کد خبر: 904872
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نهضت خدمات‌رساني بسيج به عموم مردم در گفت‌و‌گوي «جوان» با فرمانده پايگاه شهيد حسيني
دست‌هاي بسياري در كارند تا بسيج را جداي از مردم معرفي كنند، اما اگر خوب نگاه كنيم، بسيج از خود مردم است و به خاطر ماهيت مردمي‌اش نيز مي‌تواند نزديك‌ترين ارتباط را با اقشار مختلف مردم برقرار كند.

غلامحسين بهبودي
دست‌هاي بسياري در كارند تا بسيج را جداي از مردم معرفي كنند، اما اگر خوب نگاه كنيم، بسيج از خود مردم است و به خاطر ماهيت مردمي‌اش نيز مي‌تواند نزديك‌ترين ارتباط را با اقشار مختلف مردم برقرار كند. اخيراً كه با فعاليت‌هاي پايگاه بسيج شهيد سيد مجتبي حسيني در شهرستان قدس آشنا شديم، به‌خوبي دريافتيم كه اگر روحيه بسيجي باشد، چه كارهاي بزرگي را مي‌توان با دست خالي و در محروم‌ترين مناطق انجام داد. عباس غياثي فرمانده بسيجيان اين پايگاه است كه با شعار «نهضت خدمات‌رساني بسيج به عموم مردم» فعاليت مي‌كنند.
شهرستان قدس يكي از مناطق محروم اطراف تهران است، فعاليت در اين منطقه چه مشكلاتي دارد؟
مشكل عمده‌اي كه در شهرستان قدس وجود دارد، بيكاري جوانان است كه منشأ بزهكاري مي‌شود. مكاني كه الان پايگاه ما در آن قرار دارد داخل بوستان شهيد مدني است. اينجا قبلاً پاتوق معتادهاي محله بود. 10 الي 15 سال پيش پدرم از پايگاه بسيج شهيد مدني مأمور شد تا مكان كنوني پايگاه را تحويل بگيرد و راه‌اندازي كند. آن موقع اينجا اصلاً در و پنجره نداشت. معتادها و بزهكارها هم به‌راحتي‌ها كوتاه نمي‌آمدند. بارها براي پدرم و بنده و ساير بسيجي‌ها مزاحمت ايجاد كردند. با وجود همه اين مشكلات و مسائل، پايگاه را راه انداختيم و الان يك سال و نيم است كه پايگاه شهيد حسيني جا افتاده است.
با وجود بزهكاري‌هايي كه گفتيد، چه كاري براي تطهير چهره محله‌تان انجام داديد؟
در قدم اول ما يك قرارگاه فرهنگي، ورزشي، سازندگي تشكيل داديم. همه فعاليت‌هاي ما در اين قرارگاه هماهنگ مي‌شود. در تابستان سال گذشته هر شب نماز جماعت را داخل پارك و در فضاي روباز برگزار مي‌كرديم. بعد از نماز هم برنامه پخش و تماشاي رايگان فيلم داشتيم. سعي‌مان اين بود با پاي كار آوردن مردم، فضاي بوستان شهيد مدني را عوض كنيم. وقتي مردم مذهبي منطقه براي نماز سطح پارك را پوشاندند، خود به خود معتادهايي كه آنجا پاتوقشان بود به جاهاي ديگري رفتند. همچنين با همكاري سازمان فرهنگي، ورزشي شهرداري قدس، برنامه ورزش صبحگاهي را برگزار كرديم. در اين خصوص كار بچه‌هاي بسيج بيشتر تأمين امنيت و توزيع اغذيه در مناسباتي مثل هفته سلامت بود. يك زماني مردم جرئت نمي‌كردند حتي در محيط پارك قدم بزنند، اما حالا با حمايت بسيج، به صورت گروهي آنجا حضور مي‌يابند و فضاي محله به كلي عوض شده است.
به هرحال جوان‌هاي معتادي كه گفتيد جزو همين مردم هستند؛ براي راهنمايي آنها اقداماتي انجام داده‌ايد؟
مشكل خيلي از اين جوان‌ها بيكاري است و مي‌دانيد كه تأمين شغل كار ساده‌اي نيست. آن كاري كه از دست ما برمي‌آيد تغيير فضاي پارك شهيد مدني و همين طور فراهم كردن فضاي مناسب براي ورزش جوان‌ها است. مثلاً خرابه‌ها و زمين‌هاي بي‌مصرفي كه پر از چاله و آشغال بودند را مسطح كرديم و تور نصب كرديم تا بچه‌هاي محله به جاي پرسه زدن در آن، واليبال بازي كنند. يا تمام ميزهايي كه داخل پارك در حال پوسيدن بودند را تعمير كرديم تا هر كسي بخواهد شطرنج بازي كند يا ساير بازي‌هاي فكري را انجام دهد. همه اينها هم به صورت خودجوش و مردمي صورت گرفت.
گويا در پايگاهتان افراد نيازمند را هم تحت پوشش قرار مي‌دهيد؟
با همكاري انجمن خيريه هماي رحمت، چند وقتي مي‌شود كه خدماتي را به مستمندان ارائه مي‌دهيم. به عنوان نمونه با چند نفر از پزشكان شهرستان براي ارائه ويزيت رايگان صحبت كرديم. از دكتر عمومي گرفته تا پزشك زنان و دندان‌پزشك و... عزيزاني اعلام آمادگي كردند. هر نيازمندي كه محتاج خدمات پزشکی باشد، با معرفي‌نامه پايگاه شهيد حسيني، رايگان ويزيت مي‌شود. همچنين با هماهنگي مؤسسه هماي رحمت، سعي كرديم خدماتي مثل آرايشگري، عكاسي، گل‌فروشي و... را كه لازمه ازدواج آسان است به صورت نيم‌بها به جوانان نيازمند ارائه بدهيم. توجه به رفع نيازمندي‌هاي خانم‌هاي سرپرست خانوار هم از ديگر اقدامات ما است. با مساعدت مراكز فني و حرفه‌اي، اين عزيزان به صورت رايگان آموزش مي‌بينند، سپس مؤسسه هماي رحمت به آنها چرخ خياطي ارائه مي‌دهد تا وقتي كه سرپرست خانواده كسب درآمد كرد، پول چرخ خياطي‌ها را به صورت اقساطي به مؤسسه پرداخت كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار