کد خبر: 894695
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کمیته بین‌المللی المپیک و سامسونگ رسماً از توهین به ورزشکاران ایران عذرخواهی کردند...
شيوا نوروزي

کميته بين‌المللي المپيک و مسئولان برگزاري المپيک زمستاني پيونگ چانگ مجبور به عذرخواهي از ايران شدند. توهين آشکار به ملت ايران پيش از روشن شدن مشعل المپيک زمستاني 2018 در کره‌جنوبي موجي از اعتراض‌هاي رسمي و حتي تهديدهاي جدي مقامات سياسي و ورزشي کشورمان را عليه اسپانسر بازي‌ها، مسئولان برگزاري و  IOC به همراه داشت. شرکت سامسونگ اسپانسر اين دوره از بازي‌ها به همه اعضاي کاروان‌هاي کشورهاي شرکت‌کننده يک دستگاه گلکسي نوت 8 اهدا کرد، اما کميته بين‌المللي المپيک در اقدامي عجيب و بحث‌برانگيز به بهانه تحريم دور نام ايران و کره شمالي را خط قرمز کشيد و از اهداي گوشي خودداري کرد! البته شرکت سامسونگ توپ را به زمين کميته بين‌المللي المپيک انداخته و مدعي شده که اين اقدام تصميم مسئولان  IOC بوده نه اين شرکت. 
اين حرکت توهين‌آميز علاوه بر اينکه با روح ورزش و المپيک مغايرت دارد و آن را زير سؤال مي‌برد، خشم مردم و مسئولان کشورمان را در پي داشت. خدشه وارد شدن به شأن، عزت و غرور ملي مردم ايران اقدام همه‌جانبه مسئولان سياسي، قضايي، اقتصادي و ورزشي کشورمان را به دنبال داشت تا جايي که علاوه بر اعتراض رسمي به IOC و مقامات کره‌اي، سفير کره جنوبي به وزرات امور خارجه احضار شد. دادستان کل کشور دستور رسيدگي ويژه به اين موضوع را صادر کرد و دکتر ظريف، وزير امور خارجه نيز خواستار تحريم سامسونگ در ايران شد. محمد کيادربندسري و فروغ عباسي در اسکي آلپاين، سيدستار صيد و سمانه بيرامي در اسکي صحرانوردي، چهار ورزشکار اعزامي کشورمان به پيونگ‌چانگ هستند و کره شمالي نيز 22 ورزشکار به اين رقابت‌ها اعزام کرده است. 
  
سکوت نمي‌کنيم

پس از آشکار شدن اين توهين کميته ملي المپيک دست به کار شد و با ارسال دو نامه اعتراضي عذرخواهي رسمي کميته بين‌المللي المپيک را خواستار شد. شاهرخ شهنازي، دبيرکل کميته با اشاره به بحث عزت و غرور ورزشکاران ايراني اظهار داشت: «اصلاً بحث گوشي مطرح نيست، بلکه بحث عزت و غرور ورزشکاران ايراني در ميان است. ما در اين مقوله اصلاً شبيه کره شمالي نبوده‌ايم که بخواهند با ما اين رفتار را داشته باشند.» رضا صالحي‌اميري، رئيس کميته ملي المپيک نيز بر موضع‌گيري قاطعانه در مقابل توهين به هويت ملي تأکيد کرد: «هيچ‌گاه در مقابل توهين به غرور، هويت و غيرت ملي سکوت نخواهيم کرد. اعتراض رسمي به سفارت و سفير کره جنوبي در تهران، اعتراض رسمي به کميته بين‌المللي المپيک نسبت به ورود سياست به حوزه ورزش که مغاير با منشور و اساسنامه کميته ملي المپيک است و مذاکره با وزير محترم ورزش جهت هماهنگي با دولتمردان به منظور انجام اقدامات تنبيهي عليه سامسونگ از جمله اقدامات ما در خصوص اين موضوع بوده است.»  
  
بيانيه اعتراضي وزارت ورزش

وزارت ورزش و جوانان در بيانيه‌اي رفتار توهين‌آميز شرکت کره‌اي نسبت به ورزشکاران ايراني حاضر در بازي‌هاي المپيک زمستاني را محکوم کرد: «اقدام غيراخلاقي و مغاير با ارزش‌هاي انساني و منشور المپيک توسط شرکت سامسونگ در عدم اهداي هداياي در نظر گرفته شده براي ورزشکاران ايراني حاضر در المپيک زمستاني پيونگ چانگ مايه تأسف فراوان است. از مقامات اين شرکت و مسببان اين اقدام تبعيض‌آميز و زشت مي‌خواهيم تا با عذرخواهي رسمي از کاروان اعزامي جمهوري اسلامي ايران به اين مسابقات، سعي در جبران اقدام ناپسند خود داشته باشند.»
  
احضار سفير و تهديد ظريف

وزارت امور خارجه نيز خيلي زود دست به کار شد و سفير کره جنوبي در تهران را احضار کرد. بهرام قاسمي با تأييد اين خبر گفت: «کيم سونگ هو، سفير كره توسط محمود فرازنده، دستيار وزير امور خارجه و مديرکل آسيا و اقيانوسيه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در اين ديدار مراتب اعتراض شديد وزارت امور خارجه و جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين رفتار غيراخلاقي و مغاير با روح حاکم بر بازي‌هاي المپيک که شعار خود را وراي رنگ، دين، نژاد و سياست قرار داده به وي اعلام شد. در اين ديدار خاطرنشان شد، در صورتي که شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهي خود را از اين اقدام نابخردانه اعلام نكند، اين موضوع شديداً بر روابط تجاري شرکت سامسونگ با جمهوري اسلامي ايران تأثير خواهد گذاشت. سفير کره جنوبي ضمن ابراز تأسف فراوان در اين ديدار اعلام داشت طي تماس‌هاي مکرر با مقامات ذي‌ربط در وزارت امور خارجه، دولت کره جنوبي و شرکت سامسونگ موضوع را به دليل اهميت و حساسيت دنبال کرده و طبق اظهارات مقامات رسمي دولت کره جنوبي و شرکت سامسونگ هيچ‌گونه دخالتي در بروز اين سوءتفاهم و توزيع اقلام اهدايي به عنوان اسپانسر اين بازي‌ها نداشته‌اند.» علاوه بر اين ايسنا به نقل از يک منبع مطلع مدعي شد، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران خواستار تحريم اين برند تلفن همراه شده است. 
  
دستور ويژه دادستان

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري، دادستان کل کشور طي دستور ويژه‌اي به حشمتي معاون خود در حقوق عمومي، خواستار پيگيري بي‌احترامي به ملت ايران شد: «به دنبال اقدام توهين‌آميز شرکت سامسونگ کره جنوبي با ورزشکاران عزيزمان که نماينده ملت بزرگ و رشيد ايران اسلامي هستند و در پي آثار سوءسياسي و اجتماعي آن در سطح بين‌المللي و با توجه به کسب منافع سرشار سالانه شرکت مذکور در فروش محصولات خود در جمهوري اسلامي ايران، مقرر مي‌دارد در اولين فرصت مدير شرکت سامسونگ در ايران را احضار و نسبت به موضوع، اخذ توضيح و بررسي صورت گيرد. چنانچه متعهد به جبران خسارت معنوي به نحوی متناسب با اقدام اهانت‌آميز خود شدند، زمان مناسبي را تعيين و به مرکز شرکت اعلام كنند، در غير اين صورت شرکت سامسونگ به عنوان شخصيت حقوقي و در اجراي بند الف ماده ٨ و مواد ١١، ١٤ و ٦٨٨ قانون آيين دادرسي کيفري و مواد ٢٠ و ١٤٣ قانون مجازات اسلامي به دادسراي عمومي و انقلاب تهران جهت بررسي موضوع معرفي شوند.»
  
تحريم سامسونگ

محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت هم ضمن محکوم کردن رفتار شرکت کره‌اي اعلام کرد به نشانه اعتراض از گوشي ساخت اين برند استفاده نمي‌کند: «ممنوعيت ورزشکاران ايراني از دريافت گوشي‌هاي سامسونگ در المپيک زمستاني توهين‌آميز بود و اين حرکت محکوم مي‌شود و آنها بايد از ملت بزرگ ايران عذرخواهي کنند. تا زماني که عذرخواهي رسمي نشود همچون وزير امور خارجه از گوشي تلفن همراه اين شرکت استفاده نخواهم کرد. اين جاي تعجب است که صادرات گوشي سامسونگ به ايران مشمول تحريم‌ها نشده، اما هديه چند دستگاه گوشي به ورزشکاران المپيکي ايران با ممنوعيت مواجه مي‌شود!»
  
عذرخواهي ديرهنگام

دفاع همه‌جانبه از غرور و عزت ايراني و موضع‌گيري سياسي – ورزشي مسئولان کشورمان، سرانجام روز گذشته عذرخواهي رسمي کميته بين‌المللي المپيک و مسئولان برگزاري بازي‌هاي المپيک زمستاني پيونگ چانگ را در پي داشت. پره ميروف، معاون مديرکل IOC در نامه‌اي رسمي به صالحي‌اميري از اتفاق رخ داده ابراز تأسف و پشيماني کرد: «مراتب تأسف عميق خود را در خصوص اتفاق تأسف‌بار مربوط به توزيع تلفن همراه ميان ورزشکاران ايراني ابراز مي‌داريم. اين اتفاق در نتيجه عدم ارتباط صحيح في‌مابين تيم‌هاي توزيع‌کننده تلفن همراه پيش آمده است. کاملاً ناراحتي و رنجشي را که اين اتفاق براي ورزشکاران و هيئت شما ايجاد کرده، درک مي‌کنيم. در راستاي روح و ارزش‌هاي المپيک، صميمانه از همکاري ارزشمند شما براي حل اين موضوع تشکر مي‌نماييم.» متن نامه عذرخواهي لي هي بوم، رئيس کميته برگزاري بازي‌هاي المپيک زمستاني 2018 نيز به اين شرح است: «بدينوسيله مراتب عذرخواهي صادقانه خود را از طرف کميته برگزاري بازي‌هاي المپيک 2018 پيونگ چانگ از بابت حادثه تأسف‌بار در خصوص توزيع تلفن بين ورزشکاران جمهوري اسلامي ايران ابراز مي‌دارم. از بابت اين وضعيت که به دليل عدم ارتباط صحيح في‌مابين تيم اجرايي ما به‌وجود آمده، بسيار متأسفيم. هدف ما از بازي‌هاي المپيک زمستاني پيونگ چانگ 2018 تمرکز آن بر ورزشکاران و بزرگداشت قدرت جنبش المپيک در اتحاد مردم با يکديگر مي‌باشد. همچون ورزشکاران همه ملت‌ها، ورزشکاران ايراني نيز بايد اين نسخه خاص تلفن‌هاي پيونگ ‌چانگ 2018 را داشته باشند و دريافت نمايند. به‌ويژه به اين خاطر که اطلاعات ضروري روي اين دستگاه‌ها وجود دارد که از شرکت ورزشکاران شما در اين بازي‌ها حمايت مي‌نمايد.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
این تحقیر و توهین های بی سابقه نتیجه وادادگی و دیپلماسی خنده وبی تدبیری لیبرال های غربزده مسئولین کلیددار ایت
خسته
|
Canada
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
کاش به دریافت گوشی ها توسط تیم ایران هم اشاره می کردید.
رکورد بی غیرتی رو شکستیم در دنیا!!
بعد از اون توهین، اون تحقیر، و اون کاری که کره ای ها کردند به هیچ عنوان نباید گوشی ها رو می گرفتند.
حتی اگر عذرخواهی اونها رو قبول می کردند نباید گوشی ها رو می گرفتند.
یعنی مسئولین ما اینقدر بی عرضه و بی غیرتند که زورشون اومد از بودجه ورزش یه پاداش در حد دو سه برابر این گوشی ها به این ورزشکاران بدن که اون گوشی ها رو نگیرن و تحقیر ملت ایران رو تکمیل نکنند.
لعنت به هرچی مدیر بی غیرت و وطن فروشه. ننگ بر شما
تاریخ شما رو فراموش نخواهد کرد.
اون از فدراسیون فوتبالمون این هم از وزارت ورزشمون.
ای کاش بمیرم و این چیز ها رو نبینم و اینقدر عذاب نکشم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار