کد خبر: 905342
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
محققان ايراني توانستند از طريق سنتز نوعي نانو جاذب آزمايشگاهي به مقابله با آلودگي هوا بپردازند.

مهدي نيكنام شاهرك محقق ايراني از سنتز يك نانو جاذب آزمايشگاهي خبر داد كه مي‌توان به كمك آن از ورود دي‌اكسيد كربن به جو پيشگيري كرد.
وي با بيان اينكه اين نانوجاذب‌ها كه فعلاً در مقياس آزمايشگاهي سنتز شده‌اند قدرت بالايي در جذب گاز آلاينده دي‌اكسيد كربن از خود بروز داده‌اند، گفت: استفاده از فرايند جذب سطحي يك روش پربازده و ساده براي جذب و ذخيره‌سازي انواع گازهاست.
اين محقق ايراني ادامه داد: در اين طرح به بهينه‌سازي يك نوع چارچوب فلزي- آلي با نام 8 -ZIF پرداخته شده است كه با تزريق ليتيوم به درون ساختار اين جاذب به اين مهم دست يافته‌ايم.
عضو هيئت‌ علمي دانشگاه صنعتي قوچان گفت: از آنجايي‌كه تمام واحدهاي توليدي و صنعتي از جمله پالايشگاه‌ها، كارخانه‌هاي سيمان و نيروگاه‌هاي برق از سوخت فسيلي استفاده مي‌كنند، بنابراين به‌عنوان يك منشأ انتشار گازهاي آلاينده از جمله گاز دي‌اكسيد كربن به شمار مي‌روند و با استفاده از نانوجاذب سنتز شده در كارخانه‌ها، در واقع مي‌توان قبل از ورود گاز دي‌اكسيد كربن به جو آن را مهار كرد كه ما در اين طرح با اصلاح ساختار نانوجاذب 8-ZIFبا تزريق يون ليتيوم موفق شده‌ايم ظرفيت جذب و در نتيجه بازدهي اين نانوجاذب را تا ميزان قابل‌توجه شش برابر افزايش دهيم.
نيكنام افزود: در اين طرح با استفاده از يك روش نسبتاً ساده و ارزان يون‌هاي ليتيوم در حضور پلي اكسومتالات درون ساختار متخلخل جاذب نانوساختار 8-ZIF به دام انداخته شده و با نانوجاذب ديگري سنتز(تركيب) شده است. سپس از روش‌هاي مختلفي نظير الگوي پرتو ايكس، طيف‌نگاري ماوراي بنفش و آناليز ICP جهت تأييد ساختار نانوكامپوزيت سنتز شده استفاده شده و در نهايت توانايي نانوجاذب در جذب دي‌اكسيد كربن مورد ارزيابي قرار گرفته است.
به گفته وي، در اين طرح محبوبه قهرماني‌نژاد مدرس و پژوهشگر دانشگاه صنعتي قوچان و بيتا سليماني دانش‌آموخته مقطع كارشناسي ارشد اين دانشگاه نيز همكاري داشته‌اند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر