کد خبر: 891732
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تيم اقتصادي دولت دوازدهم به مديريت بازار ارز اعتقاد دارد؟
نمایندگان مجلس: تحولات بازار ارز در 4‌‌ماهه اخیر در گرانی‌ها مؤثر بوده است...
هادی غلامحسینی

حسن روحاني و تيم اقتصادي‌اش كه جزو منتقدان سرسخت تحولات ارزي اوايل دهه 90 و رشد بهاي ارز در دولت دهم و روزهای تحريم بودند، بد نيست نگاهي به بازار ارز بيندازند تا بينند دلار در بازار آزاد از كانال 4هزارو560تومان نيز عبور كرده و دلار دولتي نيز از مرز 3هزارو650تومان گذشته است، اين در حالي است كه به اعتقاد نمايندگان مجلس يكي از دلايل رشد قيمت‌ها و گراني‌ها همين تلاطم‌هاي ارزي چندماه اخير بازار ارز است. 
به گزارش «جوان» افرادي كه مدعي بودند در دولت دهم قيمت ارز روزانه با رشد همراه مي‌شد، امروز اگر نگاهي به بازار ارز بيندازند مي‌بينند كه بهاي ارز به شكل ساعتي در بازار با رشد همراه مي‌شود، به طوري كه طي سه تا چهار ماه اخير بهاي ارز دولتي و بازار آزاد روند رو به رشد خود را پيوسته ادامه داده‌اند و هم اكنون دلار در بازار آزاد از مرز 4600 تومان گذشته است و اين امر سكه و طلا و بسياري از كالاهاي ديگر در اقتصاد ايران را با رشد قيمت همراه مي‌كند زيرا ارز به طور مستقيم و غيرمستقيم و رواني بر ساختمان قيمت‌هاي كالا و خدمات در اقتصاد اثرگذار است. 
   
خاطر رئيس‌جمهور به چه شكل است

چندي پيش سخنگوي دولت مدعي شد كه خاطر آقاي رئيس‌جمهور از رشد بهاي ارز در بازار مكدر است، حال كه بهاي ارز در بازار بيش از 300تومان ديگر پيشروي داشته است، بايد ديد خاطر رئيس‌جمهور، معاون اول، سخنگوي دولت، رئيس كل بانك مركزي، معاون اقتصادي رئيس‌جمهور، مشاور ويژه اقتصادي رئيس‌جمهور و... به چه شكل است، بي‌شك صادركننده‌هاي نفت و مواد نفتي و مشتقات و كانی‌هاي فلزي و... از رشد بهاي ارز خوشحال هستند زيرا سودآوري آنها از محل «تسعير نرخ ارز» افزايش مي‌يابد. 
 
عراقچي: 40ميليارددلار نفت مي‌فروشيم

اخيراً عباس عراقچي معاون وزير نيز طي مصاحبه‌اي مدعي شد بالغ بر 40ميليارد دلار در سال نفت مي‌فروشيم، اين در حالي است كه هم اكنون بهاي نفت نيز به مرز 70دلار رسيده است و بايد ديد چرا به رغم آنكه در تمامی كشورهاي دنيا معاونت‌هاي ارزي كشورها از بين چهره‌هاي شاخص دانشگاهي و آن هم با 30سال سابقه كار موفق و مؤثر در بخش پولي، مالي، ارزي و بانكي انتخاب مي‌شود، چرا معاونت ارزي كشور از وجود چنين فردي محروم است و نكته جالب اين است كه به رغم تلاطم‌هاي قابل ملاحظه در بازار ارز اما تا كنون از هر گونه مصاحبه خودداري كرده است. نكته قابل تأمل اين است كه وزارت امور خارجه به‌رغم آنكه مواضع رئيس‌جمهور امريكا براي متلاطم كردن بازار ايران جهت عدم سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مولد و واقعي و همچنين ايجاد موج‌هاي مكزيكي در بازار ارز بر هر آشنا به عرصه اقتصادي و سياسي مشخص است، گاه تحليل هايي ارائه مي‌دهد كه به تلاطم‌هاي ارزي مي‌انجامد، اين در حالي است كه بايد مقابل موج‌هاي ارسالي از سوي ترامپ به اقتصاد ايران موج‌شكن زد. 
 
يارانه به زير 10دلار در ماه سقوط كرد

براي فهم آنچه در بازار ارز و بخش پولي ايران اتفاق افتاده است، بايد گفت يارانه نقدي 45هزار توماني سال 89 تقريباً با 45دلار برابري مي‌كرد اما امروز يارانه نقدي 45هزار توماني با كمتر از 10دلار برابري مي‌كند و اگر قدرت خريد ريال را در زمان‌‌هاي مختلف مقايسه كنيم مي‌بينيم كه تضعيف ريال در برابر ساير ارزها مقوله‌اي در جريان است. 
 
درآمد بيش از 5هزارميلياردي دولت از ارز

طبق گزارشي كه پيش از اين خبرگزاري فارس تهيه کرده بود گويا دولت از محل فروش ارز مداخله‌اي در بازار آزاد ارز در هشت ماهه ابتدايي سال جاري بيش از 5هزارميليارد تومان درآمد كسب كرده است كه‌ اي كاش دولت به جاي اينكه بخواهد بودجه و ماليه خود را از محل گرانفروشي ارز در بازار تأمين كند، به دنبال كسب درآمد از محل بهبود فضاي كسب و كار و رشد درآمدهاي اشخاص حقيقي و حقوقي در اقتصاد و ماليات‌ها بود نه اينكه به گرانفروشي ارز بيفتد و از اين محل واردات 40تا 60ميليارد دلاري به كشور كه عموماً غذاي انسان، دام طيور، آبزيان ، دارو، مواد واسطه‌اي توليد و كارخانجات است با چالش مواجه شود.
   
گرانی ارز، تحميل گراني به جامعه 

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از تداوم افزايش قيمت دلار در ماه‌هاي گذشته و گراني كالاهاي اساسي در بازار انتقاد كرد. 
سيدكاظم دلخوش اباتري در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از روند صعودي قيمت دلار در چند ماه گذشته گفت: كارشكني‌هاي امريكايي‌ها در اجراي مفاد برجام تأثيراتي بر نرخ دلار داشته است، همچنين اغتشاشات اخير نيز مقداري بر افزايش قيمت دلار تأثيرگذار بوده اما اين تأثيرات مقطعي است. عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه رشد تقاضا براي دلار باعث مي‌شود كه بازار ارز تحت تأثير قرار بگيرد، افزود: در حال حاضر رشد تقاضا براي دلار در بازار خيلي بالا نبوده، بنابراين دليلي ندارد كه نرخ دلار طي چندماه با اين ميزان رشد قابل توجه روبه‌رو شود كه قيمت دلار به حدود 4هزار440تومان برسد. دلخوش اباتري افزود: افزايش قيمت دلار در ماه‌هاي گذشته باعث رشد قيمت كالاهاي اساسي شده و به طور طبيعي به افزايش تورم و گراني منجر شد، اين در حالي است که يكي از دغدغه‌هاي مردم وضعيت معيشتي است و نبايد گراني جديد به جامعه تحميل مي‌شد. اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي افزود: ارز در كشور در اختيار بانك مركزي است، بنابراين بايد اين بانك، بازار را مديريت كند. روند متداوم افزايش نرخ ارز، به بخش توليد آسيب جدي وارد و آرامش نسبي بازارهاي مختلف را با چالش روبه‌رو مي‌كند. 
   
قيمت دلار در بازار غيرمنطقي است؟ 

نايب رئيس كميسيون تلفيق بودجه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نرخ تورم يكي از مؤلفه‌هاي مؤثر در تعيين قيمت ارز است، گفت: بايد پذيرفت اتفاق خاصي در اقتصاد كشور نيفتاده است كه براثر آن بازار ارز با تقاضاي بيش از حد روبه‌رو شود، بنابراين براساس مؤلفه‌هاي اقتصادي مانند نرخ تورم نبايد قيمت دلار بيشتر از محدوده قيمتي 4هزار تومان مي‌شد. رحيم زارع در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعيت بازار ارز گفت: آمارهاي اقتصادي دولت بيانگر تورم تك‌رقمي است، بنابراين نبايد قيمت دلار با جهش قابل توجهي روبه‌رو مي‌شد. بخشي از رشد قيمت دلار اصطلاحاً حبابي است. 
  
نمره منفي تيم اقتصادي دولت دوازدهم در مديريت بازار ارز

وي تصريح كرد: مي توان گفت در طول فعاليت دولت يازدهم، عملكرد تيم اقتصادي دولت در خصوص مديريت بازار ارز به طور نسبي مناسب بود و اين انتظار وجود داشت اين روند در دولت دوازدهم نيز تكرار شود اما حداقل عملكرد تيم اقتصادي دولت در مديريت بازار ارز، در چندماه گذشته مناسب نبوده است. 
  
نبايد بازار سوداگري ارز رونق يابد

نايب رئيس اول كميسيون تلفيق بودجه مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: متأسفانه افزايش قيمت ارز علاوه بر اينكه در رشد قيمت‌ها تأثيرات اقتصادي دارد از بعد رواني نيز در گراني كالاها در بازارهاي مختلف تأثيراتي داشته است، در هرصورت دولت نبايد اجازه بدهد تا بازار سوداگري ارز رونق يابد. همچنین علي اكبر كريمي عضو هيئت رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: خريد و فروش ارز از طريق هر ساز وكار غيرقانوني به ايجاد رانت منجر مي‌شود. در حال حاضر بخشي از قيمت دلار در بازار كاذب است چراكه نبايد قيمت دلار براساس مؤلفه‌هاي اقتصادي تا اين حد افزايش يابد. 
   
خط دلار 6هزار توماني را چه كسي به دولت داده است؟

نقش دولت و شركت‌ها و هلدينگ‌هاي بزرگي مانند پتروشيمي و فولادي در عرضه ارز به بازار بسيار حایز اهميت است و اگر اين مجموعه‌ها اراده كنند توانايي اثرگذاري در بازار ارز را دارند، كما اينكه در هفته‌هاي اخير دولت نشست صميمي با هلدينگ‌هاي پتروشيمي و فولادي در نهاد رياست جمهوري داشته است كه يك فرد از بخش خصوصي خواستار افزایش نرخ دلار به 6هزار تومان شده و دليل اين خواسته را تقويت صادرات غيرنفتي عنوان كرده است درصورتي كه صادرات غيرنفتي واقعي ايران به 5ميليارد در سال هم نمي‌رسد و هيچ ارتباطي بين رشد بهاي ارز با رشد صادرات نيست و در سال جاري شاهد رابطه معكوس هم بوده‌ايم. 
   
اتاق‌هاي بازرگاني دست از رشد قيمت ارز بردارند

رشد بهاي ارز يكي از خواسته‌هاي پيوسته بخش خصوصي در دولت‌هاي يازدهم بود كه تا حدي در دولت قبل با آن مبارزه شد ولي در دولت دوازدهم اين رشد‌هاي پيوسته براي مردم ايران نگراني‌هايي را ايجاد كرده است، اگر چه بهانه اتاق‌هاي بازرگاني براي جهش دلار تقويت صادرات غير نفتي بوده است اما در كمال تعجب مي‌بينيم به رغم جهش‌هاي چند صددرصدي ارز از سال 91 تاكنون كل صادرات واقعي غيرنفتي ايران 5ميليارد دلار هم نمي‌شود و در سال جاري حتي صادرات غيرنفتي دچار سقوط نيز شده است، بدين ترتيب به نظر مي‌رسد بين رشد بهاي دلار و تقويت صادرات هيچ ارتباطي وجود ندارد و گاه نتيجه عكس هم مي‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
0
3
تمام مطالبی که نوشتید صحیح است ولی این همه از آثار برجام « این نوجوان ، آفتاب تابان ، فتح الفتوح دوران ، مایه پیروزی ما بر آمریکا و صد ها لقب دروغین دیگر که توسط حسن قفل ساز به آن داه شده » است ! برجامی که آنقدر مقدس شده نمی توان به آن انتقاد کرد ولی به معصومین (ع) می توان انتقاد کرد !! ان شاءالله به زودی غرب پرستان رسوا و نابود شوند .
مازندرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
0
3
سایت محترم شما کاری بکنید دلار پر کشید هیچ کس به فکر جامعه نیست تورم زیر 10/*:دلاراز چند ماه قبل25/*تغیر کرد اقاروحانی در خواب زمستانی هستند عاقبت دلار چه می شود راستی دلار کم داریم در عوض ماشین میلیاردی با دلار نفت وارد می شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
0
3
این تقصیر آقای احمدی نژاد است. این دولت همه چیر را به گردن احمدی نژاد می اندازد و خودش با گرانیهای هولناک دمار از روزگار مردم در آورده است. خوب شکر خدا کم هم بیارد آمریکا و اسرائیل حی و حاضر هستند که به گردن آنها بیاندازد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
0
3
دولت رکود وتورم الان دارد تمام تولیدکنندگان را ورشکسته وازدورخارج میکند من یک سوال دارم مالیات درایران چگونه محاسبه میشود آیا پول زور ازمردم میگیرند ویا واقعا از درآمدمالیات میگیرند حدود5سال ازسرکارامدن آقای روحانی میگذرد دلاروطلا که حدود 70الی 80درصدگران شده ومالیاتها تا 20برابرهم زیادشده وتوسفره مردم هیچی نمانده .ودولتی ها روز به روز فربه ترمیشن
حسن
|
Canada
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
1
دولت با این سیاست فقرا رافقيتر واغنيا را غنی تر کرد و شکاف طبقاتی را به اوج رساند دولتی موفق است که تولید ثروت و عدالت اجتماعی برقرار کند ناکارآمدی به اوج رسیده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار