کد خبر: 905240
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» نوشته جروم داناون به‌تازگی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشد

کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» نوشته جروم داناون به‌تازگی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده و قرار است روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه از آن رونمایی شود؛ بر آن شدیم تا با مترجم این کتاب، حمیدرضا جاوید زاده استاد دانشگاه و محقق به گفتگو بنشینیم. قابل‌ذکر است که مترجم این کتاب در حدود 4 سال به‌عنوان پژوهشگر با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در تدوین و ترجمه اسناد سازمان ملل متحد در مورد جنگ ایران و عراق همکاری و فعالیت داشته است.

 

حمیدرضا دانشگاه جاوید زاده استاد و محقق با اشاره به انتشار کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» در خصوص محتوای این کتاب گفت: کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» یک اثر علمی و تحلیلی دانشگاهی و محور اصلی آن، علل وقوع جنگ ایران و عراق است.

 

وی افزود: نویسنده در این کتاب تلاش کرده مجموعه عوامل، شرایط و بسترهایی که تنش، مناقشه و اختلافات میان دو کشور را به جنگ تمام‌عیار سوق داده است، تحلیل کند. بنابراین، کتاب بیان صرف تاریخ و توصیف نیست بلکه محتوای تحلیلی دارد. چنین برمی‌آید که نویسنده به‌عنوان پژوهشگر در مقام ارائه یک تحلیل علمی مبتنی بر واقعیت‌هاست و پیش‌داوری در این پژوهش نداشته است.

 

مترجم کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» با تأکید بر اینکه در ترجمه این کتاب هدف این بوده که اصالت متن اصلی کاملا رعایت شود، درعین‌حال بیان کرد: در موارد بسیار اندکی اگر ضرورت ایجاب نموده که توضیحی برای رفع ابهام داده شود با قید مترجم اقدام شده و بنابراین ضمن امانت‌داری، عبارات و نوشته‌های نویسنده عینا منعکس‌شده است.

 

وی با اظهار به اینکه رویکرد و نوع تحلیل در این کتاب تازگی دارد، تصریح کرد: چون این اثر، علمی و دارای معیارهای دانشگاهی و مبتنی بر پرسش پژوهشی و فرضیه است، از این دیدگاه نوآورانه تلقی می‌شود.

 

جاوید زاده در خصوص نقاط قوت و احتمالا ضعف کتاب «پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» عنوان کرد: به باور من کتاب ازلحاظ علمی و نوع تحلیل غنی است و نگاه همه‌جانبه به همه عوامل و لحاظ آن‌ها در رویکرد تحلیلی، از نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید. درعین‌حال به نظر می‌رسد عدم استفاده از منابع عربی و فارسی و تحلیل‌ها و استدلالات دو طرف جنگ یک نارسایی تلقی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار