کد خبر: 899795
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
گفتگوي جوان با فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان:
 کردستان یکی از استان‌های مرزی در غربی‌ترین نقطه ایران است که 230 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق و مناطق کردنشین دارد، این استان در زمان طاغوت بسیار عقب‌مانده و فاقد هر نوع امکانات رفاهی بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد غائله‌های قومی و مذهبی در نقاط مختلف کشور و خاصتا کردستان، موجب شد این استان از قافله سازندگی دوران پس از انقلاب عقب بماند که همین عقب‌ماندگی امروز هم در قالب‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. اگر چه دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا به نوعی این عقب‌ماندگی را جبران نمایند اما هنوز کردستان فاصله زیادی با سایر استان‌ها در شاخص‌های توسعه دارد. با انتصاب سردار محمدحسین رجبی به عنوان فرمانده سپاه کردستان، خدمات سپاه در بخش‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی به اوج خود رسید به گونه‌ای که اکنون در جای‌جای کردستان و به ویژه مناطق محروم روستایی ، این خدمات ملموس است. سردار رجبی جدای از تلاش برای برقراری و حفظ امنیت پایدار در کردستان، به عنوان یک نیروی بومی سعی کرده است تا با مشارکت مردمی محرومیت را از چهره کردستان بزداید. برای اطلاع بیشتر از خدمات سپاه بیت‌المقدس در کردستان، با این فرمانده لایق و مردمی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در پي مي آيد:

نويسنده: توفیق مفاخری

سردار، شما نیروی بومی کردستان هستید و با وضعیت استان کاملا آشنایی دارید، لطفا بفرماييد چه اقداماتي تا کنون در اين استان انجام شده است؟

در راستای برخورد با پدیده‌های ضد امنیتی در سال‌های 60 و 61 یک سری اقدامات برای کمک به مردم منطقه انجام شد و دفاتری هم در شهرها و روستاها در این راستا در استان‌های مرزی مانند کردستان ایجاد شده بود، ضرورت این کار هم به دلیل مشکلاتی بود که در منطقه احساس می‌شد.

در آن زمان به دلیل پدیده وجود ضدانقلاب و اقدامات ضدامنیتی آنها آمد برای مردم تا حدود زیادی غیرممکن بود و حضورنیافتن ادارات برای رفع مشکلات مردم در روستاها در آن دوران به دلیل مباحثی بود که مطرح شد به همین دلیل، سپاه به این قضایا ورود کرد و این حلقه محرومیت‌زدایی را نه به صورت کامل بلکه در جاهایی که می‌توانست و می‌رسید شروع کرد.

اجرای پروژه گازرسانی به استان کردستان اقدام بسیار خوب قرارگاه سازندگی سپاه بوده است، اجرای پروژه‌های سدسازی، سامانه انتقال آب و مواردی از این دست، نیز جز اقدامات سپاه در سطح کلان است که در تراز قابل قبول اجرایی شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

توسعه و خدمت‌رسانی وظیفه دولت است، سپاه چرا وارد این قضیه شد و آیا این آمادگی در سپاه بیت‌المقدس وجود دارد که بازهم پروژه‌هایی را اجرا کند؟

مهم‌ترین هدف سپاه از ورود به این حوزه کمک به دولت و ایجاد بستر برای خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در مناطق محروم است، اکنون هم اگر جدیت از ناحیه دولتمردان ببینیم، پروژه‌های بزرگ دیگری را هم آمادگی داریم قبول کنیم که بخش خصوصی هم زیر بار آنها نمی‌رود.

خط راه‌آهن همدان به سنندج، تونل جاده صلوات‌آباد از پروژه‌های مورد نیاز استان است و این ظرفیت و امکان در قرارگاه سازندگی سپاه وجود دارد که به صورت مستقل ورود کنیم و هیچ مشکلی نداریم.

در حال حاضر زمینه برای سرمایه‌گذاری، توسعه و آبادانی متوازن و همه جانبه در کردستان فراهم است، یکی از نیازمندی‌های اولیه و اصلی در توسعه امنیت است و امنیت امروز در کردستان کاملا محسوس است و خیلی از کارها هم در سایه این مقوله بسیار با اهمیت در استان انجام می‌شود که در سایه عنایت الهی و تلاش نیروهای مسلح و به ویژه سپاه حاصل شده است.

همه هم غم ما این است که کردستان توسعه پیدا کند، چرا که کردستان توسعه یافته خیلی بهتر از کردستان توسعه نیافته‌ای است که بسیاری از آسیب‌ها و امراض در درون آن شکل می‌گیرد.

کردستان از خیلی استان‌های کشور به لحاظ بسیاری از شاخص‌های بهرمندی عقب است و نسبت به میانگین کشوری عقب‌ماندگی‌هایی دارد که باید جبران شود.

کردستان در زمان طاغوت یک استان عقب‌افتاده بود و به دلیل مرزی بودن مورد توجه قرار نمی‌گرفت، همزمان با پیروزی انقلاب نیز به دلیل وجود ناآرامی‌های قومی و حضور ضدانقلاب و درگیری‌های داخلی از توسعه‌ دور ماند.

بعد از جنگ تحمیلی اقدامات توسعه‌ای تا حدودی در این استان انجام گرفت، اما نیاز به کار و تلاش بیشتری برای دستیابی به اهداف متعالی نظام در بحث توسعه متوازن و همه جانبه در کشور هستیم لذا برای رفع این عقب‌ماندگی نیاز به سرعت بیشتری در کار و اعتبار داریم و این کار هم نیازمند یک سند چشم‌انداز توسعه‌ای است که باید در استان تدوین کرد که همه زوایا و بخش‌های مورد نیاز در توسعه استان در آن دیده شود.

 

سپاه در زمینه امنیت کردستان مسولیت مستقیم دارد و شما بارها برای انسداد مرزهای استان تلاش کرده‌اید و مسوولان دولتی را مخاطب قرار داده‌اید، دلیل چیست؟

همانگونه که یک خانه نیاز به حریم، حصار و دیوار دارد، کشور هم خانه‌ای بزرگتر است که باید برای امنیت آن حصارکشی کنیم تا از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد.

اقشار تاثیرگذار جامعه باید از متولیانی که در انسداد مرزها نقش دارند این مهم را مطالبه کنند چون همه مردمی که به دنبال تامین معاش هستند، امنیت را دوست دارند اما، آنها که نباید ساماندهی مرز را به عهده بگیرند چون این در حیطه وظایف مسوولان است و باید انجام دهند.

 

همه مردم کردستان از کارهایی که سپاه برای آنها انجام می‌دهد، آگاهند و این اقدامات و خدمات به ویژه در زمینه محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری را ارج می‌نهند، به عنوان فرمانده سپاه که اگر همت شما نباشد، چنین اقداماتی به ثمر نخواهد رسید، در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

سپاه به واسطه داشتن نیروی انسانی توانمند و تجهیزات به بحث سازندگی ورود پیدا کرده است، گفت: سپاه از سال 88 تا الان 6 هزار و 200 پروژه را اجرا کرده است.

این پروژه‌ها براساس اولویت‌بندی و با توجه به نیازسنجی از طریق مردم تعریف و اجرا می‌شود، راه‌سازی، مسجد، مدرسه، درمانگاه، دهیاری، خانه محروم، خانه عالم، پل روستایی، آبرسانی روستایی، جاده بین مزارع و ... توسط واحد سازندگی سپاه در سطح روستاهای کردستان انجام شده و یا در حال اجراست.

نزدیک به 2 سال است سپاه‌های استانی با تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی به فرمان رهبری وارد عرصه توسعه و آبادانی شده‌اند، یک هزار روستا در سطح کشور در این طرح، هدف‌گذاری شده و قرار است ظرف سه سال محرومیت در این روستاها برطرف شود.

هرچند هدف غایی این کار رفع محرومیت و توسعه و آبادانی است، اما در اصل به دولت کمک می‌شود و با وجود تمام اقدامات و خدماتی که در بحث توسعه و آبادانی استان کردستان در بعد از انقلاب تاکنون انجام شده و رقم بالایی است در برخی نقاط ضعیف عمل شده و نیاز به کار است.

دنبال این هستیم که مردم روستاها را در حوزه‌های مختلف توانمند کنیم و این نیاز به ایجاد یک تعامل و همگرایی بین دستگاهی است اما متاسفانه بسیاری از کارها در عین سادگی، انجام نمی‌شود در حالی که با سخنرانی و برنامه‌ریزی می‌توان مردم روستاها را به انجام این اقدامات ترغیب کرد.

این را هم باید بدانیم، توسعه تنها کار عمرانی نیست، کار فرهنگی، بهداشت روانی، آداب اجتماعی و غیره در دایره توسعه قرار می‌گیرد، روستاها بخشی از جامعه ماست و نباید بی‌صاحب بمانند.

یک مشارکت سه ضلعی مردم، ادارات دولتی و سپاه را تعریف کرده‌ایم و علاقمند هستیم همه اقدامات با این رویکرد مشارکتی شروع و تمام شود، ما تمایلی به این نداریم که بگویند، سپاه کار را شروع کرد و تمام کرد، دوست داریم بگویند مردم کار را تمام کردند و نمونه‌های عینی موفقیت در این مشارکت را در طول این سال‌ها داریم.

 

گستره قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کردستان چه اندازه است؟

در حوزه قرارگاه پیشرفت و آبادانی ظرف دو سالی که شروع کردیم بیشترین عرصه را برداشتیم و 16 دهستان در سطح استان هدف‌گذاری شده است که در این دهستان‌ها به شدت درگیر کار هستیم که حدود 300 هزار نفر جمعیت را در برمی‌گیرد.

اقدامات عمرانی، زیرساختی، تربیتی، سلامت، اقتصاد و معیشت و غیره در قالب این طرح در این دهستان‌ها دنبال می‌شود، دوست داریم حضور دستگاه‌های دولتی و خود مردم در انجام این پروژه‌ها پررنگ‌تر باشد.

البته هدف‌گذاری ما در استان 900 روستاست که یکی از اقدامات انجام گرفته در این روستاها ارائه خدمات در حوزه سلامت و درمان بیماران به صورت رایگان است.

سپاه نقش تسهیل‌گر در راستای توانمندسازی روستاها دارد و به همین منظور از نیروهای بومی خود مناطق استفاده می‌شود، برکت زیادی در این کار وجود دارد و چون نیت خدایی است خود به خود کارها جلو می‌رود و همین امر رضایتمندی مردم و اعتماد جامعه نسبت به نظام را افزایش داده است.

 

و سخن پایانی ...

مي گويم عمران ، امنيت و رفع محروميت هدف سپاه در کردستان است ولي به عنوان یک سرباز نظام و کسی که عمیقا آرزومند توسعه استان است از مسوولان و متولیان دستگاه‌های اجرایی استان می‌خواهیم دست به دست هم بدهیم و توسعه را در کردستان تسریع ببخشیم چون توسعه یافتگی و اشتغالزایی حافظ امنیت پایدار می‌شود.

مدعی نیستم که کار شاقی انجام داده‌ایم مدعی هستیم همه کارها برای خدمت مردم انجام شده است و هرکس باید به وظیفه خود عمل کند لذا مسوولان اگر به فکر خدمت به مردم هستند باید از لاک حرف‌زدن بیرون بیایند و به صورت ویژه وارد کار عملیاتی شوند.

استاندار باید همه را سرخط کرده و در مسیر خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی عزم همگان را جزم کند چون اگر نارضایتی در جامعه وجود دارد نتیجه عملکرد مسوولان است و نگرانی‌های در جامعه بیانگر این است که به وظایف خود به خوبی عمل نکرده‌ایم.

مدیران ما باید انقلابی عمل کنند و عقب‌ماندگی‌ها را با یک جدیت و روحیه جهادی و تلاش مضاعف جبران کنند در غیر این صورت نمی‌توان منتظر خروجی باشیم.

رویکرد و روحیه مشارکتی سپاه بسیار بالا است لذا دوست داریم همه را به یک نقطه مورد نیاز ببریم و برگردیم و به جاهای دیگر برسیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار