کد خبر: 903775
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
مالكی: سعودی‌‌‌‌ها همه امكانات مالی و رسانه‌ای را به كار گرفته‌اند تا نتیجه انتخابات را تغییر دهند

همه شواهد و قرائن تاكنون از پیروز شدن گروه‌های وابسته به بیت شیعی در انتخابات 22اردیبهشت عراق حكایت دارد ولی طی روزهای اخیر، هشدار‌‌‌‌ها درباره تلاش عربستان برای تغییر این معادله افزایش یافته است. معاون رئیس‌جمهوری عراق دیروز هشدار داد كه عربستان سعودی با تمام امكانات اعم از مالی، رسانه‌ای و برنامه‌ریزی برای تغییر نتایج انتخابات عراق تلاش می‌كند. شبكه‌های اجتماعی عراق طی روز‌های اخیر نوشته‌اند كه ریاض با اختصاص یك میلیون دلار، قصد اثر‌گذاری بر انتخابات عراق را دارد.
اولین بار سایت خبری العربی‌الجدید قطر، در 25ژانویه گذشته (حدود سه ماه قبل) گزارشی از دریافت یک میلیون دلار توسط یکی از رهبران سیاسی برجسته اهل سنت عراق منتشر کرد اما حالا هشدار‌‌‌‌ها درباره تلاش عربستان برای اثر‌گذاری بر نتیجه انتخابات عراق بیشتر شده است. نوری المالكی، معاون رئیس‌جمهور عراق، روز گذشته با حضور در برنامه انتخابات عراق شبكه المیادین گفت كه عربستان گمان کرده که می‌تواند در عراق از طریق تلاش برای گشودن کنسولگری خود در نجف و بصره و دعوت از سوی مسئولان در این کشور نفوذ کند. او گفته است:«ریاض معتقد است که می‌تواند عراق را عضوی از ائتلاف خود کند.» به گفته مالكی، عربستان سعودی با تمام امكانات اعم از مالی، رسانه‌ای و برنامه ‌ریزی برای تغییر نتایج انتخابات عراق تلاش می‌كند. المالكی گفته است:‌«سعودی‌‌‌‌ها اقدام به پرداخت پول به برخی از گروه‌های انتخاباتی كرده‌اند و بعضی از گروه‌های انتخاباتی اهل سنت به دریافت پول از سعودی‌‌‌‌ها اذعان كرده‌اند.» وی در خصوص كمک‌های مالی سعودی‌‌‌‌ها به گروه‌های انتخاباتی شیعه گفت شخصاً دلیل و مدركی در این خصوص ندارد اما در سطح رسانه‌‌‌‌ها چنین موضوعی به طور مرتب مطرح می‌شود. نوری المالکی جذب برخی از شیوخ عشایر جنوب و مركز عراق و فراخواندن برخی از رؤسای بانک‌های خصوصی در عراق به ریاض را از جمله گام‌‌‌‌هایی دانست كه به گفته او، سعودی‌‌‌‌ها برای نفوذ به داخل جامعه شیعیان و کلاً نفوذ به داخل عراق برداشته‌اند.
المالكی با مطرح کردن این سؤال كه چرا سعودی‌‌‌‌ها با امریكایی‌‌‌‌ها درباره انتخابات عراق جلسه برگزار می‌كنند، گفت كه این نشان می‌دهد آنها از همه امكانات خود برای نفوذ و تغییر نتایج انتخابات استفاده می‌کنند. پیش‌تر، یك‌‌‌‌شنبه همین هفته، وفیق السامرایی، سرلشکر بازنشسته عراقی، در یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک هشدار داده بود كه حدود 20 نامزد که تا همین چند وقت قبل جزو مدافعان گروه تروریستی داعش بوده‌اند، در این دوره از انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کرده‌اند. السامرایی پیش‌بینی کرده که تعدادی از این افراد به پارلمان عراق راه پیدا کنند و گفته است اگر این اتفاق بیفتد، باید فاتحه روند سیاسی عراق را خواند. به گفته السامرایی‌، یکی از شخصیت‌های سیاسی عراقی به شخص او گفته است که سعودی‌‌‌‌ها مبلغ یک میلیون دلار به وی برای کمک در انتخابات عراق پیشنهاد داده‌اند اما حاضر به دریافت آن نشده است. این شخص که السامرایی هویت او را فاش نکرده، گفته است که سعودی‌‌‌‌ها در حال حاضر به گروه‌های انتخاباتی کوچک کمک مالی می‌کنند تا امکان رقابت با گروه‌های بزرگ را در انتخابات داشته باشند. «محمد الصیهود» یکی از نمایندگان پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون فاش كرده كه عربستان از شماری از شخصیت‌های نامزد انتخابات مذکور حمایت می‌کند. «صیهود» گفته است عربستان با این هدف از برخی شخصیت‌های عراقی حمایت می‌کند تا آنان را وارد فهرست‌های انتخاباتی داخل کند و در ادامه گفت: «ثامر السبهان‌» سفیر سابق عربستان در بغداد از برخی شخصیت‌های اهل تسنن و برگزاری اعتصاب‌‌‌‌ها به منظور اجرای توطئه‌های تروریستی در عراق حمایت می‌کرد. دیروز نیز خبری در فضای مجازی عراق منتشر شد مبنی بر اینكه عربستان با اختصاص 100 میلیون دلار و تشکیل اتاق بحران قصد دخالت گسترده در انتخابات پارلمانی آینده عراق را دارد. بر اساس گزارش العالم، در این مطلب که به طور گسترده در فضای مجازی عراق دست به دست می‌شود به نقل از منابع آگاه آمده است که عربستان سعودی برای پیگیری امور متعلق به انتخابات پارلمانی عراق اتاق بحران تشکیل داده است. ریاست این اتاق بحران برعهده ثامر السبهان، سفیر اخراجی عربستان از بغداد گذاشته شده و تعدادی از افسران اطلاعاتی عربستان که در بغداد‌، اربیل‌، امان و دبی مستقرند نیز عضو این اتاق هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار