کد خبر: 906127
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

در حالي بعد از اجرايي شدن سياست جديد ارزي بانك مركزي، اتباع خارجي براي تبديل ارز با مشكلاتي مواجه شده‌اند، بانك مركزي دستورالعمل نحوه خريد ارز از اين گروه را طبق شرايطي تعيين كرده است و بانك‌ها ملزم هستند بر اساس آن ارز اتباع خارجي را خريداري كنند.
به گزارش «جوان» چندي بود كه گروه‌هاي مختلفي كه براي تأمين يا فروش ارز خود با چالش‌هايي مواجه بودند؛ گردشگران و اتباع خارجي از جمله گروه‌هايي هستند كه براي تبديل ارز خود به دليل قطع فعاليت صرافي‌ها در بازار با موانعي مواجه شدند. اين در حالي است كه تا پيش از اين با توجه به اينكه صرافي‌ها در بازار ارز فعال بودند، خارجي‌ها نيز به راحتي با مراجعه به آنها مي‌توانستند تبديل ارز انجام داده يا ريال مورد نظر خود را تهيه كنند، اما در اين مدت از اين كار منع شده و در اين فضا برخي از فراهم نبودن سازوكار لازم براي خريد ارز خارجي‌ها در مواردي سوءاستفاده‌هايي نيز داشتند.
اما در سياست بانك مركزي با توجه به ممنوعيت فعاليت صرافي‌ها براي خريد و فروش ارز اين جريان به سمت شبكه بانكي حركت كرد؛ به‌گونه‌اي‌كه بانك‌ها بايد بر‌اساس نرخ‌هاي تعيين شده و تحت شرايطي نسبت به خريد ارز و همچنين فروش آن اقدام كنند.
بر‌اساس دستورالعمل بانك مركزي بانك‌ها مي‌توانند ارز گردشگران خارجي، رانندگان ترانزيت خارجي و همچنين سرمايه‌گذاران خارجي را با تأييد سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران، نمايندگي‌هاي سياسي مقيم ايران و همچنين دفاتر نمايندگي بانك‌هاي خارجي با درخواست كتبي به نرخ روز اعلامي بانك مركزي خريداري و در چارچوب مقررات ارزي به فروش برسانند. بانك‌ها روزانه نرخ ارز را بر اساس نرخ مرجع اعلامي بانك مركزي و با دريافت كارمزد آن خريداري و مي‌فروشند. در حال حاضر قيمت دلار حدود ۲۰ روزي است كه در نرخ 4 هزار و 200 تومان ثابت باقي مانده و تغييري نكرده است، اما با اين حال نرخ خريد آن از مشتري 4 هزار و 179 تومان و نرخ فروش همراه با كارمزد به 4 هزار و 221 تومان مي‌رسد. همچنين پوند با نرخ مرجع5 هزار و 687 تومان، حدود 5 هزار و 659 تومان خريد و همراه با كارمزد5 هزار و 716 تومان فروخته مي‌شود. يورو نيز با نرخ مرجع 5 هزار و 16 تومان،4 هزار و 991 تومان خريد و به اضافه كارمزد 5 هزار و 41 تومان فروش مي‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار