کد خبر: 904305
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
گفت‌و‌گوی «جوان» با 3 مدیر جوان رسانه ملی درباره موج جوانگرایی در تلويزيون
با انتصاب مدير جوان شبكه 3سيما، جوان شدن مديريت سيما روند تندتري به خود گرفته است. علي عسكري رئيس رسانه ملي در انتصاب مديران ارشد رسانه ملي به خصوص در بخش تلويزيون، چينشي شامل مديران باسابقه و جوان را در كنار هم قرار داده است و از ميدان دادن به جوانان ابايي ندارد.
محمدصادق عابديني

تغيير در سطح مديران صداوسيما و حركت به سمت جوانگرايي را مي‌توان گامي در مسير توفيق ارتباط صداوسيما با جامعه جوان ايراني دانست. سه تن از مديران جوان صداوسيما در گفت و گو با «جوان» درباره اثرات اين حركت اظهار نظر كرده‌اند.

روحيه جوان در كنار استفاده از تجربه

سليم غفوري، مدير شبكه مستند سيما در گفت و گو با «جوان» جوانگرايي در صداوسيما و به كار‌گيري مديران جوان را باعث نزديكی ميان نياز مخاطبان جوان و افكار مديران سيما مي‌داند و مي‌گويد: طبعاً مديران جوان بهتر مي‌توانند با مخاطبان جوان رسانه ملي ارتباط برقرار و نيازهاي آنها را درک كنند. اين درك باعث مي‌شود چه از نظر محتوا و چه از نظر فرم تلويزيون متحول شده و شاهد رسانه‌اي به روز باشيم.
غفوري با تأكيد بر اينكه در روند جوانگرايي در صداوسيما بايد از نظرات مديران باتجربه نيز استفاده كرد، مي‌افزايد: اكنون نزديك 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد و دراين زمان ما در بحث مديريت داراي انباشت تجربه شده ايم و هيچ عقل سليمي قبول نمي‌كند تجربه‌هاي گذشته به كنار گذاشته شود، بهترين روش در جوانگرايي استفاده از مديريت جوان در كنار استفاده از تجربيات گذشته است كه مي‌تواند باعث تحرك مجموعه صداوسيما به سمت ارتقا در عملكرد باشد.

مديران جوان رسانه ملي را جوان مي‌كنند

محمدسرشار مدير شبكه كودك و نوجوان سيما كه مديريت دو كانال «پويا» و «نهال» را بر عهده دارد و در زمان انتصاب به مديريت اين شبكه جزو جوان‌ترين مديران صداوسيما به شمار مي‌رفت، در گفت و گو با «جوان» مي‌گويد: معمولاً در انجام هر كاري دو بحث اساسي تخصص و توانمندي و پشتكار از اهميت خاصي برخوردار است. يك مدير در كنار تجربه بايد توانايي جسمي و روحي انجام امور محوله را داشته باشد. وقتي صحبت از جوانگرايي مي‌شود، ما بيشتر روي عنصر دوم يعني توانايي انجام كار تأكيد مي‌كنيم كه اگر به درستي انجام شود مي‌تواند باعث تغييرات بزرگي در سازمان شود. سرشار با اشاره به اينكه صداوسيما به خاطر چند دهه فعاليت از نظر تجربه و تخصص به اندازه كافي پتانسيل دارد، مي‌افزايد: اكنون نيازمند آن هستيم كه انرژي جواني در كنار تخصص قرار بگيرد.
مدير شبكه كودك و نوجوان تأكيد مي‌كند: موج تغييرات در رسانه ملي شروع شده و شاهد اين دگرگوني در داخل و خارج از سازمان هستيم.
وي مي‌گويد: به كارگيري ايده‌هاي جوان در ساخت برنامه‌هاي موفقي مثل «خندوانه» يا نقش مؤثر يك سازمان با مديريت يك مدير جوان در ساخت سريال «پايتخت5» كه همگي با اقبال و استقبال مردمي روبه‌رو شدند، نشان‌دهنده اين است كه روح جوانگرايي مي‌تواند به خلق موفقيت ختم شود. محمد سرشار، ديگر نتيجه جوانگرايي را كاهش فاصله ميان فاصله ميان تصميم گيران و مخاطبان صداوسيما بيان مي‌كند و مي‌افزايد: نسل جديد مديران رسانه ملي زبان مخاطب را بهتر متوجه مي‌شود و از سوي ديگر به دليل روحيه جواني كه دارد از كمك متخصصان جوان در بحث نقد و بررسي آثار توليد شده استفاده خواهد كرد، به اين ترتيب در سه بخش مخاطب، توليد و نقد و بررسي كه مورد نياز رسانه است، تحول به وجود مي‌آيد.
وي معتقد است: با حضور مديران جوان در شبكه‌ها، در كنار استفاده از تجربيات مديران سابق، زمينه حضور نيروهاي متخصص فارغ‌التحصيل دانشگاه در رشته‌هاي مرتبطي مانند مديريت رسانه، ارتباطات و علوم اجتماعي در شبكه‌ها فراهم مي‌شود.
مدير شبكه كودك و نوجوان با اشاره به تغيير مديریت شبكه 3 سيما، مي‌گويد: اتفاق خوبي كه افتاده اين است كه تغييرات در سطح مديريتي باعث انقطاع ميان نسل مديران نشده و هم اكنون دكتر پورمحمدي كه از سرمايه‌هاي رسانه ملي است قرار است در سطح بالاتر ستادي بر كار نيروي جواني كه در سطح ميداني وارد عمل شده‌اند، نظارت داشته باشد و در كنار هم قرار گرفتن تجربه و انرژي جواني باعث پيشبرد كارها مي‌شود.

كسي كه به جوانان ميدان ندهد به آينده نظام اعتقاد ندارد

مهدي سالم، مدير شبكه اميد سيما از ديگر مديران جوان شبكه‌هاي تلويزيوني، در گفت‌و‌گو با «جوان» تأكيد مي‌كند: من هميشه به همكارانم در شبكه اميد مي‌گويم كساني كه به هر نوعي به جوانان ميدان نمي‌دهند، در اصل به آينده نظام اعتقادي ندارند. جوانان بايد وارد عرصه مديريتي شوند و هيچ كس هم انتظاري ندارد كه در همان گام اول نمره 20 در مديريت به دست آورند، ما بايد به 18 گرفتن جوان در عرصه مديريت خوش‌بين باشيم و به وي كمك كنيم كه در آينده با كسب تجربه نمره‌اش را به 20 برساند. اين جوانان مي‌توانند جانشين مديران خوبي باشند كه در كشور داريم.
سالم با بيان اينكه بخشي از الزامات مديريت، تنها از طريق تجربه عملي به دست مي‌آيد و تجربه را نمی‌توان از طريق آموزش و تئوري منتقل كرد، ادامه مي‌دهد: صداوسيما در خط مقدم عمليات فرهنگي قرار دارد و لزوم موفقيت در اين جبهه نبرد، وجود نشاط و انرژي است. صداوسيما محكوم به استفاده از جوانان است و اگر اين كار انجام نشود، فاصله ميان مديران و مخاطبان زياد و باعث مي‌شود تا مديريت نتواند زبان مخاطب را در كند و با آن ارتباط برقرار نمايد.
وي با بيان اينكه هم اكنون بهترين برنامه‌سازان تلويزيون همان جوان هايي هستند كه در گذشته به آنها اعتماد شد، توضيح مي‌دهد: برنامه‌سازاني مانند مهران مديري كه اكنون جزو موفق‌ترين‌هاي تلويزيون هستند، زماني كه وارد صداوسيما شدند زير 20 سال سن داشتند ولي به آنها اعتماد شد و ميدان عمل پيدا كردند، اكنون نيز ثمره آن اعتماد را مي‌بينيم.
مدير شبكه اميد سيما با اشاره به اينكه مديران موفقي مانند علي‌اصغر پورمحمدي و رضا پورحسين در زمان تصدي مديريت‌هاي سطح بالا در صداوسيما جزو نسل جوان به شمار مي‌آمدند، مي‌گويد: يكي از ويژگي‌هاي دكتر علي عسكري، اعتماد به جوانان است؛ جواناني كه مي‌توانند از تجربيات مديران خوبي مانند پورمحمدي و پورحسين استفاده كنند و شرايط بهتري را به وجود آورند. از آنچه مديران جوان شبكه‌هاي تلويزيوني عنوان كرده‌اند، تداوم جوانگرايي در كنار استفاده از تجربيات مديران با سابقه رسانه ملي كليد موفقيت تلويزيون در ارتباط قوي‌تر با مخاطبانش خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار