقابت با داروهاي خارجي باز‌مي‌دارد و منجر به عقب‌ماندگي این صنعت از رشد كيفيت، بهره‌وري و رقابت با توليدات خارجي خواهد شد.
 
از سازمان غذا و دارو انتظار مي‌رود به جاي اينكه پيوسته با افزايش نرخ دارو موافقت كند، كمي هم به فكر نظارت شديد و مستمر داروهاي گياهي و شيميايي توليدي كارخانجات داخلي باشد چرا كه كوچك‌ترين اهمال در انجام اين وظيفه مي‌تواند خطرات جبران‌ناپذيري را به همراه داشته باشد و با سلامت عمومي بازي كند، به عنوان نمونه اگر نبود آن اهمال‌كاري در نظارت سازمان غذا و دارو به محصولات توليدي كارخانجات داروپخش، آن فاجعه در سرم‌هاي توليدي اين شركت توليدكننده دارو وابسته به هلدينگ دارويي تأمين اجتماعي هيچ‌گاه رخ نمي‌داد. تقريباً دوسال پيش بود كه سرم‌هاي توليدي شركت داروپخش باعث بروز تب و تشنج در بيمارستان‌هاي كشور شد، به نحوي كه وزارت بهداشت نوشداروي خود را بعد از مرگ سهراب به كار گرفت و براي يك‌سال خط بزرگ توليد سرم شركت داروپخش را متوقف كرد، به‌طوري كه كشور مجبور به واردات سرم از هندوستان شد. همين واردات سرم از هندوستان به باور كارشناسان غذا و دارو به حيثيت كشور و صنعت داروسازي ايران لطمه زد، با اين حال عواملي كه در سطح توليد و بخش نظارت سازمان غذا و دارو مقصر اين فاجعه انساني بودند محاكمه و مجازات نشدند، اين در حالي است كه در دنيا قوانين سفت و سختي در رابطه با توليد و نظارت بر صنعت دارو و سهل‌انگاري در امور پزشكي، غذايي و دارويي وجود دارد چرا كه اين بخش‌ها با سلامت عمومي سروكار دارند.
 
ارائه مجوزهاي افزايش قيمت طي سال‌هاي اخير بزرگ‌ترين لطمه را به خود صنايع و همچنين بودجه خانوار در ايران‌زده است، زيرا صنايعي چون دارويي با اطمينان خاطر از رشد قيمت‌ها هيچ گاه به سمت رشد بهره‌وري، افزايش كيفيت، رقابت‌پذيري با محصولات خارجي چه در قيمت و چه در كيفيت حركت نمي‌كنند و از طرفي نيز ارائه فله‌اي و بدون قاعده مجوز افزايش قيمت‌ها به منزله تضييع حقوق مصرف‌كنندگان و بخشش حق خانوار و بيماران به توليد‌كنندگان صنايعي چون دارويي است.  در پايان از رئيس ستاد اقتصاد مقاومتي كه مدعي كاربلدي در اقتصاد است انتظار مي‌رود در ابتدا تغييرات بنيادين و ساختاري را در سازمان غذا و دارو رقم بزند تا به واسطه ضعف در نظارت بر صنايع غذايي و دارويي شاهد شكل‌گيري فجايعي چون سرم‌هاي تزريقي مشكل‌دار شركت داروپخش نباشيم و سپس به دليل لابي و انتفاع اشخاص شاهد افزايش رگباري نرخ‌هاي دارو در كشور نباشيم كه عدم‌اصلاح اين موارد ريسك سلامت عمومي را در ايران بيش از پيش بالا مي‌برد.
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
1
واقعا برای مدیرعامل هولدینگ متاسفم که مدیر عامل های بی لیاقت خودش را حمایت می کند و انها هم مدیران از خود بی لیاقت تر در بخش های کلیدی منصوب می کنند که چنین فاجعه ای رخ دهد. بارها گزارش عملکرد نادرستَ مدیران عامل و زیر دستانش به مدیر عامل هولدینگ داده شده ولی جز سرپوش گذاشتن کاری نکرده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
1
من همیشه دارویم را از شرکتهای خصوصی دارویی تهیه می کنم باز اونجا یکی مسئول هست و کارخونه مال یکی هست یا به اصطلاح کارخونه صاحب داره و یکی دلش می سوزه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
1
خوب الان ما مردم بیچاره باید چیکار کنیم.
تاسف باره.
ما که ناراحتیم هیچ کاره ایم.
اونها هم که مسئولند بیخیال.
خدا رحم کنه به ما.
و خدا از همون داروهای مشکل دار نصیب خانواده خود آدمهای بی مسئول کنه.
تا بفهمن داروی مشکل دار و بی مسئولانه ساختن و وارد بازار کردن یعنی چی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
1
کد خبر: 856077
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/856077
ضعف مديريتي و مالي چه بلايي بر سر شرکت‌ها مي‌آورد


داروپخش كارگر بانك‌ها شد
کاشفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
1
فقط یک لطفی کنید قیمت دارو را در ایران کاهش بدید.
واقعا وسع مردم برای خرید دارو نمی رسه.
برای یک بیماری مثل سرماخوردگی و افت فشار یه چیزی حدود 50 تومن باید توی داروخونه خرج کنیم.
حالا داروهای تخصصی و بیماران تحت عمل قرار گرفته بماند.
خواهشا خواهشا خواهشا قیمت دارو را کاهش بدید.
ممنون
کارشناس کنترل کیفیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
پدر ما در آزمایشگاه در اومده.
ما شیمیستها کارمونو درست انجام می دیم.
ولی داروسازها هستند که هر کاری دوست دارند می کنن.
اتوکلاو رو حذف می کنن.
تغییر در ساخت و ... می دن
تغییر در دستگاهها و تجهیزات می دن.
اونم بدون علمش و تجربه اش.
بدون حساب کتابش.
اونوقت تمام زحمات ما هم زیر سوال می ره.
توکل بخدا
محمد رضا علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
خواهش می کنم از مسئولین تقاضا دارم فکر ما را هم بکنند قیمت دارو را افزایش ندهند.
هم خودم هم خانمم مریضیم و نیاز به دارو داریم بخدا من کارگرم بیشتر از این نداریم هزینه دارو کنیم.
از مسئولین استدعا دارم قیمت دارو را کم کنند.
عاجزانه درخواست دارم.
خیلی ممنون
مرتضی کامکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
مگه دارو قراره گرون بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همین چند وقت پیش بود گفتن قیمت دارو قراره کاهش پیدا کنه.
یکی به داد مریضها برسه.
یکی به داد کارگرها برسه.
قیمت دارو را کاهش بدهید.
میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
خیلی احتیاج دارن.
وام زیاد گرفتن. همه رو بردن و خوردن. ته صندوق های کارخانجات رو در آوردن.
مجبورن قیمت رو اضافه کنند.
مجبور.
خواهشا درکشون کنید.
داروپخشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
کیفیت رو بیخیال شید.
همین که سرمهای داروپخش ما رو نکشه کافیه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
خوب نتیجه؟
مسئولین جواب؟
روزنامه نگار محترم پیگیری ادامه دار لطفا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار