کد خبر: 858720
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در حالي كه حمايت‌هاي تسليحاتي و اطلاعاتي آشكار امريكا از دولت اقليم كردستان عراق از عوامل اصلي گرايشات گريز از مركز مقامات اين اقليم و برانگيزاننده هوس آنها براي برگزاري همه‌پرسي استقلال در آن منطقه به شمار مي‌آيد، وزير خارجه امريكا در واكنشي ديرهنگام و البته در تضاد با حمايت‌هاي عملي واشنگتن از مقامات تجزيه‌طلب كردستان عراق، اعلام كرد كه كشورش همه‌پرسي استقلال در كردستان عراق  را تأييد نمي‌كند.
 
به گزارش سومريه‌نيوز،  ديروز ركس تيلرسون در تماس تلفني با حيدرالعبادي، نخست وزير عراق اعلام كرد كه ايالات متحده همه‌پرسي در كردستان عراق را كه قرار است در ماه سپتامبر آتي برگزار شود، تأييد نمي‌كند.  وي خواهان همكاري با دولت بغداد براي رويارويي با چالش‌ها در برقراري ثبات و بازسازي‌ها پس از آزادسازي اراضي عراق از دست داعش شد.  وزير خارجه امريكا «مواضع متوازن» عراق در قبال بحران‌هاي منطقه‌اي را ستود.  اين در حالي است كه به باور بسياري از كارشناسان تلاش امريكا براي ارسال سلاح و سازماندهي نيروي نظامي كردهاي عراق كه به بهانه مقابله با داعش صورت گرفته است، عملاً به مثابه چراغ سبزي به رهبران كردستان عراق براي تجزيه اين كشور به شمار مي‌آيد.  
 
به رغم انفجارهاي انتحاري داعش، نيروهاي عراقي به سمت قلب منطقه موصل قديم پيشروي مي‌كنند. برخي منابع امنيتي در عراق از كشته و زخمي شدن ۲۵ تن در انفجاري انتحاري در بازار موصل خبر دادند. اين در حالي است كه داعش روز جمعه نيز دست به انفجارهاي انتحاري زده بود.  به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، اين منابع صبح روز شنبه اعلام كردند در پي انفجار دو عامل انتحاري داعش كه با دو كمربند انفجاري در بازاري تجاري در شرق موصل انجام شد، هفت عراقي كشته و ۱۸ تن ديگر زخمي شدند.  اين منابع افزودند، اين دو عامل انتحاري خود را در مركز بازار تجاري موصل واقع در محله المثني در شرق اين شهر منفجر كردند كه در پي آن چهار غيرنظامي و سه تن از نيروهاي پليس كشته شدند.  منابع ياد شده افزودند، انفجار مذكور در زمان ورود خانواده‌ها به بازار جهت خريد اقلام عيد فطر انجام شد، اين در حالي است كه نيروهاي عراقي در دو خياباني كه در قلب منطقه موصل قديم به هم مي‌رسند روز جمعه پيشروي كردند. منطقه قديمي موصل آخرين محله تحت كنترل داعش است.  تحليلگران نظامي مي‌گويند، آهنگ پيشروي نيروهاي عراقي بعد از تخريب مسجد نوري بزرگ كه ۸۵۰ سال پيش ساخته شده و مناره الحدباء آن معروف بود، تندتر شده است. نيروهاي عراقي همچنين موفق شدند كليساي «شمعون» واقع در «باب‌البيض» در بخش قديمي شهر موصل را از كنترل داعش آزاد كرده و به پيشروي‌هاي خود به سمت مسجد عمر و مسجد الرابعيه ادامه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار