کد خبر: 872314
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
قله رفیع تفتان سر به فلک کشیده وسرفراز، نگین درخشان شرق ایران زمین، قله با شکوه و مقتدر که نشانه ثبات مردمان سخت کوش و غیور استان سیستان و بلوچستان است. این قله سرافراز سال هاست که با زیبایی های دل نشین خود میزبان کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است...
استان سیستان و بلوچستان سرشار از زیبایی های بی نظیر، طبیعت بکر و دست نخورده ای است که به دلایل مختلف تاکنون ناشناخته مانده است اما این زیبایی ها می تواند استان مذکور را به بهشت گردشگران تبدیل کند و از مهمترین جاذبه های این استان، آتشفشان نیمه فعال تفتان است که از دهانه این کوه عظیم دود و گوگرد بیرون می آید و منظره ای بدیع را ایجاد کرده و برای بسیاری از افراد علاقمند این زیبایی را دو چندان کرده است.
هر چه به دامنه تفتان نزدیکتر می شویم، دو طرف جاده شاخه های آویزان از دیوار باغ ها بر سرسبزی منطقه افزوده  و بهشتی کوچک را ایجاد کرده است که هر رهگذری را به تکاپو می اندازد وشادی و نشاط را در اوایجاد می کند. دشت های سرسبز، باغ های زیبا، چشمه سارها و آب جاری در رودخانه ای که از قلب تفتان سرچشمه می گیرد، همه و همه نشان از جذابیت تفتان و حاشیه آن دارد.
این منطقه علاوه بر گردشگری و طبیعت گردی که برای توریست ها خواهد بود بهشتی برای گردشگران علمی و زمین شناسان است و در فصول مختلف سال میهمانان خاصی از قشر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است، علاوه بر آن تفتان به عنوان یکی از جاذبه های نمونه گردشگری ملی و استانی به ثبت رسیده است.
خروج دود از دهانه آتشفشان، نشانه زنده بودن قله تفتان
رشته کوه تفتان دارای قله های متعددی است  که تا زاهدان 100 کیلومتر، تا مرز میرجاوه 55 کیلومتر و تا دریای عمان 380 کیلومتر فاصله دارد.
به گفته کارشناسان برخی مناطق و محدوده های قله تفتان به علت گوگردی بودن از پیدایش شرایط زیستی گیاهی و جانوری مشکلاتی را بوجود آورده است.
همچنین ارتفاعات استان به دوران سوم و چهارم زمین شناسی بر می گردد و سنگ های آن اغلب آهکی، گچی و گوگردی است. بخش رسوبی پایه آتشفشان شامل فلیش، آلوئولین و نومولیت و بخش آذرین از سنگ های اولتر بازیک است.

دریاچه ها و دره های اطراف قله تفتان
در اطرف کوه تفتان دره های متعددی وجود دارد که آب های قسمت شمال و شرق آن به صورت رودخانه لادیز و گزد به رود میرجاوه که امتداد رود تلخ آب است می ریزد و آب های دره های جنوبی تفتان از دره خاش می گذرد، درختان بنه، بادام کوهی، ارژن، سیاه چوب، گز و پوشش گیاهی آن آویشن، پونه، ریواس، کاسنی، پیاز کوهی در منطقه یافت می شود در ارتفاعات کوه تفتان سه دریاچه وجود دارد که به "سردریا" معروف است، این دریاچه در خط الراس ارتفاعات مرکزی رشته کوه تفتان و در قسمت شمال شرق روستای نرون و غرب قله قرار دارد.
دریاچه سردریا در شمال تفتان از جاذبه های این منطقه است که به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، مستعد رشد و پرورش ماهیان سردآبی است و به هنگام داشتن آب کافی، محل مناسبی برای قایقرانی با چشم انداز زیبای دهانه آتشفشان است.
سردریا  قابلیت قایقرانی در فصول گرم سال را دارد و می تواند سالانه هزاران گردشگر را به منطقه جذب کند. دو دریاچه دیگر در قسمت شمال قرار دارد و با عمق کم که آب آنها شیرین است و دیگری نسبتا دارای آب شور دائمی است.
به گفته کارشناسان پوسته اقیانوس هند با شیب بسیار تندی در زیر منطقه جنوبی استان سیستان و بلوچستان به داخل زمین می رود که یکی از علت به وجود آمدن گل فشان و چشمه های آب معدنی در شرق قله و آب گرم فراوان منطقه است.
چشمه آب گرم تفتان واقع در قسمت شرقی دامنه آن همه ساله تعداد زیادی از هموطنان و گردشگران را به خود جذب می کند تا با شست و شوی بدن خود در آب گرم شفابخش آن، امراض پوستی شان را مداوا کنند.  این منطقه به ویژه در ایام نوروز و تعطیلات فصل بهار و تابستان میزبان تعداد زیادی از مردم سیستان و بلوچستان و سایر نقاط کشور است.
 در قسمت دامنه شمال شرقی رشته کوه تفتان، چشمه آب معدنی وجود دارد که به آن آب تلخ می گویند و به رنگ های مختلفی چون قرمز، بنفش و سبز دیده می شود و رودخانه سنگان محل سرازیری آب این چشمه است.
 تنگه پنج کیلومتری خواجه آب،  آبشاری به ارتفاع 200 متر دارد در امتداد دامنه شرقی تفتان واقع شده است.
وجود روستاهایی با قدمت هزارو200سال
وجود این قله در استان علاوه بر تنوع آب و هوایی و حیات جانوری و گیاهی متنوع منجر به تغییر و تنوع آب و هوایی در کل استان شده است. وجود چشمه های معدنی طبیعی سرد و گرم و پوشش گیاهی نسبتا انبوه و در عین حال متفاوت و با تنوع گونه های خوب شامل درختچه بوته ای، دامنه های تفتان را نسبت به سایر مناطق متمایز کرده است.
همچنین وجود درختان کهنسال و روستای دهپایید و سنگان با قدمت هزار و 200 سال از دیگر جاذبه های گردشگری در تفتان است.
قله تفتان و دامنه آن و مناطق حاشیه ای آن در مقابل اقلیم متمایز سیستان و بلوچستان، آب و هوایی لطیف و دل انگیز دارد. همچنین سنگان، کوشه، کوته، ولان، تمندان، تمین و دشت دقال از جمله روستاهای کوهپایه ای و مناطق ییلاقی رشته کوه تفتان هستند که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان آنها گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جلب می کند.
 روستای سنگان بیشترین میزان بارندگی را بین سایر مناطق استان دارد و یکی از دهستان های آباد شهرستان خاش محسوب می شود به طوری که میوه های گرمسیری آن به ویژه انار و انجیر در کشور از شهرت بالایی برخوردار است.
روستاهای کوته، کوشه و تمندان به علت بارندگی زیاد دارای اقلیمی بسیار مناسب برای کشاورزی و زراعت هستند و محصولات زراعی و میوه هایی مانند زردآلو، بادام، آلو و گردو در آنها تولید و به بازار های مصرف داخل و خارج استان عرضه می شود.

 عالی ترین منطقه گردشگری تفتان
روستای تمین دارای ساختار ویژه ای در معماری صخره ای است که خانه های آن با سقف های گنبدی در دل کوه تفتان ساخته شده و هر یک از داشتن پستو، راهرو و ستون های متعدد و قدمت تاریخی برخوردار است.
 دره زیبای جم چین، دشت دقال و روستای تمندان به عنوان عالی ترین مناطق گردشگری تفتان تلقی می شوند که بستری مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری استان فراهم می کند.
 همچنین تنگه بسیار دیدنی دیگری بین دو کوه گنجمین و زرد شورک قرار دارد که غار چهل ملا با قدمتی کهن بر فراز این دو کوه، زیبا و دینی است.
 تنگه های ترش آب، چمچن، پای لک، دیجوز و کوه های جک ریگ، میرحیدر، عقاب نشین از دیگر جاذبه های طبیعی این محدوده است.
 ارتفاعات تفتان مملو از پوشش گیاهان دارویی از جمله بادام تلخ، پونه، درمنه، آویشن خار گلک و گرمونه است و گهگاه حیواناتی چون روباه، شغال، گرگ و کبک در این ناحیه دیده می شوند.
ساکنان این منطقه زندگی عشایری توام با روستایی دارند و معمولا برای چرای دام هایشان تابستان به دامنه های تفتان کوچ کرده و در چادرهایی به نام پلاس که جنسشان از موی بز و کرک است، زندگی می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار