کد خبر: 888158
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در پنج‌شنبه‌ شلوغ مشهد چه گذشت؟
مشهد دوباره خبرساز شده است؛ اين بار نه از سوي دولت یا‌ نه براي لغو سخنراني فلان نماينده مجلس، بلكه اعتراض اين بار از توده‌هاي مردم آغاز شده و فريادشان گراني و مشكلات اقتصادي و سختي‌هاي معيشتي براي گذراندن زندگي روزمره است.
کبری آسوپار

مشهد دوباره خبرساز شده است؛ اين بار نه از سوي دولت یا‌  نه براي لغو سخنراني فلان نماينده مجلس، بلكه اعتراض اين بار از توده‌هاي مردم آغاز شده و فريادشان گراني و مشكلات اقتصادي و سختي‌هاي معيشتي براي گذراندن زندگي روزمره است. البته ماجرا محدود به مشهد هم نبود؛ در بيرجند، نيشابور و كاشمر هم تجمعات مشابهي برگزار شده است. مثل همه اعتراضات مردم ايران اين بار هم ضد انقلاب تمام قد به ميدان آمد تا روي موج گلايه‌هاي مردم سوار شود و شعارهاي خودش را به تجمع مردم ديكته كند. امام جمعه مشهد در خطبه‌هاي نماز از مردم دفاع و معاون رئيس جمهور آنان را تهديد كرد! كه دود اين اقداماتشان به چشم خودشان خواهد رفت. از واكنش رئيس جمهور هنوز خبري در دست نيست. گزارش اتفاقات شهر مشهد و واكنش‌هاي پيرامون آن را با هم مي‌خوانيم. 
‌ ‌   
اعتراض به اختلاس‌ها و مشكلات معيشتي

جمعيتي چند صد نفره از مردم به خيابان آمده‌اند؛ شعار مي‌دهند «يه اختلاس كم بشه، مشكل ما حل ميشه» در بطن چنين شعاري دو اعتراض بحق نهفته است؛ يكي اعتراض به دزدي‌ها و اختلاس‌ها و ويژه‌خواري‌ها، و ديگري اعتراض به مشكلات اقتصادي خودشان. مردم شعار «مرگ بر گراني» مي‌دهند، مشكلاتي كه اگر همت حل كردنش در بين مسئولان بود، اكنون كار به اعتراضات كف خيابان نمي‌رسيد.  ماجرا اما فقط همين نبود. گفته شد حلقه اصلي تجمع ديروز مالباخته‌هاي پديده و برخي مؤسسات مالي اعتباري بودند كه از دريافت طلب و پول خود نااميد شده‌اند. اين مطالبه حق در كنار خواسته‌هاي اقتصادي مردم، گراني كالاهاي اساسي، پيش بيني بالا رفتن بيشتر قيمت‌ها در لايحه بودجه 97 توسط دولت، بي اعتنايي به وضعيت اقتصادي قشر متوسط به پايين جامعه و ... باعث شد تا تجمع پنج‌شنبه شلوغ‌تر شود. كسي از مسئولان استان به ميان مردم نيامد و حتي اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور هم كه روزهاي پاياني هفته گذشته را در مشهد بود و از رشد اقتصادي و رشد سرمايه گذاري در ايجاد اشتغال و دستاوردهاي اقتصادي دولت سخن گفته بود، اعتنايي به حضور مردم در خيابان نكرد. آيت‌الله علم الهدي، امام جمعه مشهد و نماينده ولي فقيه در استان، فرداي تجمع و در خطبه‌هاي نمازجمعه در حمايت از مردم و اعتراض به اوضاع معيشتي مردم صحبت كرد. 
‌ ‌    
علم‌الهدي: بايد به داد مردم برسيد 

آيت‌الله علم الهدي در بخشي از خطبه‌هاي نمازجمعه مشهد با تأكيد براينكه بايد فتنه‌شناسي را ادامه دهيم، گفت: «يك عده اشخاص آمدند بدون مجوز، نهادهاي اقتصادي راه انداختند، اموال و پول‌هاي مردم را گرفتند، اين مردم مستضعف هستي خود را دادند، يك كسي بايد به فرياد اينها برسد و مشكل اينها را حل كند. بر تعداد مالباختگان اضافه مي‌شود، اينها به جان و به تنگ آمدند و آمدند خواسته خود را بخواهند.» او هر دو مطالبه مردم، چه در مسئله مقابله با گراني و چه تأمين هستي‌شان در مال‌باختگي را مطالبات بحق و بدون چون‌وچرا ناميد و ادامه داد: مردم حق‌دارند مطالبه كنند و بخواهند، عزيزان مسئول ما به مطالبات مردم توجه كنند كه كارد به استخوان‌شان نرسد كه بيايند وسط خيابان فرياد بزنند.  امام جمعه مشهد با تأكيد براينكه در دستگاه‌هاي ما، عواملي نفوذ كردند كه از تبار مرفه و خوش‌گذران بوده و به فكر قشر آسيب‌پذير نيستند، گفت: جناب آقاي وزير نفت، وقتي مردم مي‌گويند گراني بنزين همه اجناس را بالا مي‌برد و گران‌تر مي‌كند، جواب اين مطالبه اين نيست كه بنزين 1500 تومان از قيمت بنزين در همه كشورها كمتر است! آقاي عزيز! اين 1500 تومان را در اتومبيل‌هاي شاسي‌بلند آخرين سيستم ميلياردي نبين، اين قيمت را در باك وانت‌بار فقير مستضعفي كه مي‌خواهد يك عائله 10 نفري را با اين وانت‌بار اداره كند ببين. 
‌ ‌    
مشكلات ما ابزار پيروزي دشمن نشود

وي افزود: يك حرف هم با مردم دارم؛ مطالبات اوليه شما بر حق بود، از گراني به تنگ آمديد بياييد مطالبه كنيد، مالباخته‌ايد مطالبه كنيد. اما حاضريد محسن حججي سرش را بدهد ولي براي مطالبه جنابعالي، يك عده اراذل ‌و اوباش جمع شوند و بگويند سوريه را ول كن، مشكل ما را حل كن؟ درست است شما غذا بشويد براي رسانه‌هاي دشمن؟ شما با هر فراخواني به عرصه نياييد. 
وي با تأكيد براينكه مشكلات، زندگي و معيشت ما نبايد ابزار پيروزي دشمن بر ما شود، گفت: رسانه‌هاي خارجي اگر مردم‌اند، راهپيمايي فرداي 9 دي را پخش كنند. طبيعي است عربده‌كشي يك مشت سودجويي كه وسط يك عده مطالبه‌گر بر حق آمدند وضعيت مطالبات آنان را ابزار كنند، آن را به‌عنوان صداي ملت در مشهد و نيشابور و كاشمر و بيرجند منعكس كنند اما به فريادهاي حماسي مردم در 9 دي اعتنا نخواهند كرد. 
‌ ‌   
موج سواري ضدانقلاب روي مطالبات مردم

اين ميانه مطابق هر اتفاقي از اين دست كه در ايران روي داد، ضدانقلاب بيكار ننشست. لحظه لحظه فيلم‌هاي تجمع مردم مشهد در كانال‌هاي تلگرامي ضدانقلاب منعكس مي‌شد. عكس‌ها و خبرهاي نو به نو، و بازتاب شعارهايي كه حرف مردم نبود و نشان مي‌داد كه در تجمع خياباني مردم هم عناصر دشمن نفوذ كرده‌اند و شعارها را جهت دهي مي‌كنند. شعارهاي اقتصادي آغازين تبديل به شعارهاي تند و بعضاً توهين آميز سياسي شد و جمعيت به سمت چهارراه شهداي مشهد حركت كرد. 
اين ميانه نرده‌هاي خط بي آر تي و برخي اموال عمومي مردم مشهد از تعرض كساني كه به دنبال سوءاستفاده از مطالبه مردم بودند، در امان نماند. بين صف مردم كساني نفوذ كرده بودند كه شعارهاي خودشان را مي‌دادند كه بعضاً از همان شعارهاي آشوب‌هاي خياباني سال 88 بود و الان با توهين به رئيس جمهور هم همراه شده بود؛ كساني كه تعلقي به مردم و كشور ندارند و خواب‌هاي ديگري براي ايران ديده‌اند. كساني كه با خارج كردن تجمع از خط آرام خود، نيروي انتظامي را مجبور به ايستادن مقابل آن كردند و اشك آور و ماشين آب پاش براي متفرق كردن تجمع. خبرنگاران حاضر در صحنه گزارش داده‌اند پليس كه در تعامل با مردم زمينه را براي ادامه اين تجمع فراهم كرده بود، با حضور افرادي كه به دنبال آشوب بودند، مجبور شد با بلندگو با مردم صحبت كند و خواستار پايان دادن به تجمع شود كه با همراهي عموم مردم اين تجمع در مدت كوتاهي به پايان رسيد، اما براي متفرق كردن تعدادي عناصر فرصت طلب مجبور به استفاده از زور شد. گفته مي‌شد براي اين تجمع از اوايل هفته تبليغات تلگرامي و اينستاگرامي انجام شده، اما نهادهاي انتظامي و امنيتي از مرجع دعوت كننده بي خبر هستند. فرماندار مشهد اين تجمع را غيرقانوني دانسته و گفته مجوزي براي آن صادر نشده بود. 
‌ ‌   
و باز هم سياسي كاري دولت

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور كه در مشهد حضور داشت، روز جمعه در واكنش به تجمع مردم مشهد، كوشيد اين تجمع را به تلاش گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي مخالف دولت نسبت دهد و در عين حال به تهديد تجمع كنندگان پرداخت: مسائل اقتصادي بهانه برخي مسائل شده است. در پشت پرده مسائل ديگري مطرح است. كساني كه باني برخي اقدامات عليه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان مي‌رود. وقتي حركت سياسي در خيابان شروع مي‌شود، ديگران بر آن سوار مي‌شوند و كساني كه آن حركت را شروع كردند، پايان دهنده آن نيستند. 
محسن همداني، معاون امنيتي استاندار تهران هم ضمن هشدار در مورد هر گونه تجمع در پايتخت، تجمع مشهد را كار رهبران جريان‌هاي سياسي دانست: اين تجمع سياسي و بدون مجوز صورت گرفت و از سوي برخي جريانات سياسي هدايت شد. او با هشدار به رهبران برخي جريانات سياسي داخل كشور افزود: اين اقدامات و گفتارهاي ناپسند فرصت را به منافقين و سلطنت طلبان خارج نشين داده تا در اين مواقع دست به اقدام عليه نظام بزنند. 
گفتني است تعدادي از نمايندگان مجلس مدت‌هاست به دنبال طرح سوال از رئيس جمهور درباره مؤسسه‌هاي مالي اعتباري هستند كه البته گفته مي‌شود اين تلاش‌ها با اعمال نفوذ علي لاريجاني و مخالفت او با سوال از رئيس جمهور به جايي نرسيده است. 
‌ ‌  
ضرغامي: اينها همان مردم 9 دي و 22بهمن هستند

سيد عزت الله ضرغامي، فعال سياسي اصولگرا هم در بخشي از سخنراني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران با اشاره به تجمعات صورت‌گرفته در برخي شهرها طي چند روز اخير گفت: مردم صاحبان اصلي و مسلم نظام و كشورند. اگر مردم در جايي اعتراض كردند و ناراحتند وشعار مي‌دهند اينها همان مردمي هستند كه در 9 دي ماه و 22 بهمن براي دفاع از كيان نظام و ولايت فقيه به ميدان آمدند كه تنها فشار مشكلات برآنها فائق آمده است. مسئولان به طور جد بايد به فكر رفع اين نواقص و ياري مردم باشند و البته مردم كه صاحبان اصلي انقلابند در قاموس انتقاد هم اگر باشند در مقابله با ضدانقلاب به هيچ وجه كوتاه نخواهند آمد. اگر جايي نياز به انتقاد است آن هم بايد توسط آدم‌هاي دلسوز و متدين انجام شود تا مرز بين حق و باطل برمردم عيان باشد. اما بايد با بصيرت هوشيار بود كه اين وسيله‌اي براي زاويه دار نشان دادن ملت با نظام و ولايت نشان داده نشود چرا كه اين اهم خواسته‌هاي ضدانقلاب و دشمنان نظام و كشور است. 
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
تجمعات ‌صنفی مردم و موج سواري ضدانقلاب و بی خاصیتی منشور حقوق شهروندی دولت
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
هنر شما رسانه ها اینست که اوضاع را دراین شرایط آرام کنیید وقت برای انتقاد فراوان است ما کشور ونظام ودولت خودرا با وجود تمامی انتقاداتی که بردولت وارد است دوست داریم .مشکلات واختلافات مسئولین نباید به صحنه ی جامعه کشانده شود وجامعه را متشنج کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار