کد خبر: 891124
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
شهردار کاشان مطرح کرد
رئیس شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان گفت: شهرداری ها دیگر منظره خدمات روزمره نیستند بلکه چشم‌اندازی وسیع به سوی جامعه‌اند و بر همین اساس این مجموعه‌های بالنده اجتماعی باید عملکردی مبتنی بر نیازهای مردم همان جامعه را داشته باشند و در این میان از چه ابزاری موثرتر از زبان گویای هنر می توان بهره مند شد.
هادی مومنی راوندی
سعید ابریشمی راد در آیین پایانی این جشنواره، اظهار کرد: در حالی جشنواره سیزدهم، فعالیت خویش را از مدتی پیش آغاز کرد که تحولات مدیریت شهری، ظهور فکری نو در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را ناگزیر می‌ساخت و بر همین اساس تعیین سیاست گذاری منسجم و طراحی خط مشی مشخص برای برگزاری آن امری ضروی به نظر می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: «بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان»، «استفاده از نگرش‌های گوناگون هنری»، «پرهیز از انحصارگرایی فرهنگی» و....اصولی بود که در ذیل کلیدواژه «احترام»، متولیان برگزاری جشنواره سیزدهم آن را در قالب احترام به «هنرمند»، «مخاطب»، «هنر» و البته «جامعه» دنبال می کردند.

شهردار کاشان تصریح کرد: به این باور رسیده ایم که شهرداری ها دیگر منظره خدمات روزمره نیستند چشم‌اندازی وسیع به سوی جامعه‌اند؛ بر همین اساس این مجموعه‌های بالنده اجتماعی باید عملکردی مبتنی بر نیازهای مردم همان جامعه داشته باشند و از چه ابزاری موثرتر از زبان گویای هنر می توان بهره مند شد.

ابریشمی راد با بیان اینکه نگاه جامعه محور شهرداری کاشان در برگزاری این رویداد مهم ملی عرصه هنر دنبال کننده همین هدف بود گفت: نگرشی که بر اساس مأموریت اصلی و اهداف سازمانی شکل گرفته و در قالب اولویت‌های موضوعی شهروندی و اجتماعی با زیرمجموعه‌های متعدد در کنار سایر اولویت‌های مضمونی دیگر نظیر انقلاب اسلامی، معضلات و آسیب های اجتماعی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و....در این دوره نمایانگر شده است.

لزوم ثبت ملی جشنواره سراسری تئاتر مهر در تقویم رویدادهای فرهنگی هنری کشور

رئیس ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، نیز در این آیین به قرائت بیانیه پایانی ستاد برگزاری پرداخت و اظهار کرد: انتظار می رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی آن وزارتخانه، که متولی اصلی هنر تئاتر در کشور است با ثبت ملی این جشنواره در تقویم رویدادهای فرهنگی هنری کشور و نیز ثبت برند به نام شهر کاشان، موجبات استمرار هر چه پویاتر این حرکت و دلگرمی هنرمندان این عرصه را فراهم سازد.

مرتضی والی زاده خاطرنشان کرد: استقبال خوب تماشاگران و اقشار مختلف به ویژه نسل جوان از نمایش‌های اجرا شده در بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، خیابانی و صحنه‌ای نشانگر نبوغ و رشد فرهنگی مردم منطقه و نیاز آنان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و توجه مسئولان را به مطالبات اهالی تئاتر از جمله کمبود سالن‌های مناسب اجرا و امکانات و بودجه کافی به منظور تولید آثار گرانمایه و ارزشی و به روی صحنه بردن آنها توسط هنرمندان طلب می کند.

وی با اشاره به تأثیر جشنواره سراسری تئاتر مهر در شکوفایی این هنر در کاشان افزود: آثار و نمایش های راه یافته از کاشان نشانه‌ای از آثار مثبت جشنواره تئاتر مهر به شمار آمده و اجرای عمومی نمایش در طول سال که همان هدف غایی برپایی چنین جشنواره‌هایی است بیانگر این موضوع است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، ارتقای سطح کیفی نمایش‌ها در جشنواره سیزهم را امیدوارکننده خواند و متذکر شد: انتظار می رود این روند تداوم داشته باشد البته این امر علاوه بر حمایت مردم و مسئولان، آموزش مستمر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول سال را نیز طلب می‌کند چنانکه گام‌های بلندی در این زمینه در جشنواره سیزدهم برداشته شد.

11 هزار مخاطب در سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: این دوره از جشنواره از نیمه مهرماه فعالیت خود را آغاز کرد که پس از اعلام فراخوان جشنواره 339 گروه نمایشی از یکصد شهر با ارسال آثار برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند.

محمد شفافی با اشاره به دو مرحله بازخوانی و بازبینی آثار خاطرنشان کرد: در پایان، 33 گروه نمایشی برای حضور در مرحله پایانی جشنواره توسط شورای انتخاب برگزیده شدند که سهم نمایش های صحنه ای 20 اثر و نمایش های خیابانی 10 اثر بود و سه گروه هم در قالب نمایشنامه خوانی به اجرا پرداختند.

وی با بیان اینکه با وجود پیش بینی 73 اجرا، مخاطبان از 76 اجرا در این دوره بهره مند شدند گفت: علاوه بر سالن های نمایش سه گانه فرهنگ سرا، تالار فرهنگ و خانه تئاتر  از دیگر مکان های اجرای نمایش های صحنه ای به شمار می رفت.

شفافی، با یادآوری شعار جشنواره سیزدهم مبنی بر «تئاتر برای مردم» افزود: در بخش اجرای خیابانی نیز گستره جغرافیایی وسیع تری نسبت به دوره های پیشین در نظر گرفته شد که در مراکز مختلف نظیر آموزشگاه ها، ندامتگاه ها و...به مخاطبان عرضه گردیدند.

وی با اشاره به تعداد حدود 11 هزار مخاطب نمایش های سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان عنوان کرد: البته با توجه به ظرفیت محدود سالن ها، امکان میزبانی تعداد بیشتری از دوستداران فرهنگ و هنر تئاتر حاصل نشد.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، با اشاره به قالب های متنوع نمایش های این جشنواره نظیر تئاتر دینی، کمدی، شهروندی، دفاع مقدس و... از رویکرد موضوعی دوره های آینده به خصوص در زمینه مضامین اجتماعی سخن گفت.

شفافی با بیان اینکه 144 نفر در برگزاری جشنواره سیزدهم مشارکت داشتند، از مسئولان اجرایی، مدیران شهری و اعضای کمیته های مختلف اجرایی این دوره از جشنواره تقدیر کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر