کد خبر: 905385
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
پیروزی تاریخی در انتخابات لبنان
با شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنــان ائتلاف حزب‌الله و احزاب سیاسی متحد آن با پیروزی تاریخی در انتخابات، دست‌کم 67 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمان را به دست آوردند...
روح‌الله صالحی

با شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنــان ائتلاف حزب‌الله و احزاب سیاسی متحد آن با پیروزی تاریخی در انتخابات، دست‌کم 67 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمان را به دست آوردند؛ اقدامی كه خشم محور سعودی- صهیونیستی را در پی داشت و مقامات و رسانه‌های این دو رژیم اتهامات واهی خود را علیه ایران و حزب‌الله تكرار كردند. جریان مورد حمایت عربستان و غرب به رهبری سعد حریری تعدادی از کرسی‌های خود را نسبت به انتخابات قبلی از دست داد و در مقابل چند تن از چهره‌های شاخص وابسته به حزب‌الله به پارلمان راه یافته‌اند. این انتخابات كه اولین انتخابات بعد از جنگ سوریه بود، حامل پیام‌های مهمی برای دشمنان مقاومت در منطقه است.
انتخابات پارلمانی لبنان برای اولین بار بر اساس قانون تناسبی و پس از 9 سال وقفه، روز یک‌‌‌شنبه برگزار شد و بیش از 3 میلیون نفر واجد شرایط رأی، در نهایت 128 نماینده را به پارلمان فرستادند. وزارت کشور لبنان دیروز نسبت مشارکت در این انتخابات را 49/20 درصد اعلام کرد.

نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده

رویترز بر مبنای نتایج گزارش‌شده در رسانه‌های لبنان برآورد کرده است که حزب‌الله لبنان و متحدانش ۶۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند. همچنین جریان 14مارس (المستقبل و متحدانش) 35 کرسی، جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون) 20 کرسی، حزب «التقدمی الاشتراکی» (وابسته به ولید جنبلاط) 10 کرسی و لیست «نجیب میقاتی» رقیب سعد الحریری چهار کرسی را كسب كردند. ستاد تبلیغاتی جنبش امل در منطقه المصیلح از پیروزی تمام افراد فهرست وفاداری و امید در بخش‌های مختلف لبنان خبر داد. این فهرست در حوزه سوم جنوب لبنان موفق شد تمام اعضای خود را وارد مجلس نمایندگان کند. به گزارش شبكه المنار، جریان حزب‌الله و جنبش امل، در حوزه‌های بیروت اول و بیروت دوم، جنوب اول و جنوب دوم و طرابلس لیست حزب‌الله و متحدان توانستند بیشترین آرا را از آن خود كنند. نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهد لیست‌های شیعه متشکل از امل و حزب‌الله لبنان توانستند در جنوب و بعلبک هرمل كه سعودی‌‌‌ها اقدامات زیادی انجام داده بودند تا بتوانند برخی آرای حزب‌الله را به نفع المستقبل مصادره كنند، ۲۷ کرسی مورد نظر را به دست آوردند. تغییر سیستم انتخاباتی لبنان كه پنج سال به طول انجامید، كرسی‌های بیشتری را در اختیار گروه‌های شیعه و حزب‌الله قرار داد تا بتوانند علاوه بر بعد نظامی، در امور سیاسی نیز توازنی با جریان‌های سیاسی دیگر به دست آورند.
بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهور باید مسیحی مارونی، نخست‌وزیر مسلمان سنی و رئیس پارلمان هم باید مسلمان شیعه باشد. روز دو‌‌‌شنبه طرفداران جریان وابسته به حزب‌الله پس از پیروزی در انتخابات با حضور در خیابان‌های بیروت و دیگر شهرها، به جشن و شادی پرداختند. انتخابات لبنان یك پیروزی تاریخی برای حزب‌الله و متحدانش به شمار می‌رود كه در ماه‌های گذشته زیر هجمه رسانه‌ای سعودی و عبری قرار داشتند. روزنامه «البنأ‌» در گزارشی درباره پیروزی حزب‌الله نوشت: «مقاومت، مافوق پیش‌بینی‌‌‌‌ها پیروز از انتخابات خارج شد؛ چه از نظر حجم رأی‌دهنده‌‌‌‌ها که در راستای لبیک به دعوت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و نبیه بری، رئیس پارلمان در انتخابات شرکت کردند و چه از نظر تعداد کرسی‌‌‌‌هایی که لیست‌های «الامل و الوفا‌» (لیست‌های وابسته به مقاومت) و متحدانش کسب کردند.»

شكست حریری

در مقابل پیروزی قاطع حزب‌الله و متحدانش، اما نتیجه كار برای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و جریان «المستقبل‌» عكس بود. به گزارش شبكه المیادین، جریان المستقبل در نتیجه تغییر قانون انتخاباتی لبنان از اکثریت به تناسبی، بزرگ‌ترین خسارت را متحمل شد و سیلی بزرگی خورد.نمایندگان ائتلاف المستقبل از حدود 30نماینده در پارلمان قبل به 20 نماینده کاهش یافت. بنابراین، نخست‌وزیری سعد حریری به دلیل تعدد ائتلاف‌های پارلمانی که بیشتر آنها با حریری موافق نیستند، قطعی نیست و این بدان معناست که چه بسا روند تشکیل دولت جدید طولانی شود. به باور ناظران، به‌رغم کارشکنی محور عبری- عربی برای تعویق و عدم برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، این انتخابات باعث ثبات بیشتر لبنان و تثبیت هرچه بیشتر قدرت و اقتدار حزب‌الله و محور مقاومت خواهد شد، اگرچه دسیسه‌آفرینی و بحران‌سازی تل‌آویو و ریاض همچنان در لبنان ادامه خواهد داشت.

خشم سعودی – صهیونیستی

پیروزی حزب‌الله آنقدر كوبنده و دردناک بود که تحمل آن برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت و غیرمنتظره و غیر قابل پیش‌بینی بود، به طوری که نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی نتوانست خشم و ناراحتی خود را پنهان کند و در یک پیام توئیتری نوشت: «دولت آتی لبنان همانند حزب‌الله است و ما لبنان را مسئول هر تهدیدی که از این سرزمین به ما شود، می‌دانیم». رژیم صهیونیستی كه از افزایش قدرت مقاومت در منطقه نگران است، برای مقابله با این تهدیدات در ماه‌های اخیر چندین بار به مواضع نیروهای مقاومت در خاك سوریه حمله كرده است. اسرائیل مدعی است كه ایران، خاك سوریه را به پایگاهی برای حمله به این رژیم تبدیل كرده و مدعی شده كه اجازه نخواهد داد ایران در این كشور پایگاه نظامی احداث كند. از سوی دیگر، رسانه‌های رژیم آل‌سعود هم با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی لبنان در گزارش‌‌‌‌هایی اقدام به فحاشی و خالی کردن جام خشم خود ضد حزب‌الله و ایران کردند. روزنامه الشرق‌الاوسط در مقاله‌ای با اشاره به پیروزی حزب‌الله، مدعی شد كه بیش از نیمی از رأی‌دهندگان لبنان از روند سیاسی این كشور ناراحت هستند. حتی رسانه‌های سعودی برای اینكه موفقیت حزب‌الله را كم‌ارزش جلوه دهند، سعی كردند با تشکیک در انتخابات پارلمانی در این کشور، صحت انتخابات را زیر سؤال ببرند. روزنامه الوطن عربستان در این باره حزب‌الله را به ترویج شایعات و ترساندن لبنانی‌‌‌‌ها از طریق اتهام‌زنی به برخی نامزد‌‌‌‌ها مبنی بر خیانت و مزدوری برای دشمنان متهم کرده است. روزنامه عكاظ هم در گزارشی حزب‌الله را به اشغالگری و تجهیز و تسلیح گروه‌های مسلح در گوشه و کنار دنیا متهم کرد.

چیدن میوه جنگ سوریه

انتخابات پارلمانی لبنان اولین انتخابات بعد از شروع جنگ داخلی سوریه است و باتوجه به اینكه جبهه دشمنان مقاومت در سال‌های اخیر همواره با تبلیغات و جنجال‌های رسانه‌ای سعی داشتند حضور حزب‌الله در سوریه را غیرمشروع جلوه دهند و چهره حزب‌الله را در داخل لبنان تخریب كنند اما پیروزی در انتخابات، نشان داد كه هیچ یک این توطئه‌‌‌ها و تلاش‌‌‌ها راه به جایی نبرده و حضور حزب‌الله در سوریه به افزایش محبوبیت این حزب منجر شده است. سیدحسن نصرالله، دبیركل حزب‌الله بار‌‌‌ها در سخنرانی‌‌‌های خود گفته است كه اگر نیروهای مقاومت در سوریه با تروریست‌‌‌ها مبارزه نمی‌كردند باید در لبنان با آنها می‌جنگیدند. خبرگزاری اسپوتنیك در یادداشتی به قلم عماد آبشناس درباره پیروزی مقاومت در لبنان نوشت:«موفقیت بی‌نظیر لوایح حامی جبهه مقاومت در انتخابات مجلس لبنان را می‌توان اولین ضربه جبهه به تلاش‌های امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای تضعیف حضور سیاسی ایران در لبنان و عراق دانست که مانند مشت محکمی است که از سمت چپ نقشه جهان به صورت آنها اصابت کرده است». این خبرگزاری همچنین درباره موفقیت‌های منطقه‌ای حزب‌الله نوشت:«باتوجه به اینکه لوایح حامی جبهه مقاومت از تنوع مذهبی کاندیدا‌‌‌ها برخوردار است، انتخابات لبنان نشان می‌دهد که اکثریت مردم لبنان از عملکرد حزب‌الله و جبهه مقاومت حمایت می‌کنند و به خوبی می‌دانند اگر فداکاری‌های حزب‌الله لبنان در سوریه نبود، امروزه بیروت در اختیار داعش بود و شیعیان قتل عام شده بودند و مسیحی‌‌‌ها برده.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
درانتخابات پارلمان لبنان " مردم لبنان شعور خودرا در جواب خون جوانان حزب الله که برای استقلال لبنان و نابودی داعش ریخته شد را " با رای خود به ائتلاف حزب الله و احزاب سیاسی متحد با 67 کرسی از 128 کرسی "کمی بیش از نصف را " نشان دادند " و نه محکمی به سعد حریری و المستقبل که تحت حمایت عربستان هستند " دا داده باشند.
بهروز بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
تبریک،تبریک،تبریک
به کوری چشم نتانیاهو و بن سلمان و ترامپ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار