کد خبر: 906224
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
خدایا ما با امانت عضمای تو چه کردیم!؟
"بهمن توکلی فرد " فعال خبری استان اصفهان در بازدیدچندروز گذشته از سد زاینده رود ومشاهدات تاسف بر انگیزاش از بی تدبیری مسئولین وزرات آب و تصمیمات «نانکی شان » که قطعانفعی برای حوزه کاریشان داشته می نویسد.

پیشوایان و بزرگان ما هرگز کشاورزان را به عنوان معضل یا بانی مشکلاتشان ندیده اند که این قشر صبور وزحمت کش در کلام بزرگان ما همیشه نور چشم شمرده شده اند وبقول امام راحل : خدمت به کشاورزی بزرگترین خدمت به اسلام است و کشاورزان ستون فقرات کشور و انقلاب هستند (جماران 1360(

آب این مایه حیاتی دراصفهان دارد به مرز بحران می رسد و کشاورزان این خطه را دچار مشکلات عدیده ای نموده است که تا وقت باقی است باید چاره ای اندیشید .

در بازدیدچندروز گذشته از سد زاینده رود مدیر این سد ونیروگاه درجمع خبرنگاران در همان محل اعلام کرد : فقط 10 درصد آب پشت سد زاینده رود است ودر حال حاضر آب ورودی این سد 35 ونیم متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن 12 مترمکعب است که بمصرف شرب می رسد .

محمود چیتیان همچنین گفت :در حال حاضر حجم سدزاینده رود 156 میلیون متر مکعب است واین درحالی است که در سال گذشته 340 میلیون متر مکعب آب بوده است ودر حال نرمال باید 885 میلیون متر مکعب آب در این سد باشد .

هرچند هشدارهادیر انجام شد و تبلیغات پر هزینه با تاخیر برای صرفه جویی در مصرف آب ، ولی بازهم این را بفال نیک میگیریم .

 در همین رابطه سید ناصرموسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در سنگر مجلس شورای اسلامی هم در نشست خبری گفته : باتوجه به کمبود آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود ، با تامین آب شرب 5 میلیون نفراز مردم استان اصفهان به 400 میلیون متر مکعب آب نیاز است ودر ادامه با بیان اینکه برای تامین بخشی از آب پشت سد زاینده رود باید هرچه زودتر سد تونل سوم تکمیل شود وبا توجه به اختصاص بودجه مورد نیاز در صورت تکمیل تونل سوم 250 میلیون متر مکعب به حجم آب پشت سد راینده رود اضافه می شود.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان هم در همایش روز سقا اعلام نمود : تنها راهبرد عبور  از بحران کم آبی اعمال مدیریت صحیح مصرف است . هاشم امینی افزود : نیاز آب شرب برای مردم 56 شهر و 300 روستای استان حدود 14 هزار و 500 لیتر در ثانیه است که با صرفه جویی همه آحاد مردم بتوانیم از این بحران بخوبی گذر نماییم و فعالان صنعت آبفا در استان تمام تلاش و نهایت دقت خود را برای تامین پایدار و توزیع عادلانه آب بخرج می دهند تا بهانه ای برای نا آرامی هایی که از سوی دشمنان پایه گذاری می شود نباشند .

این در حالی است که سید رحمان دانیالی  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در همایش روز زمین پاک اعلام نمود که : بی توجهی و بی خیالی که باعث بهره برداری بی رویه از منابع آب شد ، زاینده رود را را خشکاند .

امایک کارشناس باسابقه رسانه ای می گوید : مشکل آب مثل بسیاری از مسایل کلان کشوری در طی دهه های گذشته با دید جزیره ای و بخشی نگری مدیریت شده است و حل مشکل آب در کشور به ویژه فلات مرکزی فقط با یک نگاه علمی کلان بر طرف خواهد شد .

منصور گلناری اظهارداشت : متاسفانه مدیران کشور  حتی در عالی ترین سطح اجرایی در مورد آب بعضا تصمیم های محلی و استانی اتخاذ کردند وبرای جلب رضایت مقطعی از مردم بک استان تصمیم هایی گرفتند که امروز باعث شده بحث آب در فلات مرکزی به یک بحران تبدیل شده و موضوعی که می توانست دور یک میز ده نفره حل وفصل شود به میدان مردمی در چند استان کشیده شده است .

و پایان سخن آنکه امید است تا فرصت باقی است مسئولین این مشکل را در کانون توجه اشان قرار داده و از نگاه و مدیریت بخشی به طور شجاعانه فاصله گرفته و منافع ملی را ، ملی ببینند .

تاصبح قضا سهل وسهیلش به که باشد .

تا یار که را خواهد و میلش به که افت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار