امید رشیدی در گفتوگو با جوان در کردستان، اظهار کرد: رسالت اصلی آموزش عالی و دانشگاه، تربیت محقق و پژوهشگر و تولید علم است.
وی در ادامه بیان کرد: اگر دانشگاه به مرکز تولید مدرک تبدیل شود و فرهنگ مدرکگرایی در جامعه نهادینه شود، علم در آن جامعه دچار زوال و افول خواهد شد و کپیبرداری، سرقت ادبی، فروش پایاننامه و مقاله رواج خواهد یافت.
به گفته این استاد دانشگاه، اگر پیشینه دانشگاههای برتر جهان مانند آکسفورد یا الازهر را بررسی کنیم و وضعیت فارغالتحصیلان و کیفیت علمآموزی و تولید علم آنها را ملاک قرار دهیم، میتواند الگوی مناسبی برای این امر باشد.
رشیدی خاطرنشان کرد: آکسفورد در سال 96 میلادی و الازهر مصر در سال 361 هجری قمری یعنی ژوئن سال 972میلادی تأسیس شدهاند و قریب به یک هزار سال قدمت دارند، فارغ التحصیلان این دانشگاهها، معمولا اساتید، پژوهشگران و محقین توانایی هستند که با تولید علم و دانش عجین شدهاند.
وی اضافه کرد: ملاک و معیار اصلی برتری یک دانشگاه، توانایی علمی فارغ التحصیلان آن دانشگاه و تربیت محقق و تولید علم و چاپ کتابهای مرجع است، البته نام و شهرت دانشگاه کافی نیست بلکه استراتژی و برنامه کلان آموزشی باید در اولویت قرار گیرد.
رشیدی گفت: باید شیوه مدیریت و برنامه کلان آموزشی در ایران و در مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی اذعان کرد: رغبت کاذب عمومی برای اخذ مدرک فوقلیسانس و دکتری و دایرشدن صدها مرکز و شرکت تولید پایاننامه و مقاله، زنگ خطری در نیم قرن حاضر برای جامعه و مدیران آموزش عالی کشور است.