کد خبر: 897832
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اردوكشي براي خريد ارز همچنان ادامه دارد
در حالي كه صف‌هاي مقابل صرافي‌ها نشان از سودآوري خريد ارز از صرافي و فروش آن با نرخ بالاتر دارد،‌ دولت هنوز مدعي است كه...
هادی غلامحسینی

در حالي كه صف‌هاي مقابل صرافي‌ها نشان از سودآوري خريد ارز از صرافي و فروش آن با نرخ بالاتر دارد،‌ دولت هنوز مدعي است كه نرخ دلار غير واقعي است.‌در اين ميان بازار ارز صاحب نرخ مشخصي نيست و صرافي‌هايي كه بانك مركزي به آنها ارز ارائه مي‌كند،‌از اين محل دچار امتياز هستند. 
بانك مركزي با تعيين نرخ ارز مداخله‌اي و توزيع محدود از سوي برخي صرافي‌ها، كل بازار را ملزم به معامله نرخ در همان قيمت مصوب كرده است. بدين ترتيب در عمل نرخ دلار و يورو در بازار كاهش نيافته است،‌با اين وجود وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه نرخ ارز به صورت غير دستوري افزايش يافته است، گفت‌: نرخ فعلي ارز واقعي نيست، اين در حالي است كه دولت معتقد است بهاي منطقي دلار در محدوده 4هزار تومان است. در اين بين به رقم جمع‌آوري بيش از 100هزار ميليارد تومان نقدينگي با بسته‌هاي مختلف بانك مركزي هنوز بازار ارز متلاطم است. 
به گزارش «جوان»، بسته‌هاي مختلف بانك مركزي اعم از فروش گواهي سپرده 20درصدي ريالي و تداوم فروش گواهي سپرده ارزي و فروش سكه و حراج چند هفته‌اي است كه اجرا شده است،‌با اين حال هنوز مقابل صرافي‌هاي مجاز شاهد صف‌هاي طولاني هستيم كه نشان از تداوم تلاطم در بازار ارز دارد. دولت همچنان رشد بهاي ارز را امري غير اقتصادي و سياسي مي‌داند و‌لي رفتار بانك مركزي در بازار نشان مي‌دهد كه فعلاً در حال سود كردن از بازار ارز است. 
در همين رابطه مسعود كرباسيان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه قيمت دلار در بازار برخلاف آنچه گفته مي‌شود، پايين نيامده و بانك مركزي اجازه فروش بالاتر از ارز مداخله‌اي را نمي‌دهد، اظهار داشت: اين موضوع را بايد از رئيس كل بانك مركزي بپرسيد. 
وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد اين مسئله كه اكنون نرخ دلار در بازار بيش از4 هزار و 800 تومان است، گفت: نه؛ قيمت‌ها4 هزار و800 توماني كه مي‌گوييد، نيست. 
وي در مورد اينكه صرافان مي‌گويند اگر بانك مركزي ارز مداخله‌اي ندهد، ارز نمي‌فروشيم، گفت: سؤال من اين است، واقعاً ما كه مشكل ارز نداريم، اگر نرخ بالا برود، غيرواقعي است، چون دولت نرخ را تنظيم مي‌كند. 
كرباسيان در پاسخ به اين سؤال كه يعني نرخ ارز و دلار را دستوري تنظيم مي‌كنيد، بيان داشت: مگر نرخ دلار دستوري بالا رفته كه دستوري پايين بيايد. اصلاً نرخ فعلي، واقعي نيست. 
قيمت طلاي ۱۸عيار در بازار آزاد روز گذشته ۱۴۸ هزار و ۵۸۰تومان و قيمت سكه تمام‌بهار آزادي يك‌‌ميليون و ۵۵۴ هزار تومان بوده است، ضمن آنكه قيمت دلار در صرافي‌هاي مجاز۴ هزار و ۴۶۴ تومان شد. همچنين صرافي‌هاي داراي مجوز از بانك مركزي و سنا كار پايتخت نيز ديروز هر دلار امريكا را 4 هزار و 464 تومان مي‌فروختند. در صرافي‌هاي مجاز هر يورو 5 هزار و 491 تومان و هر پوند با ارزش 6 هزار و 813 تومان و درهم امارات هزار و 339 تومان دادوستد مي‌شد. 
  
صف‌هاي طولاني براي خريد ارز مداخله‌ای

با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، صف‌هاي خريد ارز مقابل صرافي‌هاي توزيع‌كننده ارز مداخله‌ای، طولاني‌تر از روزهاي قبل شده است. يكي از دلايل اصلي تشكيل اين صف‌ها در خيابان فردوسي عدم خريد و فروش دلار و يورو در ساير صرافي‌هاي اين خيابان است. 
صرافي‌هاي مجاز به هر متقاضي در ازاي ارائه كارت ملي هزار دلار مي‌فروشند. 
برخي از صرافي‌هاي مجاز كه قبلاً به مشتريان اعلام كرده بودند تنها با بليت و پاسپورت دلار و يورو با قيمت دولتي مي‌فروشند كه بانك مركزي اين اقدام را غير قانوني خواند. 
هر چند در هفته‌هاي اخير با سياست جديد بانك مركزي، بازار آزاد ارز تقريباً متلاشي شده ولي باز هم سودهاي كلاني از اين بخش به جيب برخي دلال‌هاي ارزي مي‌رود. 
اختلاف بالاي دلار دولتي، مداخله‌ای و آزاد موجب شده تا جمعيت زيادي ساعت‌ها در صف خريد دلار منتظر بمانند و سودي به جيب بزنند. بسياري از آنها دلار مداخله‌ای را مي‌خرند و آن طرف خيابان 200 تا 300 تومان بالاتر به نرخ آزاد مي‌فروشند. تعدادي هم هستند كه ترجيح مي‌دهند فعلاً سپرده‌هاي خود را به دلار تبديل كنند و نگه دارند! 
سود وضعيت كنوني ارز به جيب صرافي‌هاي منتخب توزيع‌كننده ارز نيز مي‌رود؛ چراكه كاسبي ساير صرافي‌ها كساد است. 
   
آیا تورم در راه است

سياست‌هاي اخير بانك مركزي مبني بر توقف ثبت سفارش خريد كالا با دلار به ضرر تجار تمام خواهد شد. در همين ارتباط رئيس مجمع واردات با انتقاد از تصميم يك‌باره و ناگهاني دولت در ممنوعيت ثبت سفارش با دلار گفت: تغيير نوع ارز در ثبت سفارش، با هر دليلي كه بخواهد پياده‌سازي شود، نيازمند هماهنگي‌هايي است كه قطعاً بيش از يك روز زمان نياز دارد. 
وي با تأكيد بر اينكه متأسفانه باز هم اقتصاد، قرباني شتابزدگي شده است، گفت: برخي تصور مي‌كنند كه مختل شدن فعاليت تجار، به كاهش تقاضاي ارز مي‌انجامد و در نهايت صرفه‌جويي ارزي در كشور صورت مي‌گيرد، حال آنكه بخش عمده‌اي از واردات كشور، مواد اوليه و اقلام واسطه‌اي خطوط توليد است و با مختل شدن واردات اين كالاها، در واقع توليد كشور، گرفتار نوسان مي‌شود. 
 
بسته بانک مرکزی گره بازار ارز را باز نکرد

از بسته ارزي كه بانك مركزي در هفته‌هاي اخير به اجرا درآورد، انتشار اوراق گواهي سپرده ريالي با سود ۲۰ درصد تمام شده است، ولي فروش اوراق سپرده ارزي و همچنين پيش فروش سكه و حراج آن ادامه دارد. 
حدود دو هفته گذشته بانك‌ها بسته سياستي بانك مركزي را براي كنترل بازار ارز به اجرا در آوردند. در اين بسته انتشار اوراق گواهي سپرده ريالي با سود ۲۰ درصد، اوراق سپرده ارزي با سود 4 درصد و همچنين پيش‌فروش سكه نيز قرار داشت و از ۲۸ بهمن‌ماه اجرايي شد. انتشار اوراق سپرده ريالي با استقبال نسبتاً خوبي در بانك‌ها مواجه شد، هرچند كه شواهد نشان داد عمده خريد به جابه‌جايي حساب‌هاي سپرده ۱۵ درصد به گواهي ۲۰ درصدي تعلق داشته و كمتر اين طرح موجب جذب منابع جديد در بانك‌ها شده است. در اين شرايط نگراني‌هايي براي بانك‌ها به دليل جبران هزينه 5 درصد سود تحميل شده ايجاد شد، چراكه به هر حال موجب قرار گرفتن سود سپرده بالاتر از نرخ سود تسهيلات ۱۸ درصدي شده است. 
بانك مركزي فعلاً گزارشي از پايان انتشار اوراق گواهي سپرده كه روز دهم اسفندماه پايان دو هفته فروش آن بود،‌منتشر نكرده است، ولي آمار هفته اول نشان از فروش ۱۰۰ هزار ميليارد تومان داشت كه در هفته دوم به طور حتم مي‌تواند تشديد شده باشد. 
 با وجود اتمام طرح انتشار اوراق گواهي سپرده دو طرح ديگر يعني انتشار اوراق سپرده ارزي مبتني بر ريال در بانك‌ها اجرايي مي‌شود. روال دريافت گواهي سپرده ريالي مبتني بر ارز از اين قرار است كه متقاضي با مراجعه به بانك و اعلام درخواست براي دريافت اين گواهي كه مثلاً بر مبناي دلار باشد، نرخ ميانگين دلار از زمان اعلام تقاضاي وي تا يك ماه قبل در سامانه سنا مورد بررسي قرار مي‌گيرد و گواهي بر مبناي اين نرخ براي سپرده‌گذار صادر مي‌شود. البته دريافت مبلغ ريالي است و در زمان سررسيد نرخ ميانگين يك هفته قبل از آن در سامانه سنا مبناي پرداخت وجه سپرده‌گذاري شده است كه باز هم ريالي انجام مي‌شود. اگر گواهي سپرده ارزي يك ساله باشد به آن سود چهار و دو ساله 5/4 درصد تعلق مي‌گيرد. (سود سپرده‌گذاري ارزي 6 درصد است). 
بانك مركزي تاكنون هيچ گزارشي در مورد عملكرد انتشار سپرده گواهي ارز منتشر نكرده، ولي از اعلام رئيس كل بانك مركزي اينگونه بر مي‌آيد استقبالي از اين اوراق نشده است. 
اما در رابطه با پيش‌فروش سكه نيز از ۲۸‌بهمن‌ماه سكه‌هاي تمام بهار آزادي از كانال بانك ملي با دو سررسيد يك ساله با قيمت قطعي يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و سررسيد شش ماهه با نرخ قطعي يك‌ميليون‌و‌۳۰۰ هزار تومان پيش‌فروش مي‌شود و اين روند فعلاً ادامه خواهد داشت. 
در رابطه با پيش‌فروش هم چندان استقبال قابل توجه نبود و تا هشتم اسفندماه حدود ۳۰۰ هزار قطعه سكه فروش رفته بود كه در مجموع بيانگر جذب حدود ۴۲۰ ميليارد تومان است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
جناب کرباشیان ارز تا بحال هم غیر واقعی بالا رفته 64 ریال دلار کجا و 50000 ریال کجا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
گیرم که غیر واقعی بالا میرود ،حالا شما بفرمائید عرضه اش را دارید که نرخ غیر واقعی را پائین بیارید ؟!!! ورّاجی کردن که تو ذات هر ... نهادینه است اونهم غنی شده تر از سخنان اقای روحانی !شما بفرمائید غیر از حرف مفت چی بلدین ؟تمام هنرتان این است که فرافکنی کنید وناراضی تراشی !،اما این ارزو را با اربابانتان به گور ببرید که پازل فتنه 88تکمیل بشه !!!!.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار