کد خبر: 904091
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
ماه‌ها و بلكه سال‌ها كش و قوس سياسي و قضايي در باره سعيد مرتضوي سرانجام هفته گذشته به سرانجام رسيد و...
زينب شريعتي

ماه‌ها و بلكه سال‌ها كش و قوس سياسي و قضايي در باره سعيد مرتضوي سرانجام هفته گذشته به سرانجام رسيد و او، نيروي عالی‌رتبه دستگاه قضايي و دادستان اسبق تهران به دست همكاران سابقش راهي اوين شد تا دو سال حبس قطعي خود را به خاطر پرونده كهريزك بگذراند. روزهايي كه عبدالحسين روح‌الامینی، صبورانه و اميدوار دادگاه‌هاي شكايتش از سعيد مرتضوي را پيگيري مي‌كرد، خيلي‌ها كار او را بی‌فایده مي‌دانستند. خيلي‌ها مي‌گفتند محال است قوه قضائيه دادستان سابق پايتخت را تحت پيگرد قرار دهد. خود مرتضوي هم لابد در مخيله‌اش نمي‌آمد كه روزي مصونيت سياسي‌اش لغو شود، بركنار شود، به دادگاه برود، محكوم شود، فرار كند، دستگير شود و اوين خانه دوساله‌اش شود. حالا اما مرتضوي با حكم همان قوه قضائيه در زندان است.
دستگاه قضايي همه اين چند سال تحت‌فشار بود و حتي حالا هم از اين همه تخطئه كذايي راه مفري ندارد. اما آنچه در تاريخ دستگاه قضايي خواهد ماند، برخورد او با متهمان داخل دستگاه قضايي است؛ رويدادي كه گويا برخي علاقه‌اي براي تبيين آن ندارند. اين موضوع تنها نكته مغفول اين پرونده نيست؛ نحوه مواجهه شاكي اصلي پرونده (عبدالحسين روح‌الامینی) و نيز اينكه برخلاف غوغاي اصلاح‌طلبان، پيگيري تخلفات مجرمانه مرتضوي بيشتر از همه بر دوش كدام جناح سياسي بود، نكات جالب‌توجه ديگر اين ماجراست.

قوه قضائيه؛ ايستاده مقابل دانه‌درشت‌ها

رسيدگي به پرونده مسئولان خطاكار يا دانه‌درشت‌های متهم به مسائل اقتصادي يا سياسي و امنيتي و ... هميشه درخواست مردم است اما روشن است كه محاكمه اين افراد به دليل رانت و نفوذي كه دارند، همواره با موانعي جدي روبه‌روست. بااین‌حال در دوره اخير قوه قضائيه توانست نقش پررنگي در اين زمينه ايفا كند. مهدي هاشمي، محمدرضا رحيمي، حميد بقايي، سعيد مرتضوي، مهدي جهانگيري، حسين فريدون، مه آفريد خسروي و ‌ بابك زنجاني ‌از افراد مختلفي هستند كه در دوره اخير پرونده‌شان بررسی‌شده يا در حال بررسي است. اين افراد همان دانه‌درشت‌هایی هستند كه مردم و اهل رسانه هیچ‌گاه تصور نمي‌كردند آنها هم پايشان به دادگاه بازخواهد شد. اين نظر چندان هم بي‌راه نبود وقتي مردم مي‌ديدند هيچ مقام و مسئولي پايش به دادگاه باز نمي‌شود و خاطره محاكمه غلامحسين كرباسچي، شهردار اسبق تهران تبديل به تجربه‌اي خاص و تکرار نشدنی شده كه در گذر زمان غبار هم بر آن نشسته است. درباره فائزه هاشمی هم برخی‌ها هیچ روزنه‌ امیدی برای رسیدگی به اتهامات او متصور نبودند. ولي همين فائزه هاشمي محاكمه و به اوين برده شد. اين دستگاه قضايي مستقل و مقتدر است كه وراي صف‌بندی سياسي دانه‌درشت‌ها را پاي ميز قاضي مي‌كشاند و به رغم همه فشارهاي سياسي تلاش مي‌كند در مسير عدالت پيش برود. اين دستگاه قضايي براي آنكه بتواند اين مسير را به درستي و با جديت طي كند بايد از يك‌سو پشتوانه‌اي از حمايت‌هاي مردمي را داشته باشد و از سوي ديگر بايد از سوي عدالت‌طلبان در هر جايگاه پشتيباني شود. رسانه‌ها، خواص و صاحبان تريبون در اين مسير نقش ارزنده‌اي خواهند داشت. هميشه انتقاد كردن دلزدگي و تخريب خواهد آورد. نقد خطاها در كنار تحسين عملكرد درست يقيناً نشان بيشتري از نيت و تلاش براي اصلاح خواهد داشت.

اصلاح هياهوي سياسي ندارد

مرتضوي و معاونش به دست همكاران سابق خود محاكمه شدند و دستگاه قضايي براي اين قاضي عالی‌رتبه خود حكم داد، اما هياهو نكرد. نه تمام قاضي‌ها را پاك و منزه دانست و نه كل دستگاه قضا را به تخريب آلوده كرد. شاكي اصلي پرونده هم عبدالحسين روح‌الامینی بود كه پسرش به بازداشتگاه كهريزك برده شده بود. محسن روح‌الامینی از شرکت‌کنندگان در آشوب‌هاي 88 بود كه دستگير شد، اما در يك روند غيرقانوني به بازداشتگاه كهريزك فرستاده شد و همراه دو تن ديگر در آنجا جان باخت و ‌ بعد گرچه به دليل موانع سياسي و نفوذ بالاي مرتضوي كند و به تدريج، اما پرونده پيش رفت. در همه اين مدت، عبدالحسين روح‌الامینی گرچه به‌طور جدي پيگير پرونده قتل پسرش بود، اما صداي دادخواهي او از هيچ رسانه بيگانه و معاندي شنيده نشد. او هر بار مصاحبه كرد، با رسانه‌هاي داخلي صحبت كرد. نكته ديگر آنكه او مسير اصلاح را از مسير تخريب دستگاه قضايي و نيز تخريب و تخطئه كل نظام جدا كرد. او باور كرده و در رفتارش مشهود بود كه جرم يك يا چند عضو یک دستگاه را به كل آن دستگاه نسبت نمي‌دهد. مسير قانوني را پذيرفته و هر چه كرد، گرچه داغديده جوانش بود، از مسير قانون و از ذيل سايه نظام خارج نشد. حالا مي‌توان دستگاه قضايي و عبدالحسين روح‌الامینی را قهرمانان محاكمه يك مجرم عالی‌رتبه و دانه‌درشت دانست. اين رفتار اصولگرايانه روح‌الامینی را با هياهو و غوغاي هميشه اصلاح‌طلبان مقايسه كنيد. با تخريب‌هاي حاميان احمدي‌نژاد عليه قوه قضائيه مقايسه كنيد. كدام يك مسير اصلاح را به مقصد رسانده‌اند؟ اصلاح‌طلبان هميشه خارج از روند قانوني و با هياهويي كه مي‌كوشد كل نظام را تخريب كند، پيش مي‌روند، اما روح‌الامینی نرم و آهسته و بی‌هیاهو همراه تلاش دستگاه قضايي براي پاک‌سازی قوه از عوامل مجرمانه شد.

اصولگرايان و مطالبه بی‌هیاهوی اصلاح

روح‌الامینی تنها اصولگرايي نبود كه با جديت كوشيد تا سعيد مرتضوي مجازات شود. در اين مسير اصولگرايان ديگر هم پيشتاز شدند، بی‌آنکه هياهوي رسانه‌اي داشته باشند. تخلفات مرتضوي در سازمان تأمین اجتماعي را نمايندگان اصولگراي مجالس اصولگرا پيگيري كردند و براي ايجاد فشار به دولت احمدي‌نژاد كه در اتفاقي جالب‌توجه حامي و همكار مرتضوي شده بودند، از استيضاح و سؤال و طرح تحقيق و تفحص و همه ابزارهاي قانوني بهره بردند. نه فقط در ماجراي مرتضوي كه در پيگيري پرونده فساد اقتصادي و سياسي و امنيتي مهدي هاشمي هم اين اصولگرايان بودند كه پيشتاز مطالبه محاكمه و افشاگري شدند. در پرونده محمدرضا رحيمي هم باز نقش اول را نمايندگان اصولگرا داشتند. در پرونده جهانگيري، فريدون و زنجاني هم پيگيري قانوني ماجرا با اصولگرايان بود و تخريب و هياهوي آلوده به تهمت آن هم سهم اصلاح‌طلبان!
مسير اصلاح اما از پيگيري در چارچوب قانون مي‌گذرد. قانوني كه نوشته‌شده تا تمامي تنش‌ها و چالش‌ها و شكايت‌ها و اصلاحات بر مبناي آن حل شود. در اين مسير قوه قضائيه پيروز شد؛ نگفت كسي حق نزديك شدن به متهمان دستگاه قضايي را ندارد؛ مجرم فاسد را قهرمان سياسي نكرد و خود دست به اصلاح خود زد. روسياهي‌اش هم بماند به آنهايي كه از قضا ترجيح مي‌دهند به پرونده متهمان جناح خودشان رسيدگي نشود و دستگاه قضايي فقط به پرونده مخالفان آنها رسيدگي كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار