کد خبر: 904095
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
محمدعلي وكيلي، نماينده تهران در مجلس، در يادداشتي در روزنامه ابتكار نوشته كه «مديريت تهران، مهم‌ترين كارنامه اصلاح‌طلبان در اين دهه است. »

محمدعلي وكيلي، نماينده تهران در مجلس، در يادداشتي در روزنامه ابتكار نوشته كه «مديريت تهران، مهم‌ترين كارنامه اصلاح‌طلبان در اين دهه است. » او معتقد است كه « ما در مجلس، نتوانستيم اكثريت باشيم و دولت نيز كمترين تأثیر را از اصلاح‌طلبان مي‌پذيرد. تنها كارنامه شوراي شهر و شهرداري است كه جلوه كامل مديريت اصلاح‌طلبان است. از اين روي، عملكرد شهردار آينده تهران، هرچه باشد حتماً به ريش اصلاح‌طلبان بسته مي‌شود. » با چنين مقدمه‌اي او از اعضاي شوراي شهر مي‌خواهد كه «شايد در هيچ دوره‌اي، شهرداري تهران براي اصلاح‌طلبان به اندازه اكنون حياتي نبوده است. ساختنِ تهرانِ بحران‌زده، مي‌تواند الگوي اصلاح‌طلبان براي ساختنِ ايرانِ بحران‌زده تلقي شود... اعضاي محترم نيك مي‌دانند كه بايد فارغ از نام حزبي خود و با ملاحظه دست‌پاکی، كارداني و داشتن انرژي و انگيزه انتخاب كنند. »
دولت البته اصلاح‌طلب است اما ناكامي‌هاي دولت باعث شده كه اصلاح‌طلبان مسئوليت آن را نپذيرند و اميدشان به شورا و شهرداري تهران باشد كه در هفت ماه گذشته كاملاً نااميدشان كرده است. اين هم كه وكيلي مي‌نويسد اعضاي شورا فارغ از نام حزبي خود شهردار انتخاب كنند، يقيناً منظورش دعواي بين دو حزب اصلاح‌طلب كارگزاران و اتحاد ملت است؛ دعوايي كه به استعفاي نجفي منجر شد و نه آنكه معتقد باشد شهردار مي‌تواند غیر اصلاح‌طلب هم باشد. الياس حضرتي پيش از اين گفته بود كه «قطعاً از شوراي ۲۱ نفره اصلاح‌طلب تهران انتظار نمي‌رود كه فرد غیر اصلاح‌طلبی را به عنوان گزينه شهرداري معرفي كند. » علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر هم گفته بود «يكي از معيارهاي انتخاب شهردار داشتن پيشينه اصلاح‌طلبی است. » محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي شهر تهران هم معتقد است «شهردار بعدي تهران بايد يك اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار و متعهد به اين جريان باشد. » وقتي قرار است اولويت اول اصلاح‌طلبی و تعهد به اصلاحات باشد، روشن است كه همچون هفت ماه گذشته كارآمدي تحت‌الشعاع قرار گيرد.

اذعان اصلاح‌طلبانه به عبور از امام (ره)

روزنامه سازندگي در گزارشي تفضيلي به بررسي تعامل نهضت آزادي و اصلاح‌طلبان پرداخته است. در اين گزارش نكته جالب‌توجهی وجود دارد و آن هم تغيير نظر چپ‌گرايان يا همان خط امامي‌ها در مورد نهضت آزادي برخلاف نظر امام خميني است. در ابتداي گزارش از خودداري محتشمي‌پور، وزير كشور ميرحسين موسوي از تأیید صلاحيت اعضاي نهضت آزادي براي انتخابات گفته شده و در ادامه آمده است كه «مواضع چپ‌گرايان پس از دوم خرداد در قبال حقوق اساسي نهضت آزادي، با دهه 60 و اقدامات وزارت كشور محتشمي‌پور تغيير كرده بود. چنانکه عبدالله نوري، وزير كشور خاتمي پيشنهاد داد نهضت آزادي با نامي ديگر درخواست مجوز كند اما اعضاي اين حزب نپذيرفتند. »
اين در حالي است كه در نامه معروف امام به محتشمي‌پور كه در گزارش روزنامه كارگزاران هم اجمالاً به آن اشاره شده، آمده كه «نهضت به اصطلاح آزادي صلاحيت براي هيچ امري از امور دولتي يا قانونگذاري يا قضايي را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بي مورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويل‌هاي جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهك‌هاي ديگر، حتي منافقين (اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان) بيشتر و بالاتر است... بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند. » يعني وزير كشور خاتمي، ترجيح داده نظر امام را دور بزند و از حق بگذرد و پيشنهاد بدهد نهضت آزادي بدون تغيير در اعتقادات و عملكرد و مباني، با نامي ديگر فعاليت كند اما خود نهضت آزادي نخواسته دست از اعتقاد كه هيچ، حتي دست از نام خود بردارد.

اقرار ديرهنگام شرق به ناكارآمدي برجام

روزنامه شرق در جملاتي از سرمقاله خود به قلم سردبير اعتراف جالب‌توجهی در مورد برجام دارد. در اين يادداشت صريحاً به ناكارآمدي برجام اذعان شده است: «شرايطِ دولت روحاني شرايط شكننده‌اي است كه بر وضعيت احزاب و نيروهاي سياسي تاخورده است. ناگفته پيداست عناصري بَدخيم كه در پرتو آنها برخي نهاد‌ها مي‌توانند قدرت بگيرند، در دولت روحاني وجود دارد. بعد از ناكارآمدي ناخواسته برجام، تصوير دولت روحاني در اذهان مردم، تصوير دولت ناكام است. » سردبير شرق اين ناكارآمدي را «ناخواسته» مي‌نامد كه بيشتر شبيه طنز است؛ چه آنكه مگر مي‌شد ناكارآمدي از سر ميل و خواسته خود دولت باشد؟! همه جدال آن بود كه اين توافقنامه به‌طور كامل بر عهد و امضاي طرف امريكايي استوار است و در عين حال با كساني است كه اعتباري براي عهد و پيمان قائل نيستند. همان زمان كه اين موارد به دولت تذكر داده مي‌شد، همين روزنامه شرق تيتر با فونت درشت مي‌زد كه «امضاي كري تضمين است» با روتيتر «اطمينان تهران از اجراي برجام». رنگ لوگو را با رنگ لباس مذاکره‌کنندگان غربي ست مي‌كرد و با ذوق‌زدگي از خط هوايي مستقيم تهران – واشنگتن تيتر مي‌زد. اين بزك امريكا خواسته بود يا ناخواسته؟! اطمينان تهران و ضمانت دانستن امضاي كري خواسته بود يا ناخواسته؟! حالا مانده‌اند كه با ناكارآمدي برجام و ناكامي دولت و نارضايتي مردم چه كنند و براي آنكه بيش از اين اعتبار خود را با تحليل غلط خدشه‌دار نكنند، به ناكارآمدي برجام معترف مي‌شوند اما هدر دادن اين همه ظرفيت نظام با اذعان صرف به ناكارآمدي برجام هم‌رديف نيست و حداقل نياز به اعتراف به اشتباه قبلي و عذرخواهي دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار