کد خبر: 906579
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
هفته خوابگاه‌هاي دانشجويي آغاز شد
هفته خوابگاه‌هاي دانشجويي با شعار «سرا‌هاي دانشجويي و حمايت از كالاي ايراني» از روز ۱۹ ارديبهشت ماه آغاز ‌شد.
ابراهيم مشيريان

هفته خوابگاه‌هاي دانشجويي با هدف ايجاد شور و نشاط در بين دانشجويان و ترويج فرهنگ زندگي جمعي در خوابگاه، افزايش مشاركت دانشجويان در اداره خوابگاه‌هاي دانشجويي و همچنين آشنايي مسئولان دانشگاه با مسائل اين حوزه، هرساله نيمه دوم ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود.
امسال نيز هفته خوابگاه‌هاي دانشجويي از روز چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت آغاز شده و تا ۲۵ ارديبهشت با شعار «سرا‌هاي دانشجويي و حمايت از كالاي ايراني» برگزار مي‌شود.
به مناسبت هفته خوابگاه‌ها معاونت دانشجويي و فرهنگي، مجموعه برنامه‌هايي را ويژه دانشجويان خوابگاهي برنامه‏ريزي نموده است كه در هفته خوابگاه‌ها به اجرا درخواهد آمد.
معمولاً برنامه‌هاي در نظر گرفته شده در اين خصوص شامل برگزاري مسابقات متنوع ورزشي، برگزاري همايش ارتباط با اوليا، تماشاي تئاتر (مجموعه تئاتر شهر)، جشنواره پخت غذاهاي محلي و سنتي، اهداي بسته فرهنگي به دانشجويان خوابگاهي، برگزاري اردوهاي يك‌روزه، تقدير از سرپرستان موفق خوابگاهي، نظرسنجي از دانشجويان در خصوص شيوه‌هاي بهينه اداره خوابگاه، برگزاري دوره‌هاي امدادرساني و كمك‏هاي اوليه، برگزاري مسابقات متنوع فرهنگي، حضور پزشكان و مشاوران در خوابگاه‌ها، شركت در فريضه نماز جمعه، نمايش فيلم در خوابگاه‌ها، بررسي مشكلات خوابگاه‌ها با حضور مديران دانشگاه در خوابگاه، برگزاري مسابقه عكاسي (زندگي دانشجويي)، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي مركز مشاوره، بازديد اولياي دانشجويان از خوابگاه‌ها و برگزاري كارگاه‌هاي كارآفريني و خلاقيت در خوابگاه‌ها است.
زندگي خوابگاهي دوراني است كه تا ساليان سال در ذهن بسياري از دانشجويان كه در خوابگاه زندگي مي‌كنند، خواهد ماند. مرحله‌اي نوين در زندگي دانشجويان كه آنها را با تجربه‌هاي جديدي آشنا مي‌كند اما شيريني‌ها و خاطرات زندگي خوابگاهي تنها يك روي سكه است و بر كسي پوشيده نيست كه زندگي در خوابگاه به خودي خود با مشكلات و چالش‌هاي زيادي همراه است.
در اين ميان زماني شرايط سخت و طاقت‌فرسا مي‌شود كه دانشجويان در كنار مشكلات زندگي خوابگاهي خواسته يا ناخواسته با مشكلات كمبود امكانات رفاهي و وضعيت نامناسب خوابگاه‌ها نيز مواجه شوند؛ چراكه معمولاً موفق‌ترين دانشجوها، دانشجويان خوابگاهي هستند كه براي ادامه تحصيل خود هر جا باشد شرايط را تحمل مي‌كنند.
هرچند مشكلات و شرايط بسياري از خوابگاه‌هاي دانشجويي در كشور از لحاظ امكانات يكسان است اما لازم است توجه اساسي به زندگي خوابگاهي كرد تا شرايط به هر دليلي موجب نشود كه دانشجويي از ادامه تحصيل پشيمان شود.
توجه به خوابگاه‌هاي دانشجويي از اولويت‌هاي برنامه‌هاي صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم است؛ در واقع از سال ۹۴ كه مسئوليت مديريت اين صندوق را بر عهده اين نهاد گذاشتند، نخست يك آسيب‌شناسي جدي در خصوص وضعيت خوابگاه‌هاي دانشجويي انجام شد. بر اساس اين آسيب‌شناسي حدود ۵۰ هزار كمبود فضاي خوابگاهي يا به نوعي ۲۰۰ كمبود خوابگاه در كشور وجود داشت بر اين اساس ۵۰ هزار دانشجو با مشكل خوابگاه مواجه بودند.
بر اساس تلاش‌هاي انجام شده در وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجويان، اين نهاد توانست موانع ساخت خوابگاه‌هاي دانشجويي را كه در برنامه پنجم توسعه ذكر شده بود، برطرف كند. به‌طوري‌كه گشايشي در ساخت‌وساز خوابگاه‌ها در برنامه ششم توسعه ايجاد شد و در حال حاضر بخش خصوصي و خيرين در اين عرصه به‌صورت جدي و فعال وارد شده‌اند.
خوشبختانه بر اساس طرحي تمامي خوابگاه‌هاي دولتي مورد ارزيابي و رتبه‌بندي قرار گرفتند و بر اساس اين ارزيابي حدود ۳۸ درصد خوابگاه‌ها در رتبه‌هاي ۴ و ۵ قرار داشتند كه با تمهيدات به‌كار گرفته شده، كمك‌هاي دولت و افزايش منابع صندوق رفاه، تمامي اين خوابگاه‌ها به رتبه‌هاي بهتر ارتقا يافتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر