کد خبر: 894786
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
با حضور منتقدین ومسئولین انجام شد :
کتاب فروغ عدالت نوشته خواهران یکتاپورفرد با حضور مسئولین و منتقدین در شهرستان اسلامشهر رونمایی و مورد نقد قرار گرفت .
آیین رونمایی ونقد کتاب فروغ عدالت نوشته خواهران اعظم و راحله یکتاپور فرد با حضور رئیس ارشاد ،رئیس اداره کتابخانه های عمومی وجمعی از مسئولین فرهنگی شهرستان اسلامشهر در محل سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامشهر برگزار شد .

دراین مراسم اعظم یکتاپور یکی ازمولفین کتاب فروغ عدالت ،با اشاره به اهداف تالیف این اثر، اظهارکرد: بنده بعنوان یک مسلمان به منظور ترویج و معرفی دین مبین اسلام و شخصیت و الای حضرت علی (ع) به نسل جوان جامعه بر خود وظیفه دانستم ، با استفاده از منابع و تحقیقات مختلف این کتاب را به رشته تحریر در آورم .

یکتاپور فرد افزود: دراین اثر که به روش کتابخانه ای و برای نوجوانان و جوانان دوره دوم متوسطه وسال اول دانشگاه نگارش شده ، سعی دارد با استفاده از منابع مختلف و کتب قدیمی ،به معرفی ابعادی از شخصیت بی کران حضرت علی (ع) از دیدگاه عدل و عدالت آن حضرت بپردازد.

وی بیان کرد: شخصیت امام علی (ع) اقیانوس بی کرانی است که،اینگونه آثارقطره ای ازآن بوده و تلاش نموده ایم که دراین اثرتاحد توان اطلاعات جامعی به زبان روان ازشخصیت حضرت امیر به مخاطبین ارائه شود .

این نویسنده اسلامشهری تاکید کرد: با توجه به اینکه برای تالیف این کتاب ازمنابع مختلف قدیمی و کتب عربی استفاده شده ،سعی کرده ایم ،بارعایت امانتداری،معانی صیح و قابل فهم از ترجمه روایات و احادیث انبیاء بیان گردد.

خالق اثر فروغ عدالت با قدردانی از نقدهای منتقدین و خوانندگان کتاب ، خاطر نشان کرد: امیدوارم که با بهره گیری از انتقادات سازنده براین کتاب بتوانم ،در خلق آثار بعدی که در دست نگارش داشته و به زندگی امام حسین(ع) می پردازم ، بهره مند شوم و در پیشگاه خداوند سبحان ، انبیاء الهی و ائمه اطهار و مردم فهیم و آگاه ایران اسلامی سربلند باشم .

در این مراسم عباس نعمتی از منتقدین و کارشناسان حوزه کتاب و فرهنگ مکتوب ، با اشاره به اینکه باید پیش داوری را از نقد خارج کنیم ، اظهارداشت :رد کردن یک اثرهدف وقاعده یک نقد نیست ، بلکه منتقد با فاصله گرفتن از متن می کوشد، به ابعاد مختلف تاثیر گذاری اثر می پردازد .

نعمتی افزود: این کتاب با استفاده از روش نقد شناختی مورد بررسی قرار گرفته و سعی گردیه نقد یا سنجش اثر در راستای جداکردن سره از ناسره باشد ، هدف نقد داوری از خوب دیدن اثر است که نقد اخلاقی به شمار میرود .

وی با بیان اینکه کار مورخ همانند کاربنا است ، تاکید کرد: یک بنا با استفاده تجربیات خود و مصالح موجود یک اثرماندگار وجاویدان احداث کند ومولف نیز تلاش می کند یک کتاب اثرگذارو ماندگار تالیف نماید ، در حالیکه کار منتقد نوعی مهندسی معکوس و کالبد شکافی از اثر است .

منتقد کتاب فروغ عدالت ،افزود:با مطالعه این اثر،می توان فهمید که این کتاب یک دلنوشته ویا رومان تاریخی نیست ،بلکه یک اثر تاریخ نگارانه وماندگاری است که ،با استفاده ازمنابع واسناد گوناگون و کنکاش در تاریخ به معرفی بخشی ازشخصیت وجودی حضرت علی (ع) پرداخته است .

وی تاکید کرد:این کتاب سرشار از موارد و روایاتهای تاریخی است ولی متاسفانه هیچ کدام دارای نظم نیستند،این اثرتصویرمخدوشی ازشخصیت بی مثال حضرت علی (ع) را به تصویر کشیده ، در حالیکه خواننده ومخاطب کتاب انتظاردارد ،به روشنی به ابعاد مختلفی ازشخصیت آن حضرت برسد .

نعمتی خاطر نشان کرد:با مطالعه این کتاب به این نتیجه می رسیم که،عنوان عدالت در ابتدای کتاب یک آرایه ادبی است ونویسندگان اثر تنها به ارائه گزارشی کلی از وقایع اکتفا کرده و بدون اشاره به جزئیات اتفاقات رخ داده ، کتاب را تالیف کرده اند.

درادامه آیین نقد کتاب فروغ عدالت ،اکبرخرده چشم ازنویسندگان ومنتقدین برجسته کشور،طی سخنانی اظهارداشت:نوشتن درباره ائمه اطهارافتخاری است که ،نصیب هرکسی نمی شود وجای تبریک دارد به نویسندگان کتاب فروغ عدالت که ادای دین کرده واین کتاب را درباره شخصیت یکی از ائمه تالیف نموده اند .

خرده چشم افزود:کتاب فروغ عدالت که به زیور طبع آراسته شده ، نقدهایی برآن وارد است که هدف آن نقد، ایراد گرفتن و ناراحت کردن نویسندگان نبوده ،بلکه درجهت رفع اشکالات وخالق آثار پرمحتواتر وارزنده تری در آینده ازاین نویسندگان ،بیان می شود.

وی تاکید کرد: این کتاب علی رغم داشتن طرح جلد زیبا و نامی نیکو و در شان حضرت علی (ع)، دارای ویراستاری ضعیفی است که ،کمتر مورد دقت وتوجه قرار گرفته و درک مطالب پر محتوای اثر را برای خواننده مشکل می نماید .

منتقد کتاب فروغ عدالت ،بیان کرد:دراین کتاب عدالت حضرت امیرالمومنین درکنارسایر موارد شخصیتی آنحضرت به صورت جزئی اشاره شده وعلاوه برآن بهتر بود که مطالب کتاب با یک چالش آغاز می شد تا ،خواننده بدنبال یافتن پاسخی برای ان باشد و مطلب را بهتر درک نماید.

وی تصریح کرد:زیبنده تر بود که ،مولفین به جای تاریخ نگاری درخلق این اثرمطالب را به گونه ای بیان می نمودند که ، نسل امروز ما که به دنبال یافتن پاسخهای بیشمار از واقعایع و اتفاقات تاریخی هستند ، اطلاعات کاملی ارائه می کردند.

خرده چشم با اشاره به ویرایش ضعیف وعدم بکارگیری علائم نگارشی درمتن،گفت:مطالب کتاب باید به گونه ای نوشته می شد که جملات ابتدایی،خواننده را به سوی جملات بعدی هدایت نماید وعدم استفاده از نثرصریح ،خواننده را دچار گمراهی می کند .

وی افزود:برای تالیف این کتاب نویسندگان آن زحمات زیادی را کشیده ومنابع گوناگونی را بکار گرفته اند ،اما ارائه مطالب تهیه شده بصورت هدفمند ومنسجم نبوده واین امرباعث می شود تا درک مفاهیم مطالب کتاب به سختی صورت گیرد .

این منتقد ونویسنده اسلامشهری،با بیان اینکه حاشیه پردازی به مطالب مانع از درک سریع مطالب از سوی خواننده می شود، تاکید کرد:زندگی حضرت رسول(ص) وامام علی (ع) یازمند کالبدشکافی ومعرفی بیشتردرجامعه است، با توجه به اینکه دشمنان اسلام درتلاشند ،جوانان مار ا به بیراهه و گمراهی بکشانند باید مطالب ارائه شده در این گونه کتابها به صورتی بیان شود که ،پاسخگو ی سئوالات مخاطبین باشد.

خرده چشم خاطرنشان کرد: با توجه به نحوه نگارش و بکارگیری منابع متعدد در تهیه کتاب ، یقین دارم که مولفین این چنین کتبی می توانند درنگارش آثار بعدی خود ، نقاط ضعف را برطرف کرده و تالفات پر بار ترو اثربخش تری ارائه خواهند داد .

جلسه نقد و رونمایی از کتاب فروغ عدالت به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر و در راستای حمایت از نویسندگان اسلامشهری که تالیفاتی تازه ای را داشته اند با همکاری اداره ارشاد اسلامی این شهر ستان تشکیل شده و هرماهه یک کتاب از نویسندگان این شهرستان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر