کد خبر: 907355
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

دولت اجازه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را پيدا كرد

عضو كميسيون برنامه‌و‌بودجه مجلس عنوان كرد، امكان افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در قانون برنامه ششم وجود دارد.
به گزارش «فارس»، محمد حسيني درخصوص اينكه آيا در بودجه سال 97 امكان افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مانند بنزين وجود دارد، اظهار داشت: در بودجه پيش‌بيني براي اين موضوع نشده است و در برنامه ششم توسعه، دولت مي‌تواند حامل‌هاي انرژي را طبق قانون افزايش دهد و براي اجرايي‌كردن آن نياز به قانون ديگري ندارد.
عضو كميسيون برنامه‌و‌بودجه مجلس درباره اينكه آيا نيازي به پيش‌بيني و مشخص‌بودن مصارف ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي وجود دارد، گفت: اگر درآمدي از اين محل حاصل شود، بايد مصارف و هزينه‌كرد آن مشخص باشد يا اينكه از قبل در قانون پيش‌بيني شده باشد. اين نماينده مجلس افزود: دولت اگر بخواهد بر مبناي برنامه ششم توسعه قيمت حامل‌هاي انرژي را افزايش دهد، براي مصارف آن نياز به اصلاحيه بودجه دارد.
حسيني با تأكيد بر اينكه در لايحه بودجه 97 دولت قصد افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را داشت، تصريح كرد: ‌اين موضوع به دليل ابعاد و آثار اقتصادي و اجتماعي آن در مجلس رأي نياورد و حذف شد.
وي در مورد اينكه گفته مي‌شود، رقم درآمد ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در تبصره 14قانون بودجه 97 محاسبه شده، بيان داشت: آنچه در تبصره 14بودجه وجود دارد، ‌ميزان درآمد ناشي از مصرف كنوني در كشور و به معناي افزايش قيمت‌هاي حامل‌ها نيست. دولت در لايحه بودجه 97 در تبصره 18 خواهان افزايش حامل‌هاي انرژي شده بود تا از محل آن بتواند، اشتغال ايجاد كند اما در مجلس با مخالفت نمايندگان روبه‌رو و در نهايت از بودجه حذف شد.
همچنين برخي اخبار تأييد نشده حكايت از تشكيل كارگروه به منظور افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به خصوص بنزين دارد كه در مرحله كارشناسي است.

خريد نفت هند از ايران به بالاترين رقم 19ماه گذشته رسيد

هند در ماه آوريل 2018 روزانه 640هزار بشكه نفت از ايران خريداري كرده كه نسبت به ماه مارس 49درصد بيشتر است و بالاترين ميزان از اكتبر 2016 به شمار مي‌رود.
به گزارش «رويترز»، واردات نفت هند از ايران در ماه آوريل به 640هزار بشكه در روز افزايش يافته است كه بالاترين ميزان از اكتبر 2016به شمار مي‌رود. آمارهاي منابع كشتيراني و منابع صنعتي نشان داد، هند در مجموع در ماه آوريل 4/5 ميليون بشكه نفت در روز وارد كرده كه 2/5 درصد بيش از پارسال است. همچنين واردات نفت هندي‌ها از ايران در ماه آوريل نسبت به ماه مارس (ماه پيش از آن) 49درصد و نسبت به سال گذشته 20درصد بيشتر شده است. پالايشگاه‌هاي هندي پس از اينكه ايران تخفيف‌هاي بيشتري ارائه داد، واردات نفت از اين كشور را افزايش دادند. بر اساس آمار منابع آگاه، هند در چهار ماه نخست امسال، 552هزار بشكه نفت در روز از ايران خريده است كه حدود 2درصد كمتر از مدت مشابه پارسال است.
دهلي نو در سال مالي 18- 2017 به علت اختلاف با ايران بر سر ميدان گازي «فرزاد ب»، خريد نفت از تهران را 16درصد كاهش داده بود.
اين آمار نشان مي‌دهد كه ايران در ماه گذشته همچنان پس از عراق و عربستان، سومين تأمين‌كننده نفت هند بوده است.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: تنش ارزي كاهش يافت

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با تأكيد بر اينكه، اصلاح سامانه صرافي‌ها از سوي بانك مركزي مي‌تواند براثرگذاري سياست‌ها در حوزه ساماندهي ارزي كمك كند، گفت: تنش ارزي تا حدودي كاهش يافته است.
به گزارش «ايبنا»، محمدرضا پورابراهيمي با اشاره به اقدامات تيم اقتصادي دولت در راستاي ساماندهي بازار ارز گفت: بخشي از اقدامات صورت‌گرفته در اين راستا مورد تأييد بوده، اما برخي ديگر نيازمند اصلاح است.
نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ايجاد سامانه نيما كه البته همان پورتال ارزي سابق است، مورد تأييد مجلس در راستاي ساماندهي بازار ارزي است، افزود: اين سامانه با تعيين منابع و مصارف دولت در بخش ارز توانسته تا حدودي تنش‌هاي ارزي را كاهش دهد.
وي با تأكيد بر اينكه انتقاد ما به دولت اين است كه ‌اي كاش سامانه نيما در سال‌هاي قبل مورد استفاده قرار مي‌گرفت، تصريح كرد: اگر اين سامانه در سال‌هاي قبل ايجاد مي‌شد، ظرفيت كنترل بازار را داشت.
پورابراهيمي با بيان اينكه اصلاح سامانه صرافي‌ها از سوي بانك مركزي مي‌تواند براثرگذاري سياست‌ها در حوزه ساماندهي ارزي كمك كند، افزود: ساماندهي سيستم خريد‌و‌فروش ارز در كشور چه صرافي‌هاي بانك‌ها و چه صرافي‌هاي عادي مي‌تواند تأثيرگذاري بالايي در وضعيت بازار داشته باشد. اين نماينده مردم در مجلس دهم با تأكيد بر اينكه كنار گذاشتن مجموعه صرافي‌ها و رفتن به سراغ نظام بانكي به صلاح نيست، تصريح كرد: رفتن به سراغ نظام بانكي براي ارز كار خطرناكي است، زيرا در حال حاضر بانك‌هاي ما تحريم هستند.
وي با بيان اينكه هدايت ارز به صرافي‌هاي بانك‌ها به علت محدوديت‌ها و تحريم‌هايي كه دارند، مي‌تواند باز هم چالش‌برانگيز باشد، گفت: ما بايد از ظرفيت‌هاي متنوع استفاده كنيم، از اين رو سامانه صرافي‌ها نياز به اصلاح دارد. پورابراهيمي همچنين از ايده دولت براي حذف بازار غيرمتشكل انتقاد كرد و افزود: اين موضوع نياز به تصميم محتوايي دارد و بايد دولت درخصوص آن بازنگري كند.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه دولت تا جايي مشخص توانايي ارائه ارز 4 هزار و 200توماني را دارد، تصريح كرد: در هيچ جاي دنيا كالاهاي لوكس با ارز دولتي تأمين نمي‌شود از اين رو اين خطاست كه ارز را براي كالاي لوكس بدهيم.
وي با تأكيد بر اينكه خط تقاضاي ما در ارز افقي نبوده و تغيير مي‌كند، گفت: ما مي‌گوييم در اين قسمت بايد مكانيسم عرضه و تقاضا تعيين شود كه اين مكانيسم يك قيمت تعادلي برای نظارت دولت مشخص مي‌كند. پورابراهيمي با بيان اينكه دولت در تلاش براي حذف بازار غيرمتشكل است، افزود: اين بازار با حذف دولت حذف شدني نيست، از اين رو بايد نسبت به شناسايي و در نهايت مديريت آن اقدام كنيم، زيرا ظرفيت‌هاي بسياري دارد. وي ادامه داد: ظرفيت‌‌هاي ما در بازار غيرمتشكل اين است كه مي‌توانيم از طريق قراردادهاي آتي، سلف، سلف ارزي يا از طريق ساير راه‌ها بازار ارز غيرنقدي را مديريت كنيم.
اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: اگر ما بازار غيرمتشكل را نپذيريم، بازار ما در حوزه صادرات دچار مشكل خواهد شد؛ از اين رو چه بخواهيم و چه نخواهيم بازار غيرمتشكل شكل مي‌گيرد.
پورابراهيمي از توافق صورت‌گرفته ميان كميسيون اقتصادي مجلس با تيم اقتصادي دولت خبر داد و گفت: يكي از توافق‌هاي صورت گرفته اين است كه تصميمات خود را براساس بحث‌هاي كارشناسي لحاظ كنيم، زيرا جنس اقتصاد به ما تكليف مي‌كند كه تصميم‌گيري در اين حوزه تخصصي باشد. رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: جلسات با وزير اقتصاد، صنعت، معدن‌و‌تجارت و همچنين رئيس كل بانك مركزي براي ساماندهي بازار ارزي ادامه خواهد داشت، زيرا بازارها در هم تنيده شده‌اند و تأثيرگذاري بسياري دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار