کد خبر: 906834
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
مسئول اتاق خبر شبكه «پرس‌تي‌وي» در گفت‌وگو با «جوان»:
مردم فلسطين در اعتراض به تصميم دولت ترامپ در انتقال سفارت اين كشور در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به بيت‌المقدس، اعتراضات گسترده‌اي را آغاز كرده‌اند كه تاكنون به كشته و زخمي شدن چند هزار نفر منجر شده است.

محمدصادق عابديني
مردم فلسطين در اعتراض به تصميم دولت ترامپ در انتقال سفارت اين كشور در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به بيت‌المقدس، اعتراضات گسترده‌اي را آغاز كرده‌اند كه تاكنون به كشته و زخمي شدن چند هزار نفر منجر شده است. پوشش رسانه‌اي اين اعتراضات باعث اعلام همبستگي مردم جهان با فلسطيني‌ها شده است. از جمله رسانه‌هايي كه در پوشش رخدادهاي فلسطين پيشگام بوده و در روزهاي اخير نقش پررنگي در رساندن صداي مردم اين كشور تحت اشغال به گوش جهانيان داشته، شبكه «پرس‌تي‌وي» بوده است. سيدوحيد تهامي مسئول اتاق خبر شبكه پرس‌تي‌وي در گفت‌وگو با «جوان» درباره فعاليت‌هاي اين شبكه خبري در فلسطين توضيحاتي ارائه مي‌دهد.
فعاليت پرس‌تي‌وي در فلسطين يكي از نقاط برجسته «پرس‌تي‌وي» است، اين حجم از توجه و پوشش خبري نشئت گرفته از سياست خاصي است؟
بله، اسرائيل و بحث سرزمين‌هاي اشغالي و اتفاقات آنها يكي از محورهاي اصلي فعاليت پرس‌تي‌وي بوده و است. ما تلاش مي‌كنيم جلوي تلاش هايي كه براي مشروعيت بخشيدن به رژيم صهيونيستي در جريان است بايستيم. جديد‌ترين اين اقدامات ايجاد مشروعيت از طريق انتقال سفارت امريكا به قدس بود. اين اقدام همراه با تظاهرات شديدي در سه نقطه از فلسطين اشغالي بود كه در غزه، كرانه باختري و قلنديه انجام شد و مردم فلسطين به خط مرزي كه اسرائيلي‌ها ايجاد كرده بودند وارد شدند و سيم خاردار‌ها را از بين بردند. نيرو‌هاي اسرائيلي هم كه از كشتار مردم ابايي ندارند شروع به شليك كردند كه شاهد آمار بالايي از تعداد شهدا و مجروحان هستيم.
پرس‌تي‌وي براي پوشش رسانه‌اي اعتراضات چه اقدامي انجام داده؟
ما از روز قبل از آغاز اعتراضات پيش‌بيني آن را کرده بوديم و از ابتداي صبح شبكه در حالت آماده‌باش قرار داشت. برنامه‌هاي عادي پرس‌تي‌وي قطع شده و پوشش زنده تظاهرات را آغاز كرديم. گروه‌هاي خبري ما در قلنديه، كرانه باختري و غزه مستقر بودند و گزارش لحظه به لحظه اعتراضات را ارسال مي‌كردند. همزمان نيز با ارتباطي كه با محل كنفرانس «افق نو» برقرار مي‌كرديم، نظرات مهمانان امريكايي حاضر در اين كنفرانس را درباره اتفاقات جويا مي‌شديم.
فكر مي‌كنيد تأثير آني اين پوشش خبري چيست؟
پرس‌تي‌وي نشان مي‌دهد كه مقاومت از بين نرفته است و برخلاف بعضي از ادعاها، نسل جوان فلسطين نسبت به هويت خود بي‌توجه نيست. جوانان فلسطين كه در دوره اشغال به دنيا آمده‌اند يا در غزه در محاصره و كمبود زندگي مي‌كنند يا در كرانه باختري با مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنند، خواهان پايان اشغالگري هستند. الان بحث ديگري نيز وجود دارد به نام «حق بازگشت» كه نسل اول مردم فلسطين كه از خانه‌هايشان رانده شده‌اند سمبل آن هستند. مردم فلسطين براي «حق بازگشت» نماد كليد را انتخاب كرده‌اند و در تظاهرات خود از آن استفاده مي‌كنند. وقتي با نسل اولي‌ها صحبت مي‌كنيم مي‌گويند حتي اگر عمرشان به بازگشت به خانه‌شان قد ندهد، كليد را به فرزندانشان خواهند داد تا يك روز به خانه باز گردند. الان فلسطيني‌ها نمي‌گذارند يك آب خوش از گلوي اسرائيلي‌ها پايين برود.
آیا در فلسطين نمايندگي دارید؟
نمايندگي به آن معنا كه نه ولي خبرنگارهاي شبكه در كرانه باختري، قدس و غزه مستقر هستند.
برخورد مردم فلسطين با خبرنگارهاي پرس‌تي‌وي چطور است؟ آيا مي‌دانند كه اين شبكه براي حمايت از آنها فعاليت مي‌كند؟
بله مي‌شود گفت خبرنگارهاي ما در فلسطين جزو سلبريتي‌ها هستند و مردم فلسطين به خوبي آنها را مي‌شناسند و مي‌دانند كه هدف شبكه انتشار صداي مظلوميت مردم فلسطين است. حضور گسترده ما در فلسطين در زماني است كه ديگر شبكه‌هاي خبري معمولاً يا گزارشي از اعتراضات فلسطيني‌ها منتشر نمي‌كنند يا صرفاً گزارشي خلاصه شده را پخش مي‌كنند. مي‌شود گفت در اين شرايط«پرس‌تي‌وي» يك شبكه آلترناتيو است.
حجم برنامه‌هاي پخش شده از فلسطين در شبكه «پرس‌تي‌وي» طي روزهاي اخير، چقدر بوده است؟
فكر مي‌كنم از صبح تا زماني كه هوا تاريك شد، يعني نزديك به هفت- هشت ساعت، برنامه زنده روي آنتن داشتيم و بعضاً گزارش‌هايي كه توليد و پخش كرديم همراه با تصاوير دلخراشي از كشته شدن و جراحت فلسطيني‌ها بود، ديروز هم از ساعت يك بعد از ظهر به بعد پخش زنده‌مان از فلسطين شروع شد.
دولت اسرائيل در مقابل فعاليت‌هاي «پرس‌تي‌وي» سنگ اندازي و محدوديتي داشته است؟
روش كار آنها اين طور نيست كه مستقيماً جلوي فعاليت‌هاي رسانه‌ها را بگيرند، چون خودشان را حتي به نهاد‌هاي بزرگ‌تر از رسانه‌ها يعني سازمان‌هاي بين‌المللي مثل سازمان ملل پاسخگو نمي‌دانند و آنها را ناديده مي‌گيرد. مثل انتقال سفارت امريكا به بيت‌المقدس كه ساختمان اين سفارت جزو اراضي فلسطيني سال 1967 است و همين مسئله نوعي اشغالگري است.
اما در اروپا حتي چند وقت پيش تصويربردار ايراني مورد اصابت مستقيم گلوله پليس فرانسه قرار گرفت!
در كشورهاي غربي ممكن است موقع پوشش اعتراضات، دق‌دلي‌شان را به اين روش خالي كنند يا زماني كه ما در ستاپ باكس شبكه اسكاي بوديم، وقتي گزارش‌هاي خاصي را مانند ازدواج پرخرج خانواده سلطنتي در زمان رياضت اقتصادي مردم انگليس منتشر كرديم، ما را حذف كردند.
رسانه‌هاي اسرائيلي چه نگاهي به حضور پرس‌تي‌وي در منطقه دارند؟
پرس‌تي‌وي از ابتدا اين استراتژي را داشت كه به منبع اخبار ايران تبديل شود. پيش از اين منبع خبري ايراني وجود نداشت و رسانه‌ها اخباري را كه خبرگزاري هايي مانند رويترز توليد مي‌كردند پوشش مي‌دادند، اما الان توانسته ايم به منبع و مرجع خبري بين‌المللي تبديل شويم و رسانه‌هاي اسرائيلي هم از اخبار ما استفاده مي‌كنند. اما خب تلاش مي‌كنند كه ما را با عنوان شبكه دولتي ايران خطاب كنند.
در روزهاي اخير كه مسئله فلسطين بار ديگر به تيتر رسانه‌ها تبديل شده، در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي خبرهاي پرس‌تي‌وي با استقبال بيشتري روبه‌رو شده است؟
بخش فضاي مجازي در پرس‌تي‌وي مديريت جداگانه‌اي دارد ولي ويدئوهاي خبري خاصي كه پرس‌تي‌وي توليد مي‌كند و به صورت كليپ منتشر مي‌شود بازتاب‌هاي زيادي داشته است. علاوه بر فلسطين ويدئوهايي كه درباره نيجريه و شيخ زكزاكي توليد كرده ايم نيز بازتاب‌هاي زيادي داشته است.
با توجه به اتفاقات فلسطين اشغالي، پرس‌تي‌وي قصد تقويت حضور خود را در آن كشور دارد؟
مي‌شود گفت از ابتداي حضور پرس‌تي‌وي در سرزمين‌هاي اشغالي، اين حضور تقويت شده بوده و همين ديروز دو برنامه از استوديوهايي كه در فلسطين داريم توليد و پخش شد. رسالت ما اين است كه نگذاريم پرونده فلسطين شامل مرور زمان شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
مرگ بر آمریکا و اسراییل تروریست،اسراییل رو باید نابود کرد دولت نامشروع تروریستی و کودک کش صهیونیستی واقعا یک غده سرطانی هست که باید نابود شود راه علاج نابودی اسراییل و آمریکای جنایتکار هست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار