کد خبر: 881442
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چهل و یک سال از جلسه‌ای مشابه جلسه دیروز در کنگره امریکا گذشته است.
چهل و یک سال از جلسه‌ای مشابه جلسه دیروز در کنگره امریکا گذشته است. حالا که تنش با کره‌شمالی مسلح به کلاهک اتمی به حدی رسیده که یک جنگ تمام عیار در افق شرق دور بعید نیست، سناتورهای امریکا دچار این واهمه شده‌اند که دمدمی مزاجی ترامپ سبب دستور وی برای آغاز جنگی اتمی در آن منطقه شود. طبق قانون اساسی امریکا اعلان جنگ از اختیارت کنگره امریکاست اما رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده کل قوا حق دارد به تهدیدات آنی با مسئولیت خودش پاسخ دهد. بماند که اعضای اروپایی ناتو هم نگران درگیر شدن در جنگی هستند که از سر خامی ترامپ ممکن است آغاز شود.

به گزارش «جوان»، سنای امریکا روز چهارشنبه شاهد جلسه استماعی درباره فرماندهی اتمی امریکا بود که از سال 1976 به این سو بی سابقه است. سناتورهای امریکا جلسه‌ای با حضور مقامات نظامی ارشد این کشور درباره اختیارات انحصاری رئیس‌جمهور برای صدور دستور حمله هسته‌ای برگزار کردند.  در آغاز جلسه باب کروکر سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا که اخیراً هم به صراحت صلاحیت ترامپ را زیر سؤال برده است، تأکید کرد که رئیس‌جمهور امریکا به تنهایی قدرت صدور دستور استفاده از سلاح اتمی را دارد و به تنهایی می‌تواند در برابر حمله اتمی احتمالی به امریکا پاسخ بدهد. وی افزود: به محض اینکه دستوری صادر و تأیید شد، راهی برای برگرداندن آن نیست. این سناتور اهل تنسی تأکید کرد: به روشنی می‌گویم که من اطلاعی از تغییرات بازدارندگی امریکا در برابر دشمنان و اطمینان‌بخشی به متحدان‌مان ندارم و می‌خواهم چنان که اسلاف ما در 41 سال پیش انجام دادند واقعیت‌های این سامانه پاسخ اتمی را دریابم . کروکر سابق بر این گفته بود که می‌ترسد ترامپ امریکا را به مسیر جنگ جهانی سوم بکشاند. وی همچنین گفته بود که دونالد ترامپ دارد ریاست جمهوری را مانند یک شوی تلویزیونی می‌گرداند و دست‌اندرکاران کاخ سفید در حال تقلا برای «‌مهار‌» او هستند.  

علاوه بر کروکر جمهورخواه، سناتور کریس مورفی دموکرات هم در این جلسه استماع ابراز نگرانی کرد:  رئیس‌جمهور امریکا چنان بی‌ثبات و ذهن او چنان سیال است و آنقدر شیوه تصمیم‌گیری‌اش مانند دن کیشوت است که ممکن است دستور یک حمله اتمی را بدهد که به طرزی وحشیانه گامی باشد برای خروج از منافع ملی امریکا.  در این جلسه یکی از نظامیان ارشد این کشور درباره اختیارات انحصاری رئیس‌جمهور برای صدور دستور حمله هسته‌ای اعلام کرد در صورتی که ارتش امریکا این دستور ترامپ را غیرقانونی تشخیص دهد آن را رد می‌کند.  مهمان نظامی این جلسه استماع سنا هم از حیث مقام و هم حیث اظهارات جالب‌‌‌ترین بخش قضیه بود. یک ژنرال بازنشسته که البته چندان از بازنشستگی او نگذشته بود و آخرین مقامش هم از اهمیتی راهبردی برخوردار بود.

فرمانده سابق سلاح‌های راهبردی امریکا در دوران ریاست جمهور باراک اوباما گفت که اگر او به این باور می‌رسید که دستور ریاست جمهوری امریکا برای حمله اتمی پیشدستانه با الزامات ناشی از لزوم رعایت تناسب و با قوانین نزاع‌های مسلحانه مطابقت ندارد، از اجرای فرمان سر باز می‌زد.   ژنرال رابرت کهلر با بیان اینکه خوشبختانه این یک موقعیت فرضی است، گفت که عقیده دارد که ارتش موظف به اجرای دستورات قانونی است و وظیفه‌ای برای اجرای دستورات غیر قانونی ندارد.  تأکید ژنرال کهلر درباره اینکه ارتش توان سرپیچی از دستور غیر قانونی احتمالی ترامپ برای حمله اتمی را دارد، برای سناتور‌‌‌ها قانع‌کننده نبود. چنان که سناتور دموکرات اد مارکی از ایالت ماساچوست که از لایحه‌ای برای تحدید قدرت اتمی رئیس‌جمهور دفاع می‌کند، گفت که استدلال کهلر او را مطمئن نمی‌سازد.  مارکی بعد از جلسه استماع به روزنامه انگلیسی گاردین گفته است: من مطمئن نیستم که زنجیره فرماندهی ارتش دستور شلیک سلاح رئیس‌جمهور را در شرایط یک جنگ هسته‌ای بازدارنده رد کند. مارکی افزوده است که به نظر او این نوعی از زیر مسئولیت شانه خالی کردن سنا در برابر گروهی از ژنرال‌هاست که در بیشتر موارد توسط دونالد ترامپ منصوب می‌شوند‌. 
   
ترامپ تهدید ارزش‌های غربی است
موقعیت فرضی ناشی از تصمیمات عجولانه ترامپ فقط امریکایی‌ها را نگران نکرده است. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان حتی برخی از شرکای امریکا در پیمان نظامی- امنیتی آتلانتیک شمالی(ناتو) یعنی اروپایی‌‌‌ها این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ترامپ فرماندهی سیستم شلیک اتمی امریکا را به عهده دارد. در واقع آنها نگران این هستند در این سیستم رئیس‌جمهور امریکا به تنهایی می‌تواند دستور شلیک دهد. در واقع اروپایی‌‌‌ها حالا تعارف را کنار گذاشته‌اند و نگرانی از بی‌کفایتی ترامپ و به خصوص گرایش وی به سوی پوتین به راحتی از سوی رئیس‌جمهور امریکا به طرزی بی سابقه مطرح شده است . رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که رؤسای جمهور امریکا و روسیه تهدیدی علیه ارزش‌های غرب شامل آزادی و مدارا هستند.  امانوئل ماکرون در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: ترامپ و پوتین تهدید علیه آزادی و مدارای غربی هستند و خود را از اروپا دور می‌کنند و به انزوا می‌کشانند.  رئیس‌جمهور فرانسه گفت: اکنون درگیری‌های متعددی در جهان اسلام وجود دارد و مهم است از کسانی حمایت شود که از اسلام آزاد دفاع می‌کنند.  وی به وجود داعش و هدف مشترک داعشی‌‌‌‌ها که مرگ است، اشاره کرد و گفت غرب اشتباه کرد که درباره ارزش‌هایش گفتمان غالب نداشت و اکنون نیاز به هدف مشترک و ذهنیت مشترک وجود دارد. 
   
ادامه دروغگویی ترامپ و یارانش
موازی با تشکیک در توانایی فرماندهی ترامپ تحقیقات کنگره درباره رابطه ستاد انتخاباتی وی با روسیه همچنان ادامه دارد و طبق معمول اخبار همچنان دور این موضوع می‌گردد که لااقل نزدیک‌‌‌ترین یاران وی دراین باره دروغ گفته‌اند. دادستان کل امریکا که برای ادای شهادت درباره ارتباط خود با روسیه به کنگره احضار شده بود، ضعف حافظه خود در به یاد آوردن رخدادهای مربوط به کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ و تعاملش با روسیه را دلیل تناقض در اظهارات سابقش ذکر کرد و گفت هرگز به کنگره دروغ نگفته است.  به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،جف‌ سشنز، دادستان کل امریکا روز سه‌‌‌‌شنبه بیش از پنج ساعت به ایراد شهادت در کنگره پرداخت و تلاش کرد درباره تناقض‌های به وجود آمده در شهادت‌های سابقش توضیح دهد و علت این تناقضات را اوضاع مغشوش در ابتدای کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری دانست.  او همچنین به دنبال پرسش‌های مکرر دموکرات‌‌ها مبنی بر اینکه ترامپ به شکل نامناسبی در خصوص تصمیم‌گیری‌هایش اعمال نفوذ داشته، این مسئله را رد کرد.  این در حالی است که سشنز چند ماه پیش در ضمن ادای سوگند گفته بود که اطلاعی از هیچ گونه رابطه بین کمپین ترامپ با روسیه ندارد اما برای نخستین بار اذعان کرد که دستگیری یک مشاور رده پایین کمپین ترامپ به نام «‌جورج پاپا دوپولوس‌» به یادش انداخته که این مشاور در یک نشستی پیشنهاد ارتباط ترامپ با ولایمیر پوتین روسیه را داده است. 
غیر قابل انتشار: ۲۳۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
1
این ها همه دروغ و دغل است. انها به عمد ترامپ را به قدرت رساندن تا با دیوانه بازی هایش و اینکه او غیر قابل پیش بی نیست٫ ترس و دلهره ایجاد کنند برای پیشبرد هدف های سیاسی و منطقه ای .امریکا غولی پوشالیست که به زودی در هم خواهد پیچید و امدن ترامپ نشانه باز ان است که دیگر چیزی در چنته ندارند غیر از دلقک بازی و واق واق کردن حرز.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار