کد خبر: 886098
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
حالا که داعش در سوریه پایان یافته ادامه حضور نظامیان امریکا و فعالیت‌های مشکوک آنها به مهم‌‌ترین نگرانی دمشق و متحدانش تبدیل شده...
حالا که داعش در سوریه پایان یافته ادامه حضور نظامیان امریکا و فعالیت‌های مشکوک آنها به مهم‌‌ترین نگرانی دمشق و متحدانش تبدیل شده، مسکو برای چندمین بار طی چند هفته گذشته واشنگتن را متهم کرد که از تروریست‌های باقی مانده از داعش و سایر گروه‌‌‌های تروریستی حمایت می‌کند و در همین حال تهران نیز هشدار داده ادامه حضور نظامیان امریکایی در خاک سوریه می‌تواند عواقب سنگینی برای آنها داشته باشد. 

مرکز نظامی روسیه در سوریه که وابسته به وزارت دفاع روسیه است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ائتلاف بین‌المللی به‌رغم اظهارات امریکا درباره تعهدش در خصوص از بین بردن داعش، اما به تعاملش با تروریست‌‌‌ها ادامه می‌دهد و مربیان نظامی امریکایی یگان‌های نظامی جدیدی را با عنوان «‌ارتش جدید سوریه‌» در نزدیکی اردوگاه آوارگان در شهر حسکه تأسیس‌‌ کرده‌اند.» ‌در این بیانیه به نقل از آوارگانی که به منازل‌شان بازگشته‌اند، آمده است: «نظامیان امریکایی اعلام کردند که این یگان‌‌‌ها بعد از پایان دوره آموزشی خود برای جنگ با نیروهای دولتی به جنوب سوریه منتقل خواهند شد.» ‌بسیاری از شبه‌نظامیان مذکور از داعش و گروه تروریستی جبهه النصره هستند و در حال حاضر 750 شبه‌نظامی از رقه، دیرالزور، البوکمال و مناطق شرقی فرات در این اردوگاه حضور دارند. شاهدان عینی همچنین اعلام کردند که ائتلاف امریکا از حدود شش ماه پیش از این پایگاه برای این اهداف استفاده کرده است.  این برای چندمین‌بار است که روسیه به صورت علنی و رسمی امریکا را متهم می‌کند که از تروریست‌‌‌ها در سوریه حمایت می‌کند. مواضع علنی روسیه علیه امریکا طی چند ماه اخیر به‌ویژه در جریان عملیات آزادسازی دیرالزور و البوکمال به صورت قابل‌توجهی افزایش یافته است. امریکایی‌‌‌ها هم‌اکنون در بخش‌هایی از شمال شرقی سوریه نیرو مستقر کرده‌اند.

این نیرو‌‌ها که عمدتاً در مناطق کردنشین فعال هستند هم‌اکنون به مهم‌‌ترین چالش دمشق و متحدانش تبدل شده است. سوریه، ایران و روسیه می‌گویند داعش در سوریه تمام شده و امریکایی‌‌ها دیگر بهانه‌ای برای ماندن در سوریه ندارند اما نظامیان امریکایی قصد ترک آن کشور را ندارند. مقامات امریکایی علناً می‌گویند این نیرو‌‌ها باید در سوریه بمانند تا به گفته آنها هم جلوی نفوذ ایران را بگیرند و هم دمشق را به دادن امتیازهای سیاسی مجبور کنند. طی چند روز گذشته روسیه به عنوان یکی از مهم‌‌ترین متحدان دمشق ادامه حضور نظامیان امریکایی در سوریه را بدون توجیه دانسته‌اند.  «الکسی بوروداوکین» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد، ادامه حضور نظامی امریکا در سوریه پس از پیروزی بر داعش باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌‌‌هایی شده است.  این دیپلمات روس تأکید کرد: «ما معتقدیم که پس از پیروزی بر داعش، هیچ ضرورتی برای باقی ماندن بیشتر نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در سوریه وجود ندارد.»

وی افزود: «بنابراین، ما از امریکایی‌‌‌ها می‌خواهیم که کوله‌بار خود را بسته و از سوریه بروند. ظاهراً این برنامه آنها نیست و همین مسئله نگرانی‌‌‌هایی را به‌وجود آورده است.»‌ علاوه بر مواضع دیپلماتیک روسیه، بعضی منابع خبری گزارش دادند ایران نیز به امریکایی‌‌ها پیام داده یا سوریه را ترک کنند یا منتظر عواقب حضور خود باشند. الیاج مغنایر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل که ارتباط خوبی با محور مقاومت دارد اخیراً در گزارشی در روزنامه الرأی‌الیوم نوشت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی به مقامات امریکایی به صورت شفاهی اعلام کرده اگر سوریه را ترک نکنند با عواقب سختی مواجه خواهند شد.  تشدید مواضع دیپلماتیک و غیردیپلماتیک روسیه و ایران علیه نظامیان امریکایی در سوریه نشان می‌دهد که متحدان دمشق پس از شکست داعش،‌ حالا اخراج امریکا از سوریه را در دستور کار خود قرار داده‌اند هرچند ناظران معتقدند دستیابی به این اهداف احتمالاً زمانبر خواهد بود. 
   
تکذیب استقرار نیروهای چینی

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) ورود نیروهای چینی به این کشور را تکذیب کرد و آن را نادرست خواند. سانا اعلام کرد که خبرگزاری اسپوتنیک خبر ورود نیروهای چینی به سوریه را کار کرده بود و خبرگزاری رسمی دولت سوریه از اسپوتنیک می‌خواهد که این خبر را تصحیح کند. حداقل برای سومین بار است که خبر استقرار نیروهای چینی در سوریه منتشر می‌شود و بعداً تکذیب می‌شود. با این حال ناظران معتقدند فعالیت‌های چین در رابطه با سوریه تشدید شده است. گفته می‌شود بیش از 5هزار ایغور چینی در سوریه حضور دارند و به عضویت گروه‌های ترویستی در آمده‌اند. پکن نگران بازگشت این افراد به چین است. از طرف دیگر مقامات چینی نیم‌نگاهی به بازسازی سوریه دارند و می‌خواهند نقش مهمی در فرآیند بازسازی این کشور ایفا کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
0
بسمه تعالی

اگر آمریکائیها در سوریه جای پای خود را محکم کنند باید برای

بیرون کردن آنها دوباره بسیار هجهجی ها وهمدانیها بد هیم

از مکر آنها غافل نشوید وهر چه سریعتر اقدام کنید////////
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
با سلام . سوریه یک کشور ازاد است . باید ترکیه . روسیه . امریکا که ب بهانه جنگ با داعش وارد کشور سوریه شذه اند باید پایگاه های خودشان را ببندد و به کشورشان برگردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار