کد خبر: 907362
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پیگیری مسئله فلسطین با غیبت عربستان و امارات
نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بحث در خصوص انتقال سفارت امریکا به قدس و بررسی جنایات صهیونیست‌‌‌‌ها در غزه، روز جمعه با حضور مقام‌های بلندپایه ۴۰ کشور در استانبول ترکیه برگزار شد.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بحث در خصوص انتقال سفارت امریکا به قدس و بررسی جنایات صهیونیست‌‌‌‌ها در غزه، روز جمعه با حضور مقام‌های بلندپایه ۴۰ کشور در استانبول ترکیه برگزار شد. وزیر خارجه تركیه در سخنرانی خود گفت كه اعضای سازمان هرگز تصمیم یکجانبه امریکا در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرند. عربستان و امارات كه در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، در این نشست شركت نكردند.
به گزارش «جوان»، در پی انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس و جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن و زخمی كردن فلسطینی‌‌‌‌ها در نوار غزه، سازمان همكاری اسلامی روز جمعه نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار كرد. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی آغازین این نشست تأکید کرد که باید مانع دنباله‌‌روی دیگر کشور‌‌‌‌ها از تصمیم امریکا در انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس شوند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی با بیان اینکه برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در نشست نیز حضور دارند، در مجمع عمومی سازمان ملل علیه فلسطین رأی داده یا از حمایت از آن خودداری کردند، از تمام اعضا خواست از تصمیم واشنگتن پیروی نکنند. وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد:«ما باید اطمینان حاصل کنیم که مقامات اسرائیل و نظامیان صهیونیست که سلاح‌های‌شان را به سمت مردم بی‌دفاع فلسطین نشانه می‌روند، به حساب اعمال خود رسانده شوند.» چاووش‌اوغلو با بیان اینکه کشورهای اسلامی در این نشست حاضر شده‌اند تا در حمایت از قدس فریاد سردهند، تأکید کرد:«هرگز تصمیم یکجانبه امریکا در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیریم».
در حملات اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینیان معترض به انتقال سفارت امریکا به قدس و تظاهرات‌کنندگانی که به منظور محکوم کردن هفتادمین سالروز تأسیس‌‌‌‌ اسرائیل موسوم به روز نکبت تظاهرات می‌کردند، 62 تن شهید و بیش از 3 هزار تن زخمی شدند. در نشست استانبول 13 کشور در سطح رئیس‌جمهور، دو کشور در سطح معاون رئیس‌جمهور، سه کشور در سطح معاون نخست‌وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات‌‌‌‌هایی از 11کشور شرکت كردند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در این نشست شركت كردند. روز پنج‌شنبه، نشست کارشناسان ارشد این اجلاس در هتل هیلتون استانبول برگزار شد و نمایندگان کشورهای مسلمان پیش‌نویس بیانیه نشست را برای جلسه وزرای امور خارجه و سران تدوین کردند.

غیبت سعودی و امارات

هرچند بسیاری از مقامات كشورهای اسلامی در این نشست حضور داشتند، اما به نوشته پایگاه خبری الخلیج الجدید، سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی پاسخی به حضور یا عدم حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول نداده‌اند. سران عربستان و امارات سال گذشته نیز در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه شرکت نکرده و تنها به حضور نمایندگان خود در این سازمان بسنده کردند. هرچند روابط تركیه با امارات و عربستان بر سر بحران قطر، در یك سال گذشته تیره شده است اما دلیل اصلی غیبت عربستان و امارات در نشست استانبول به مناسبات این كشور‌‌‌‌ها با رژیم صهیونیستی برمی‌گردد كه در ماه‌های اخیر عادی‌سازی روابط با این رژیم را در پیش گرفته‌اند. مقامات سعودی پس از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس، به مقامات فلسطین فشار آوردند تا با صهیونیست‌‌‌‌ها صلح كنند، حتی برخی منابع غربی اعلام كردند كه تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت، با چراغ سبز سعودی‌‌‌‌‌ها انجام شده است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ماه گذشته در سخنانی گفت كه اسرائیلی‌‌‌‌ها حق دارند در سرزمین خود زندگی كنند. امارات كه در عادی‌سازی روابط با اسرائیل، از عربستان نیز جلو زده است در ماه‌های گذشته از افشا كردن این روابط هیچ ابایی ندارد و حتی یك تیم ورزشی امارات هفته گذشته برای شركت در مسابقات ورزشی به سرزمین‌های اشغالی سفر كرده بود. همچنین امارات از ایوب كارا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی دعوت كرده است در ماه اكتبر به این كشور سفر كند. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، کارا تأیید کرد که او به عنوان وزیر ارتباطات به دوبی دعوت شده است. این اولین بار است که یک مقام صهیونیست رسماً و به صورت علنی به امارات سفر می‌کند. جروزالم‌پست این سفر را نشانه‌ای از گرم شدن روابط میان طرفین توصیف کرده است.
به گزارش روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز جمعه به وقوع «‌تحولات مثبت‌» در روابط میان این رژیم و برخی کشورهای عربی اشاره کرد. نتانیاهو گفت:«اکنون تحولات مثبتی وجود دارد که همیشه مردم از آن آگاه نیستند. این تحولات غافلگیرکننده هستند. تحولات منفی برای همه شناخته شده هستند اما تحولات مثبت نه. به گفته منابع دیپلماتیک منظور نتانیاهو روابط درحال پیشرفت با کشورهای عربی مثل عربستان و امارات است». بنیامین نتانیاهو بار‌‌‌‌ها مدعی شده است كه اعراب، دیگر اسرائیل را تهدید نمی‌دانند و مسئله مهم برای آنها تهدید ایران است. امارات و عربستان و دیگر رژیم‌های عربی در اتحادیه عرب در مقابل انتقال سفارت امریکا به قدس تنها به صدور بیانیه توخالی اكتفا كردند و اقدام عملی و جدی در برابر جنایات اسرائیل انجام ندادند. در دو سال گذشته مقامات سعودی و اماراتی بار‌‌‌‌ها به سرزمین‌های اشغالی سفر كرده و با مقامات تل آویو دیدار و گفت‌وگو كرده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
با سلام . سیاست وزرات خارجه کشور ما 1= باید نزدیکی به کشورهای عربی باشد . تا توطئه عربستان خنثی شود . 2=و نیز مسئله یمن بوسیله خود یمنی ها حل شود . تا جنگ یمن عامل نزدیکی اعراب دوستار عربستان به اسرائیل نگردد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار