کد خبر: 907451
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
اقلام ماه مبارک رمضان حتی در آمارهای دولتی افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته است
دولت همچنان آمارهای امیدوارکننده از تورم می‌دهد و نرخ تورم را تک‌رقمی اعلام می‌کند در حالی که شتاب افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی بیشتر از نرخ‌های دولتی است.

جوان آنلاین: دولت همچنان آمارهای امیدوارکننده از تورم می‌دهد و نرخ تورم را تک‌رقمی اعلام می‌کند در حالی که شتاب افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی بیشتر از نرخ‌های دولتی است.
به گزارش «وطن‌امروز»، آمارهای رسمی تورم و گرانی اقلام کالایی با هم نمی‌خواند و در حالی که نرخ تورم همچنان زیر 10 درصد اعلام می‌شود اما نرخ‌ها و گرانی‌ها حقیقت دیگری را می‌گوید. همزمان با ایجاد بحران ارزی و تدبیرهای نصفه و نیمه دولت، مسؤولان وعده دادند هیچ مشکلی برای تامین اقلام کالایی به وجود نیاید و جلوی گرانی‌ها را خواهند گرفت اما یک بررسی ساده میدانی نشان می‌دهد قیمت‌ها برای افزایش چندباره خیز برداشته‌اند. حتی بررسی گزارش‌های رسمی موید این مساله است که اقلام  ضروری ماه مبارک رمضان نسبت به روزها و هفته‌های مشابه بیش از نرخ تورم اعلامی گران شده‌اند.
با نگاهی به آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی بخوبی می‌توان تفاوت قیمت‌ کالاهای اساسی و موردنیاز ماه رمضان سال گذشته و امسال را مشاهده کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان اقلام لبنی که یکی از پرمصرف‌ترین اقلام در سفره افطار خانوار ایرانی است، قیمت کره افزایش قابل‌توجهی یافته و هر کیلو حدود 35 هزار تومان فروش می‌رود، در حالی که هفته پیش از آغاز ماه مبارک رمضان سال گذشته، قیمت یک کیلو کره 29 هزار تومان بود. آمار نشان می‌دهد سایر لبنیات شامل پنیر، شیر و ماست نیز امسال افزایش قیمت داشته و بهای هر قالب پنیر پاستوریزه 450 گرمی در بازار در حدود 5200 تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود
یک درصد افزایش یافته است. هر لیتر شیر نیز امسال به قیمت 3 هزار و 100 تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6/6 درصد افزایش یافته است. در بازار حبوبات شامل نخود، لوبیا و عدس، تنها قیمت لوبیا، 5 درصد افزایش یافته و به قیمت 10 هزار و 278 تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد.
قیمت هر کیلو قند و شکر اما در بازار تغییر چندانی نشان نمی‌دهد. هر کیلو قند قیمتی در حدود 4 هزار تومان و هر کیلو شکر نیز به‌ طور متوسط بهایی در حدود 3400 تومان دارد. سال گذشته قیمت هر بسته چای 500 گرمی نیز در بازار حدود 22 هزار و 600 تومان بود اما امسال با افزایش 19 درصدی، به قیمت 27 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسد. روغن مایع جزو اقلامی است که قیمت آن امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و در حال حاضر هر لیتر روغن مایع به قیمت 5 هزار و 250 تومان به فروش می‌رسد.
یکی از مهم‌ترین اقلام خوراکی مصرفی در ماه رمضان، تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ تنها ماده خوراکی است که قیمت آن امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ، شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی و معدوم‌سازی تعداد زیادی مرغ بیمار در مرغداری‌های سراسر کشور بود. از این رو، یک شانه تخم‌مرغ امسال با 63 درصد افزایش قیمت به مبلغ 16 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، در حالی که سال گذشته یک شانه تخم‌مرغ قیمتی حدود 9800 تومان داشت.
گرانی برنج، گوشت و ‌مرغ
هر کیلو برنج داخلی درجه یک در بازار ایران به قیمت ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو برنج سال گذشته ۱۳ هزار تومان بود که امسال افزایش ۲۱ درصدی داشته است. قیمت انواع گوشت نیز امسال افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. یک کیلو گوشت گوسفندی با استخوان سال گذشته به قیمت 44 هزار تومان به فروش می‌رسید اما امسال با 18 درصد افزایش قیمت، 51 هزار و 880 تومان به فروش می‌رسد. قیمت یک کیلو گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود
16 درصد افزایش قیمت داشته و به قیمت 43 هزار و 250 تومان به فروش می‌رسد. گوشت مرغ نیز از قافله افزایش قیمت جا نمانده است. سال گذشته هر کیلو گوشت مرغ حدود 6500 تومان به فروش می‌رسید اما امسال با افزایش 5/17 درصدی به قیمت 7 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود.
سایر خوراکی‌های ماه رمضان
اما اقلام مورد مصرف خانوارها در ماه رمضان، به اقلام اشاره شده خلاصه نمی‌شود. در کنار این موارد خرما، زولبیا و بامیه و البته خوراکی‌های پرمصرفی مانند‌‌‌‌‌ آش، حلیم، سبزی‌خوردن و نان نیز جزو سبد غذایی ماه رمضان به شمار می‌آید. براساس اعلام اتحادیه قنادان، امسال قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه 14 هزار تومان است، در حالی که بسیاری از شیرینی‌فروشی‌ها قیمت را به استناد ممتاز بودن این شیرینی مخصوص بیش از این رقم تعیین می‌کنند. قیمت هر پرس آش و حلیم ساده از سوی اتحادیه کباب، حلیم، ‌‌‌‌آش و غذاهای سنتی نیز 8 هزار تومان تعیین شده است. قیمت هر کیلو از این خوراکی هم به حدود 13 تا 15 هزار تومان می‌رسد.
 

چرا برخی کالاها 30 تا 40 درصد گران شده‌اند؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به‌رغم اینکه دولت اعلام می‌کند قیمت کالاها در بازار کنترل می‌شود اما گزارش‌‌های مردمی بیانگر گرانی اقلام خوراکی است. سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت کالاها، گفت: دولت بنا بر ضرورت‌ها تصمیماتی در حوزه ارز اتخاذ کرد که البته باید پیش‌تر درباره این موضوع مهم با رعایت تمام جوانب تصمیم‌‌گیری می‌کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مدیریت بازار از نظر اشخاصی که از درآمد کم برخوردار هستند مورد قبول نیست چرا که افزایش اخیر قیمت‌ها، معیشت خانوارهای‌شان را تحت تاثیر قرار داده است. باید توجه کرد حتی دلار 4200 تومانی نیز در رشد قیمت کالاها تاثیرگذار بوده است. کبیری درباره گرانی اقلام و کالا در ماه مبارک رمضان گفت: قیمت برخی کالاها از نرخ ارز متاثر نمی‌شود یا حداقل اینکه میزان تاثیرپذیری کمی دارد اما براساس گزارش‌ها قیمت برخی کالاها برحسب قیمت دلار سنجیده می‌شود که این موضوع باعث فشار به خانوارهای کم‌درآمد شده است. وی تصریح کرد: قیمت برخی کالاها در مدت اخیر حدود 30 الی 40 درصد افزایش یافته، این در حالی است که در سطح درآمدهای جامعه تغییر خاصی رخ نداده و این موضوع بیانگر کاهش سطح معیشت است. قیمت گوشت، برنج و سایر اقلام خوراکی با افزایش روبه‌رو شده، این در حالی است که در ماه رمضان باید نظارت بر قیمت اقلام خوراکی تشدید شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به‌رغم اینکه دولت اعلام می‌کند قیمت‌ها در بازار کنترل می‌شود اما گزارشات مردمی بیانگر گرانی اقلام خوراکی است و باید سازمان‌‌های دولتی مربوط و سازمان تعزیرات حکومتی به این وضعیت در بازار رسیدگی کنند و بازار عرضه و تقاضا کنترل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار