کد خبر: 893061
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
برف نه چندان سنگين اخير و آزمون عملي شهردار و وزير راه
برف روب‌ها برنامه داشتند، شهرداري و راهداري خير / برف روزهاي گذشته شهردار و همچنين وزير راه و شهرسازي را در برابر يك آزمون عملي قرار داد و...
هادی غلامحسینی

برف روزهاي گذشته شهردار و همچنين وزير راه و شهرسازي را در برابر يك آزمون عملي قرار داد و ضعف عملكرد دو مجموعه فوق آنقدر به چشم مردم آمد كه ديگر استراتژي حمله به شهردار و دولت قبل براي فرافكني و شانه خالي كردن از زير مسئوليت جواب نمي‌دهد به طوري كه فارغ از اينكه نجفي و آخوندي چه گرايش سياسي دارند آنها را مورد نقد قرار دادند. 
به گزارش «جوان» به رغم هشدارهاي يك هفته گذشته سازمان هواشناسي مبني بر بارش برف و كاهش دما در بسياري از نقاط كشور و همچنين پايتخت، اما طي روزهاي جمعه و شنبه بارش نه چندان سنگين برف موجب فلج شدن حمل و نقل در پايتخت و محاصره آن براي اولين بار در سه‌دهه گذشته شد، آن هم تهراني كه قرار است نقطه ثقل پدافند غيرعامل و مديريت بحران در كشور باشد. 
   
وزارت راه به هواشناسی خودش بی‌توجه است

از بعد از ظهر روز هفتم بهمن‌ماه بارش برف در پايتخت شدت گرفت و همزمان با شدت گرفتن بارش برف‌، در بي‌توجهي مسئولان وزارت راه و شهرسازي و در رأس هرم مديريتي اين وزارتخانه عباس آخوندي، مشكلات انواع مدل‌هاي حمل و نقلي ما هم شدت گرفت تا جايي كه صداي همه مسافران انواع حمل و نقل اعم از جاده‌اي، ريلي، هوايي و... را درآورد، البته انتقادهاي فراواني هم متوجه محمد علي نجفي شهردار تهران شد به طوري كه در فضاي مجازي گفته شد شهردار در كنار توجهش به جشن تولدش وظايف خود در قبال پايتخت و مردم را مورد توجه قرار مي‌داد. 
بسياري از مردم اين نقد را به شهردار داشتند كه چرا شهرداري درخت‌ها را هرس نكرده يا فكري براي بازگشايي خيابان‌ها نكرده است، در عين حال حمل و نقل در درون شهر نيز با مشكلات زيادي روبه رو بود و بسياري از مسافران از كمبود شديد وسايل نقليه غافلگير شدند، در اين ميان شكسته شدن درخت‌ها نيز صدمات زيادي به وسايط نقليه پارك شده كنار خيابان‌ها زد. 
 ‌ 
قفل‌شدن انواع حمل‌و‌نقل و گرفتار‌شدن مردم

براي اولين بار در 50 سال گذشته پايتخت در شرايطي قرار گرفت كه عملاً همه انواع حمل و نقل عمده از طريق جاده، ريل و هوايي براي ورود و خروج به آن از كار افتاد و شهر در محاصره قرار گرفت. در اين ميان خبرگزاری فارس در رابطه با ضعف‌هاي وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري در مديريت حمل و نقل در بارش برف نه چندان سنگين روزهاي اخير نوشت: بسياري از مسافران در جاده‌هاي كشور ‌ماندند،‌ بسياري از آزادراه‌ها و جاده‌ها مسدود شد و مهم‌تر از همه بسياري از آزادراه‌هاي ورودي و خروجي تهران با افزايش بارش برف و كولاك مسدود شد.
 انسداد آزادراه‌هايي نظير تهران- كرج و تهران- قم به عنوان اصلي‌ترين و پرترددترين شريان‌هاي جاده‌هاي كشور با بارش يك برف، مي‌تواند براي مديريت بحران كشور بسيار نگران‌كننده باشد. 
به هر حال از روزهاي قبل خبر وقوع چنين بارشي داده شده بود‌ و جاي تعجب بسيار داشت كه چرا سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور فكري براي عدم انسداد اين مسير‌ها نداشت، همين كم‌كاري موجب شد راه‌هاي اصلي ورودي تهران مسدود شود و مسافران بسياري شب تا صبح در برف و كولاك در خودروهاي خود در آزادراه تهران- كرج محصور شوند. 
محورها از دو طرف مسدود شده بود و هيچ امكان بازگشايي مسير و نجات مسافران از برف و كولاك در ساعات اوليه وقوع برف وجود نداشت، تجهيزات راهداري هم به موقع مستقر نشده بودند، ضمن آنكه نمك‌پاشي چنداني انجام نشده بود و همه اينها بدان معناست كه مديران ما هنوز با موضوع «زمان طلايي» در بحران و حوادث آشنا نيستند. در اين شرايط عباس آخوندي به عنوان وزير راه و شهرسازي كشور عكس‌العمل چنداني از خود نشان نداد. 
با اين روند قطعاً به نظر مي‌رسد در بروز شرايط بحراني بزرگ‌تر اين نوع مديريت‌ها كارساز نخواهد بود و به فاجعه مي‌انجامد. 
از سوي ديگر بارش برف‌ موجب تعطيلي دو فرودگاه بزرگ و بين‌المللي كشور شد، مسافران داخلي و خارجي سرگردان شدند و هيچ پيش‌بيني‌ای از وقوع اين اتفاق و مديريت آن در بين دست‌اندركاران صنعت حمل و نقل هوايي كشور حس نشد، همچنين با بارش برف و كاهش ديد افقي، سرعت سير قطارها كاهش يافت و مسافران قطارها ساعت‌‌ها پشت ترافيك ورودي ايستگاه راه‌آهن تهران ماندند،‌ البته به دليل انسداد آزادراه تهران- قم، قطار فوق‌العاده اين مسير توسط راه‌آهن ‌راه‌اندازي شد اما اين قطار فوق‌العاده هم سوء مديريت در آزادراه ‌تهران- قم را رفع نكرد. 
قطعاً بي‌توجهي به مسائلي نظير پدافند غيرعامل در بحران، عدم توجه به مديريت صحيح و سريع بحران، بي‌توجهي به زمان طلايي مديريت بحراو  بي‌تفاوتي نسبت به برخي مسائل امنيتي، همه و همه موجب شده است كه سيستمي بزرگ نظير سيستم حمل و نقل كشور در كوچك‌ترين مشكلات نظير شرايط جوي نامناسب آسيب‌پذير باشد و اين فقط به دليل نبود مديريت صحيح است. 
 
برف روب‌ها برنامه داشتند شهرداري و راهداري خير

در حالي كه بارش برف نه چندان سنگين مسئولان دولتي و شهرداري را غافلگير كرد اما بررسي آگهي‌هاي برف روبي دستي نشان مي‌دهد كه برف روبان بيشتر از مسئولان هشدار سازمان هواشناسي را جدي گرفتند زيرا آگهي‌هاي برف‌روبي مربوط به هفت روز گذشته است، دقيقاً زماني كه هواشناسي در رابطه با برودت هوا اطلاع‌رساني كرده است. 
برف تهران بازار كسب و كار قديمي برف‌روبي را داغ كرد، آن هم نه برف‌روب‌هايي كه در خيابان داد می‌زنند بلكه آنهايي كه براي خدمت خود آگهي آنلاين داده‌اند و سفارش مي‌گيرند. 
فقط در يكي از اين اپليكيشن‌ها نزديك به ۱۹۰ آگهي برف‌روبي ثبت شده كه قديمي‌ترين آنها مربوط به هفت روز پيش است، وقتي كه با او تماس مي‌گيریم مي‌گويد كه مدام اپليكيشن هواشناسي گوشي‌اش را چك مي‌كرده و از هفته قبل مي‌دانسته تهران برفي است و براي آن برنامه داشته است. 
صاحب يكي ديگر از آگهي‌ها مي‌گويد، نرخ اين خدمات در تهران حداقل متري هزار تومان است و براي پاكسازي كامل كار ما ۲۰۰ هزار تومان مي‌گيرد. او مي‌گويد، اگر درخت شكسته در جلوي در هم داشته باشيد كنار مي‌زند و جلوي در پاركينگ را هم تميز مي‌كند.
به هر حال تهران به عنوان پايتخت و مركزيت كشور، مركز اخذ بسياري از تصميمات حياتي است كه متأسفانه همان‌گونه كه مشاهده شد با بارش يك بار برف، ‌‌دچار بحران بزرگ حمل‌و‌نقلي، بسته‌شدن فرودگاه‌ها، انسداد آزادراه‌ها و شريان‌هايي ورودي و ترافيك خطوط ريلي مي‌شود و قطعاً با چنين مديريت‌هاي غيرعملياتي و نظريه‌پردازي صرف، امكان مديريت بحران‌هاي بزرگ در اين حوزه وجود ندارد و ضرورت دارد تا دير نشده است، چاره‌اي جدي در اين باره انديشيده شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
1
اقایان اخوندی و نجفی " بهتر نیست خودتان با احترام استعفا بدهید
" گویند: کارهرکس نیست خرمن کوفتن " گاو نر می خواهد ومردکهن
" شما مسئولین به جای گاو " همه امکانات قرن 21 را در اختیار دارید
" اما چه فایده " که شماها مرد کهن نیستید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
1
مدیران کشوری که برف پایتخت ان را فلج می کند. باید در اب جوش انداخت و پخت ...
ناشناس
|
United States
|
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
1
اقای قالیباف اخه این چه شهردادری است که شما اداره می کنید. صد رحمت به شهردار سابق که شبانه روز به مردم پایتخت سرویس می داد. الان به لطف بی لیاقی شما فرودگاها بسته است مدارس بسته است اداره جات بسته است. راستی حقوق شهر وندی ساکنان پایتخت کجاست ایا منتظر هستید که برف پارو کن از فرانسه بیاورد. ؟
مدیر پایگاه لازم به توضيح است كه آقاي مهندس نجفي چند ماهي است به عنوان شهردار تهران از سوي شوراي اسلامي شهر معرفي و منصوب شده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار