کد خبر: 903760
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سرهنگ مهدي شكيب

اين روزها با ورود كسب و كارهاي اينترنتي به شبكه‌هاي اجتماعي و اپليكيشن‌هاي تلفن همراه مي‌توان گفت برخي از سودجويان سايبري مجبور شده‌اند، از فضاي واقعي به سمت شبكه‌هاي اجتماعي كوچ كنند. كوچي كه حجم جرائم صورت گرفته در اين شبكه‌ها را افزايش داده و شاهد وقوع جرائم مالي در اين بستر هستيم. اين افراد از هر راه و روشي براي كلاهبرداري از هموطنان استفاده كرده و تنها به كسب منافع مالي خود فكر مي‌كنند.
يكي از مواردي كه به‌تازگي مورد سوءاستفاده اين افراد قرار گرفته، طراحي كانال‌ها يا اپليكيشن‌هاي جعلي با موضوع كمك‌هاي مردمي و خيريه مي‌باشد كه متأسفانه با ايجاد اين برنامه‌ها و تبليغ آن در سطح گسترده مبالغ بسيار زيادي كلاهبرداري شده است. اين افراد اين اپليكيشن‌ها را با نام مؤسسات فعال در اين زمينه ايجاد كرده و به جذب مخاطب مي‌پردازند.
افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات نوع دوستانه هموطنان، در مناسبت‌هاي مختلف، سعي مي‌كنند با راه‌اندازي كانال‌هاي جعلي تلگرامي و برانگيختن احساسات هموطنان، آنها را ترغيب به بازديد از كانال يا گروه مربوطه كرده تا بتوانند كمك‌هاي مردمي را از شماره حساب اعلامي دريافت كنند.
اين افراد با جعل كردن نسخه‌هاي اصلي و تبليغ آن در كانال‌ها و گروه‌هاي مختلف اقدام به ارائه لينك اپليكيشن مي‌كنند. لينكي كه داراي تفاوتي جزئي نسبت به لينك اصلي است و در نگاه اول تفاوت چشمگيري قابل مشاهده نخواهد بود.
اين شگرد فيشينگ است كه در اين روش برنامه‌هاي اصلي و جعلي بسيار شبيه و يكسان بوده و فقط در آدرس داراي تفاوت هستند، بنابراين بسيار مهم است كه كاربران فضاي مجازي قبل از كليك كردن روي لينك‌هاي ارائه شده نسبت به URL كمي حساس‌تر و دقيق باشند.
برخي از هموطنان تعداد اعضاي بالا را معياري براي اصل بودن كانال يا گروه مي‌دانند و از نظر آنان، هر كانال يا گروهي كه داراي اعضاي بالا باشد داراي اعتبار و اصالت است. اما بايد به اين نكته اشاره كنيم كه هميشه اينگونه نيست برخي از افراد با خريد فالوور يا انتخاب نامي مشابه با برندهاي معروف اقدام به جذب عضو كرده و در ادامه به دنبال سوء‌استفاده هستند.
به تازگي كانالي جعلي با اعضاي بيش از 130‌هزار نفر در شبكه اجتماعي تلگرام، شناسايي شد كه اقدام به دريافت كمك‌هاي مردمي و خيريه و با نام يكي از مؤسسات معروف در اين زمينه مي‌نمود، اما در واقع از هموطنان كلاهبرداري مي‌كرد. اين مورد نمونه‌اي از يك كانال مجرمانه با تعداد اعضاي بالا است.
مهمترين نكته‌اي كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه كلاهبرداران سايبري با استفاده از شيوه‌هاي مهندسي اجتماعي به صورت تلفني، پيامكي يا بارگذاري محتواي جذاب در كانال‌ها و گروه‌هاي مختلف، سعي دارند اعتماد كاربران را به خود جلب كرده و در ادامه از آنان كلاهبرداري كنند. بنابراين هموطنان عزيز دقت داشته باشند در مواجهه با تبليغات و آگهي‌هاي جذاب و وسوسه انگيز، كمي حساس‌تر بوده و با برقراري تماس تلفني يا مراجعه به سايت اصلي نسبت به صحت آن اطمينان حاصل كرده و با دقت بيشتري در اين فضا فعاليت كنند.
هموطنان عزيز جهت كسب اطلاعات بيشتر و اطلاع از نكات آموزشي و هشداري مي‌توانند با مراجعه به سايت پليس فتا به آدرس www. cyberpolice. ir بخش آموزش موارد مورد نياز خود را دريافت كنند.

*رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار