کد خبر: 903590
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
عبدالملک الحوثی: جنایت ترور صالح الصماد را بی‌جواب نمی‌گذاریم

در پی شهادت صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن، جنبش انصارالله وعده داد كه از متجاوزان ائتلاف سعودی انتقام خواهد گرفت و خون الصماد پایمال نخواهد شد. وزارت دفاع یمن هم هشدار داد كه زمان پاسخ مناسب با استفاده از موشک‌های بالستیک برای ویران کردن همه تأسیسات راهبردی متجاوزان، فرا رسیده است. همزمان انصارالله از موشك جدیدی رونمایی كرد كه قرار است در روزهای آینده علیه ائتلاف عربی به كار گرفته شود.
پس از شهادت صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن از سوی ائتلاف عربی، جنبش انصارالله یمن آمادگی خود را برای دادن هر گونه پاسخ كوبنده به عربستان و متحدانش اعلام كرد. به گزارش شبكه المسیره، سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله دو‌‌‌شنبه شب در واكنش به شهادت الصماد گفت:«عربستان و امریکا باید مسئولیت این «جنایت» را بر عهده بگیرند. این جنایت و جنایت‌های دیگر بدون مجازات نخواهد ماند». محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله نیز تأکید کرد که خون صالح الصماد پایمال نخواهد شد. عبدالسلام گفت:«ما شهادت صالح الصماد را به تمام مردم کشور تسلیت می‌گوییم. این مصیبت باعث می‌شود در مسیر خود استوارتر قدم برداریم». وی افزود:«تهدید کشور‌های متجاوز الصماد را نمی‌ترساند و او درمیدان‌های نبرد حضور داشته و همواره آرزوی شهادت می‌کرد. پیامد‌های منفی نبود الصماد به دشمنان کشور بازخواهد گشت. ما تاریخ یمن را خواهیم نوشت و خون این شهید هرگز هدر نخواهد رفت و پایمال نخواهد شد».
از سوی دیگر، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن روز سه‌‌‌‌شنبه گفت:«عربستان از طریق ترور صالح الصماد، هرگز نخواهد توانست هیچ‌گونه تحول سیاسی را ایجاد کند». به گزارش اسپوتنیك، البخیتی تأکید کرد که بعد از جنایت ترور الصماد، روند حملات موشکی به عربستان، تشدید خواهد شد. وی در ادامه اظهار داشت:«واکنش یمن به عربستان در چندین محور از طریق زمین، پهپاد و موشک‌های بالستیک خواهد بود». وزارت دفاع یمن هم با صدور بیانیه‌ای عربستان و امارات را به حملات شدید با موشک‌های بالستیک در واکنش به تجاوزگری و ترور «صالح صماد‌» رئیس شورای عالی سیاسی تهدید کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است:«این جنایت با پاسخ سخت و ویرانگر روبه‌رو خواهد شد، نیروهای مسلح دست بسته باقی نخواهند ماند و زمان دادن پاسخ مناسب با استفاده از موشک‌های بالستیک برای ویران کردن همه تأسیسات راهبردی متجاوزان، فرارسیده است». شورای عالی سیاسی یمن بلافاصله پس از شهادت الصماد، مهدی المشاط را به ریاست این شورا انتخاب كرد و با صدور بیانیه‌ای در صنعا حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌ است.
صالح الصماد كه آگوست 2016 از سوی گروه‌های یمنی به ریاست شورای عالی یمن برگزیده شده بود، روز پنج‌شنبه خودرو حامل وی، از سوی پهپادهای سعودی در استان الحدیده مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید. صالح الصماد هفته گذشته در سخنانی با بیان اینكه سال 2018 «‌سال سرنوشت‌» برای ریاض خواهد بود، گفته بود:«در دوره آتی هر روز عربستان شاهد شلیک موشک‌های ما خواهد بود و حتی اگر تمامی سامانه‌های دفاعی خود را گردهم آورد از موشک‌های ما در امان نخواهد ماند». انصارالله در ماه‌های گذشته دهها موشك به خاك عربستان شلیك كرده است و سامانه‌های دفاعی سعودی‌‌‌ها نتوانسته است این موشك‌‌‌ها را رهگیری كند. دیروز هم یمنی‌‌‌ها سه بار با شلیك موشك‌های بالستیك، ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار دادند كه موجی از نگرانی‌‌‌ها را در خاندان سعودی به راه انداخت. ناصر قندیل، روزنامه‌نگار سرشناس لبنانی و سردبیر روزنامه لبنانی «البنأ‌» روز سه‌‌‌‌شنبه در سرمقاله‌ای در این روزنامه، درباره تبعات این اقدام نوشت:«ترور شهید الصماد معادله جنگ را هرگز تغییر نخواهد داد بلکه هیزمی به آتش جنگ انداخت، علاوه بر اینکه منابع قدرت انصار الله را هم عوض نخواهد کرد، بلکه میل آنها به انتقام‌جویی و تعلیق همکاری با تلاش‌‌‌‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی و فرآیند مذاکره را بیشتر می‌کند». عربستان و متحدانش با این تصور كه می‌توانند در مدت سه هفته یمن را اشغال كنند، وارد باتلاق یمن شدند اما با گذشت سه سال از جنگ یمن، این نیروهای انصارالله هستند كه در عمق خاك سعودی پیشروی كرده و توانسته‌اند بخش‌‌‌هایی از جنوب عربستان را تحت كنترل خود بگیرند.

اولین واكنش موشكی یمنی‌‌‌‌ها

در اولین واكنش به شهادت صالح الصماد، منابع نظامی یمن دیروز اعلام كردند كه یک فروند موشک بالستیک «قاهر ام۲» به سمت محل تجمع مزدوران ائتلاف سعودی در شهرستان المخا واقع در استان تعز شلیك كرده‌اند. به گزارش المسیره، در این حمله دهها نفر از متجاوزان سعودی از جمله شماری از فرماندهان نظامی به هلاکت رسیدند. همچنین واحد صنایع نظامی یمن اعلام كرد كه «از سلاح جدیدی رونمایی کرده است که تولید داخلی است و طی روزهای آتی در نبرد با ائتلاف سعودی مورد استفاده قرار می‌گیرد». عربستان و ائتلاف تحت امرش تصور می‌كردند كه با نابودی تمام زیرساخت‌های یمن می‌توانند انصارالله را تضعیف و به تسلیم وادار كنند اما با گذشت بیش از سه سال از جنگ ظالمان سعودی‌‌‌ها علیه ملت بی‌دفاع یمن، نیروهای یمنی توانسته‌اند به قابلیت ساخت موشك‌های پیشرفته دست پیدا كنند و همه اینها در شرایطی ساخته شده‌اند كه ائتلاف عربی، یمن را به شدت محاصره كرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار