کد خبر: 879053
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
استاندار سمنان تاکيد کرد
استاندار سمنان با تاکید بر تغییر الگوی کشت در این استان و تبدیل آن به گفتمان و فرهنگ، گفت: باید با توسعه سامانه های نوین آبیاری و منابع آبی بخش کشاورزی استان را مدیریت کنیم.

محمدرضا خباز افزود : تغییر الگوی آبیاری برای کشاورزانی که بیش از نیم قرن با روش های سنتی زمین خود را آبیاری کرده نیازمند برنامه ریزی و آموزش است .
وی اظهارداشت : با توجه به این که کشور ما دارای کمبود منابع آبی و خشکسالی است و میزان بارندگی سالانه کاهش یافته، استفاده بهینه از منابع موجود و تغییر الگوی آبیاری بخش کشاورزی امری ضروری است.
وی بر انسداد چاه های غیرمجاز و مهار آب های هرز در استان برای رفع بخشی از مشکل کم آبی تاکید و اضافه کرد : در چند سال گذشته تعداد چاه آب کشاورزی غیر مجاز به حداقل رسیده و سمنان در این بخش نسبت به سایر استان ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
استاندار سمنان نصب کنتورهای هوشمند و فهام را یکی از راه کارهای مدیریت منابع آبی استان برشمرد و تصریح کرد : استان سمنان در این بخش اقدامات خوبی انجام داده و بنا بر گزارش رسیده عمده چاه های آب کشاورزی مجهز به کنتورهای هوشمند و حجمی شده است.
خباز با بیان این که همدلی و همزبانی قابل توجه ای برای رفع مشکل کم آبی و خشکسالی در استان وجود دارد،گفت : در بحث تأمین و استفاده بهینه از منابع آب در این استان نیازمند هم افزایی و همراهی مردم در همه بخش ها و دستگاه های اجرایی مرتبط هستیم ضمن این که می توانیم نسخه جدیدی برای حل بحران آب تهیه و ارایه شود.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.
از 26 دشت موجود در استان سمنان 13 دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و سایر دشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است.
استان سمنان 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد و بیش از پنج میلیون هکتار کویر و 352 هزار هکتار عرصه های جنگلی است، از یک میلیون و 660 هزار تن محصولات کشاورزی در استان سمنان 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار حوزه جهادکشاورزی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر