کد خبر: 906862
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
خروش فلسطین، سکوت سعودی
لیلی، طفل شیرخوار 8 ماهه فلسطینی نیز در میان شهدای روز نکبت است

به گزارش جوان آنلاین، با گذشت یک روز از جنایت نکبت اسرائیلی‌ها در نوار غزه، گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد شهدا به 61 نفر از جمله یک کودک شیرخواره افزایش پیدا کرده است. اجتماع اعتراضی اما مسالمت‌جویانه فلسطینیان در روز دوشنبه 14 ماه مه در واکنش به هفتادمین سالگرد روز نکبت (تاسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی) بی‌سابقه بوده و طی آن بیش از 100 هزار نفر در مساحتی محدود در مرزهای شرقی باریکه غزه حاضر شدند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین بامداد سه‌شنبه در بیانیه کوتاهی با اعلام افزایش شمار شهدا گفت: «لیلی انور الغندور، کودک 8 ماهه فلسطینی بر اثر استنشاق گازهای سمی در شرق شهر غزه به شهادت رسید تا شمار شهدای فلسطینی به 60 تن برسد». همچنین با اعلام شهادت یک نوجوان در این تظاهرات بر اثر جراحت‌های ناشی از تیراندازی نظامیان صهیونیست شمار شهدای جنایت نکبتی به 61 تن رسید. پیش‌تر یوسف ابو الریش، قائم‌مقام وزارت بهداشت فلسطین در کنفرانسی مطبوعاتی در غزه اعلام کرده بود 2771 شهروند فلسطینی در جریان راهپیمایی بازگشت زخمی شده‌اند که جراحت 1359 نفر از آنها به ضرب گلوله جنگی نظامیان اسرائیلی بوده است. از این میان وضع 76 نفر از مجروحان وخیم و 54 نفر آنها بسیار وخیم است. یکی از آنها که بر اثر جراحت‌های وارده به شهادت رسید جوانی به نام عمر ابو فوق بود. همچنین به گزارش کودک‌پرس، یکی دیگر از شهدای کم‌سن و سال این روز تاریخی «احمد محمود الرنتیسی» پسر محمود الرنتیسی، از مسؤولان ارشد جنبش حماس بود که در تیراندازی نظامیان اشغالگر به شهادت رسید. «فادی ابوصلاح» جانباز مشهور انتفاضه نیز که با وجودن قطع شدن هر دو پایش همچنان در خط مقدم تظاهرات علیه اشغالگران شرکت داشت، سرانجام در این روز تاریخی به مقام شهادت نائل آمد. به دنبال این جنایات، در حالی که تظاهرات بازگشت با حضور جمعیت انبوه فلسطینیان در مرز نوار غره و اراضی اشغالی ادامه دارد، سایر مناطق فلسطینی‌نشین نیز در اعتصاب و عزای عمومی فرو رفت. دیروز نهادهای رسمی، غیررسمی، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی فروشگاه‌ها و بانک‌ها در سراسر کرانه باختری و نوار غزه به نشانه همدردی با قربانیان «دوشنبه نکبت» و اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و شرکای غربی‌اش درهای خود را بستند. همچنین عصر دیروز مراسم تشییع ده‌ها شهید با حضور گسترده اهالی نوار غزه برپا شد. به گزارش یورونیوز، صهیونیست‌ها در حمله به تجمع فلسطینیان در غزه از پهپادهای شلیک‌کننده نیز استفاده کرده‌اند. دیروز صبح همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در مرز نوار غزه با مناطق اشغالی 1948، آژیر خطر اسرائیلی‌ها در این منطقه به صدا درآمد.
در سکوت سعودی، فرانسه هم جنایت اسرائیل را محکوم کرد
در میان سکوت برخی پادشاهی‌های عربی بویژه اردن و شیخ‌نشین‌های سعودی، واکنش‌های هر چند ظاهری برخی دیگر از آنها دست‌کم تا حدودی برای جهان اسلام حفظ آبرو کرد. دولت آنکارا در پی جنایت روز نکبت در نواز غزه، نه‌تنها سفیران خود در تل‌‌آویو و واشنگتن را فراخواند، بلکه در پی شهادت 60 فلسطینی در این روز سه روز عزای عمومی اعلام کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با محکومیت قتل‌عام فلسطینیان به دست نیروهای امنیتی اسرائیلی و وعده تقابل با این جنایت‌ها اعلام کرد صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی تا زمانی که راه‌حل پایدار و عادلانه‌ای برای مساله فلسطین به دست نیاید، ممکن نخواهد بود.
در همین حال مردم خشمگین آنکارا، با پرتاب سنگ و تخم‌مرغ به محل اقامت سفیر رژیم صهیونیستی در این شهر، انزجار خود را نسبت به اشغالگران قدس نشان دادند.
از سوی دیگر «لولوه الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر قتل عام فلسطینیان توسط  صهیونیست‌ها را بشدت محکوم کرده و خواهان بررسی این جنایت در شورای امنیت شد. مصر، لبنان، ترکیه، کویت و بحرین نیز در سطحی دیپلماتیک، کشتار اهالی غزه از سوی اشغالگران را محکوم کردند.جالب اینکه دولت فرانسه برای نخستین بار طی دهه‌های اخیر مجبور شد برای آرام نگاه داشتن بیش از 7 میلیون مسلمان ساکن در این کشور و منافعش در جهان اسلام هم که شده، جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کند. بیانیه دولت امانوئل مکرون ضمن غیرقانونی خواندن انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و اشاره به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، از کلمه «جنایت» برای برخورد نظامیان اسرائیلی با غیرنظامیان فلسطینی استفاده کرده است. در همین حال معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز از ورود به مرحله نهایی مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها خبر داد. شیخ «نعیم قاسم» روز دوشنبه در کنفرانس هیات رئیسه اتحادیه جهانی علمای مقاومت با اشاره به اینکه ما در مرحله‌ای جدید یعنی مرحله پیروزی‌های محور مقاومت در مبارزه با اسرائیل، آمریکا و مزدوران آنها هستیم، تأکید کرد پایان این مرحله آزادسازی کل فلسطین است. حتی رسانه‌های آمریکایی با وجود وابستگی‌های صهیونیستی‌شان، بر وقایع چهاردهم ماه مه در فلسطین چشم نبستند. از جمله روزنامه «نیویورک دیلی‌نیوز» روی جلد شماره دیروز خود مستقیما به جنون آمریکایی و جنایت اسرائیلی در فلسطین اشاره کرد. این روزنامه تیتر «غول کوچولوی بابا؛ ۵۵ نفر در غزه سلاخی شدند» را با کنایه به شادی «ایوانکا» دختر ترامپ در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس انتخاب کرد.
32 جیبوتی در سفارت نکبتی
یکی از ابعاد رسواکننده مراسم انتقال سفارت آمریکا در قدس چه برای ترامپ و چه برای میزبان اشغالگر یعنی رژیم اسرائیل، تحریم این مراسم  توسط معتبرترین قطب‌ها و قدرت‌های سخت و نرم جهان بود. واقعه 14 ماه مه حقیقتا روز نکبتی برای صهیونیسم بین‌المللی بود، چرا که در میان جشن و سرور آنها در ساختمان جدید و نیمه‌کاره سفارت آمریکا در قدس - موسوم به هتل ترامپ - مشخص شد واشنگتن و تل‌آویو توانایی ایجاد اجماعی جهانی را برخلاف دهه‌های گذشته از دست داده‌اند. اتحادیه اروپایی از یک سو و بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع (مستعمرات سابق) از سوی دیگر، با نگرانی نسبت به اینکه با علنی شدن چهره مزور غرب به عنوان حامی مستقیم اشغال فلسطین توسط یهودیان افراطی و صهیونیست‌ها، یک جبهه مقاومت بزرگ در جهان اسلام  شکل گرفته و طرف‌های غربی منهای آمریکا از غائله اسرائیل بیرون بمانند، این اقدام جنون‌آمیز ترامپ و نتانیاهو را تحریم کردند. طبیعی بود که از اتحادیه اروپایی تنها چند کشور بی‌اهمیت در شرق قاره در مراسم جشن افتتاح سفارت آمریکا در قدس شرکت کردند که برخی از آنها نیز اعضای یاغی و دشمنان بروکسل در دل اتحادیه محسوب می‌شوند. در مجموع تنها 32 کشور نماینده‌ای دیپلماتیک به مراسم روز 14 ماه مه فرستادند تا آبروی دیپلماتیک دولت‌های واشنگتن و تل‌آویو برود و آنها توسط افکار عمومی جهانی به رژیم سعودی و متحدان «جیبوتی» مانندش در ائتلاف مورد ادعایش تشبیه شوند. نه تنها از حدود 200 کشور عضو سازمان ملل تنها 32 تا از آنها پیام مستقیم ترامپ و نتانیاهو مبنی بر معرفی کردن اورشلیم (قدس اشغالی) به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته‌اند بلکه مهم‌تر از آن با نگاهی به رنکینگ 50 کشور مقتدر جهان (با احتساب هر دو قدرت نرم و سخت به‌علاوه قدرت اقتصادی) متوجه می‌شویم که به جز اتریش و 2 کشور میزبان یعنی آمریکا و اسرائیل، جای 47 غایب بزرگ خالی بود. این در حالی بود که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از 86 کشوری که در سرزمین‌های اشغالی سفارت دارند برای مراسم دعوت کرده بود اما 54 میهمان دیپلماتیک به نتانیاهو و ترامپ دهن‌کجی کردند. روزنامه هاآرتص متعلق به مخالفان دولت نتانیاهو در کنیسه نیز با به رخ کشیدن این موضوع، نیامدن سفرای اعضای محوری اتحادیه اروپایی و همچنین کشورهایی مثل روسیه، مصر، هند، ژاپن و مکزیک را به معنای بی‌آبرویی رژیم اسرائیل دانست. از میان  32 سفیر حاضر در جشن ترامپ‌ها فقط 4 سفیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی یعنی اتریش، مجارستان، رومانی و چک به همراه 5 کشور اروپایی غیر عضو در اتحادیه اروپایی شامل آلبانی، مقدونیه، صربستان، اوکراین و گرجستان در این مراسم شرکت داشتند. اما حضور غالب با  12 کشور آفریقایی شامل آنگولا، کامرون، کنگوی دموکراتیک، جمهوری کنگو، ساحل‌عاج، کنیا، سودان جنوبی، تانزانیا، اتیوپی، نیجریه، زامبیا و روآندا در این مراسم حضور داشتند. بعد از آن بیشترین سفرا به قاره آمریکا بویژه آمریکای مرکزی (حیاط خلوت جدید آمریکا) با 5 کشور دومنیکن، السالوادور، گواتمالا، پاناما و هندوراس و از آمریکایی جنوبی فقط پاراگوئه و پرو در مراسم شرکت کردند. به عبارت دیگر کانادا و مکزیک 2 همسایه و متحد دیرین ایالات متحده به علاوه کلمبیا و آرژانتین که دولت‌هایی کاملا نزدیک به واشنگتن دارند، پشت ترامپ را خالی کرده بودند. 4 کشور میانمار، فیلیپین، تایلند و ویتنام نیز تنها آسیایی‌های حاضر بودند.

 

منبع: وطن امروز

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
با سلام . تا این تفکر ی که عربستان درکشورهای اعراب براه انداخته که در ان سرزمین هم یهودیان و هم فلسطنیان حق داشتن سرزنین مستقل دارند . امکان حمایت کشورهای عربی از فلسطنیان بعید به نظر می رسد . وظیفه وزارت خارجه کشور ما است که با دلائل و دیپلماسی مستمر این افکار را از بین ببرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار