کد خبر: 904499
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در نشست بررسي ۴۰ سال عكاسي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مطرح شد
در چهارمين نشست تخصصي 40 شاهد با موضوع بررسي ۴۰ سال عكاسي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس كه در موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس برگزار شد از عكاسان دفاع مقدس به عنوان پيش‌قراولان رسانه‌ها ياد شد.
فرزين ماندگار

محمود عبدالحسيني از عكاسان پيشكسوت دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در اين نشست با اشاره به نقش مهم عكاسان در دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس گفت: عكاسي ايران در دوران انقلاب اسلامي تولدي ديگر يافت و در دوران دفاع مقدس به رشد و شكوفايي و بالندگي رسيد و عكاسان در دوران جنگ تحميلي پيش‌قراول رسانه‌ها بودند و در صحنه‌هاي نبرد دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند.
اين عكاس با بيان اينكه هنر عكاس طرح و كشف زاويه پنهان يك رخداد است، عنوان كرد: عكاسان دوران دفاع مقدس سلاح خود را دوربين برگزيدند تا چهره مظلوم مردم ايران را در جنگ تحميلي به جهانيان نشان دهند.
عكاسان پل ارتباطي بين نسل حاضر و نسل آينده هستند، عكاسان زيادي در دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس حضور يافتند كه امروز به عنوان شاهد مي‌توانيم از چندين آلبوم چاپ شده جنگ تحميلي نام ببريم كه حاوي آثار تأثيرگذاري است كه نه تنها در ايران بلكه در خارج از ايران نيز تأثيرات بزرگي داشته است.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: رسالت عكاسان دفاع مقدس با پايان جنگ تحميلي به اتمام نرسيده است و همچنان ادامه دارد چراكه مسائل دفاع همچنان در مقابل چشمان ماست و اين عكاسان بايد همچنان فعاليت كنند و اين امر به مراتب مهم‌تر از آن دوران است. تعداد اندكي از عكس‌هاي آن دوره‌ها در رسانه‌ها و نمايشگاه‌ها در مقابل ديدگان قرار گرفت و بايد به دنبال آن باشيم كه عكس هايي كه آن روز‌ها با مشقت فراوان به دست آمده است امروز چه سرنوشتي يافته‌اند؛ آثاري كه هر كدام به تنهايي تأثيرات فراواني بر مخاطبان دارند، چه بياني بهتر از عكس مي‌تواند جنايت دشمن بعثي را در سردشت به نمايش بگذارد؟ يك عكس را در يك لحظه مي‌نگريم ولي يك عمر با آن درگير هستيم.
در ادامه اين نشست مجيد دوخته‌چي‌زاده عكاس برجسته دفاع مقدس با اشاره به حضور عكاسان در دوران دفاع مقدس گفت: عكاسان حاضر در دوران دفاع مقدس را مي‌توان به چهار دسته عكاسان حرفه‌اي كه با آژانس‌هاي خبري بين‌المللي همكاري مي‌كردند، عكاسان خبرگزاري‌ها و مطبوعات داخلي، عكاسان آزاد و عكاسان دوره‌نديده‌اي كه در كنار رزمندگان حضور يافتند تقسيم كرد كه بخش بزرگي از گنجينه عكاسي دفاع مقدس متعلق به گروه چهارم است.
به گفته وي عكاسي خبري از بدو ورود عكاسي به ايران تاكنون در دوران دفاع مقدس به كمال خود رسيد و عكاسان با توجه به نياز خبررساني و اطلاع رساني به پشت جبهه‌ها اين رسانه را گسترش دادند و امروز عكس‌هاي بي‌نظيري از آن دوران مي‌بينيم و اين وسعت هنر عكاسان دفاع مقدس را به خوبي نمايان مي‌كند. بيشتر اين تصاوير توسط عكاساني ثبت شده است كه بدون آموزش و تحصيلات آكادميك در كنار رزمندگان شروع به فعاليت كردند و پابه پاي رزمندگان در جبهه‌ها حضور داشتند.
او با اشاره به اينكه مكاني براي حفظ و نگهداري نگاتيو‌هاي آن دوران وجود ندارد، خاطر نشان كرد: گنجينه عكس انقلاب اسلامي و دفاع مقدس يك گنجينه ملي است و امروز در نهايت بي‌توجهي قرار گرفته است. بسياري از عكاسان آن دوران فوت كرده‌اند و امروز سرنوشت آرشيو آنها مشخص نيست. ما غني‌ترين آرشيو بصري تاريخ ايران را داريم كه باید به آن بها بدهيم.
در پايان كمال الدين شاهرخ از عكاسان دوران دفاع مقدس گفت: بيشتر عكاسان حاضر در انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي افراد خودجوش و سازمان نيافته بودند و وارد جنگ شدند و احساس تكليف و تكليف خود را در هنر عكاسي ادا كردند. بسياري از عكاسان آن دوران با ايمان و اعتقاد عكاسي مي‌كردند و نمونه‌هاي زيادي داريم كه در كنار كار رزم عكاسي مي‌كردند، كساني چون شهيد مجيد مرادي و كاظم اخوان از اين جمله بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار