کد خبر: 907522
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نيمي از سرانه تخت‌هاي بيمارستاني كرمانشاه خالي است. آن هم در استاني كه به عنوان قطب درماني غرب كشور شناخته مي‌شود و محل گذر هزاران زائر اربعين در روزهاي منتهي به اربعين حسيني است...
ميترا شهبازي

علاوه بر اين با توجه به حادثه زلزله 3/7 ريشتري سال گذشته و توريست‌پذير بودن اين استان، انتظار مي‌رود كرمانشاه در بحث خدمات درماني با هيچ مشكلي روبه‌رو نباشد. با اين حال به گفته نماينده مردم سنقر در مجلس در حال حاضر اين استان با كمبود شديد 2 هزار و 500 تخت بيمارستاني مواجه است تا سرانه تخت‌هاي درماني آن به حد طبيعي برسد. مسئله‌اي كه بيماران را مجبور به مهاجرت و مواجه با انواعي از تهديدها مي‌كند.

كرمانشاه ضمن برخورداري از جمعيتي نزديك به 2 ميليون نفر در حالي در رديف استان‌هاي مرزي قرار مي‌گيرد كه سالانه ميزبان هزاران نفر از زائران اربعين حسيني است. علاوه بر اين با توجه به گردشگرپذير بودن اين استان فرصت خوبي هم در كرمانشاه براي جذب توريست درماني فراهم است. با اين‌حال كافي نبودن زيرساخت‌ها و تجهيزات درماني به همراه كمبود شديد پزشكان متخصص اين محبت جغرافيايي استان را بدون استفاده رها كرده است. معضلي كه در كنار حادثه زلزله 3/7 ريشتري سال گذشته كه خسارت بسياري براي مردم برخي از شهرستان‌هاي استان به بارآورد، بحث نياز به خدمات درماني را پررنگ‌تر مي‌كند. در اين راستا عضو مجمع نمايندگان استان كرمانشاه ضمن انتقاد از روند كند توسعه خدمات درماني در استان مي‌گويد: «تعداد تخت‌هاي بيمارستاني در كرمانشاه نصف سرانه ملي است.» قاسم جاسمي مي‌افزايد: «اين نيز در شرايطي است كه يكي از شاخصه‌هاي رشد و ترقي مراكز درماني، تعداد تخت‌هاي بيمارستاني است. با اين‌حال به‌رغم پيگيري‌هاي مستمر نمايندگان مجلس براي تخصيص بودجه، باز هم كرمانشاه فاصله بسياري با تكميل سرانه ملي تخت‌هاي بيمارستاني دارد.»

فاصله 2 هزار و 500 تختي تا سرانه كشوري

با اين تفاسير نه تنها نياز استان براي ارائه خدمات پزشكي به زائران و توريست‌ها تأمين نمي‌شود، بلكه در اغلب شهرستان‌هاي كرمانشاه به قدري پاي زيرساخت‌ها و تجهيزات مي‌لنگد كه مردم براي انجام امور ساده‌اي همچون يك ماموگرافي يا سيتي اسكن هم بايد كوله بار مهاجرت ببندند و خطرات جاده را به جان بخرند. در اين راستا نماينده مردم سنقر در مجلس شوراي اسلامي با تأييد مطالب فوق به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: «در حال حاضر استان با كمبود بيش از 2 هزار و 500 تخت بيمارستاني روبه‌رو است تا سرانه تخت‌هاي بيمارستاني به وضعيت طبيعي در استان برسد.» جواد حسيني‌كيا با اشاره به نبود پزشك متخصص، زيرساخت‌ها و تجهيزات بيمارستاني اعم از «ام آر آي»، «سيتي‌اسكن» و غيره، مي‌افزايد: «خيلي اوقات بيماران نياز به بستري دارند، اما تختي براي آنها وجود ندارد. از اين رو همواره بايد هزينه‌هاي رفت و آمدي فراوان به همراه خطرات جاده‌اي را به جان بخرند. همين موضوع نيز با توجه به بيماري آنها مشكلات رواني از قبيل استرس‌هاي شديد كه مانع بهبود كامل آنها مي‌شود را منجر مي‌شود. علاوه بر اين بدون سرپناه بودن آنها در شهرها و استان‌هاي ديگر هم مشكلي ديگر است كه با توسعه و احداث بيمارستان‌ها مي‌توان به آنها پايان داد.»

تبديل كرمانشاه به قطب سرطان شناسي غرب

بنابراين دولت و خيران درماني بايد به كمك هم بشتابند و در راستاي حذف مشكلات خدمات درماني استان تلاش كنند. در اين خصوص نماينده مردم سنقر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه تاكنون اقدامات خيلي خوبي در راستاي ارائه خدمات پزشكي شده است، مي‌گويد: «در حال حاضر قرار است بيمارستان امام‌خميني استان توسعه يابد. اما اين موضوع كافي نيست و بيش از اين استان نيازمند ساخت يك بيمارستان مركزي هزار تختخوابي است.» علاوه بر اين مسئولان بايد به نحوي تلاش كنند تا در تمام شهرستان‌هاي استان ديگر نيازي به سفر به شهرهاي ديگر براي دريافت خدمات درماني ساده يا ويزيت پزشك متخصص نباشد. حسيني‌كيا با تأكيد بر اين موضوع ادامه مي‌دهد: «تنها با اين اقدامات است كه مي‌توان گفت كرمانشاه قطب درماني غرب كشور است.» وي بيان مي‌كند: «در حال حاضر با تلاش و پيگري‌هاي متعددي كه كرده‌ايم قرار است در سنقر مركز سرطان شناسي غرب كشور احداث شود. اقدام خوبي كه به تازگي مجوزهاي آن از سوي وزارت بهداشت و درمان دريافت شده است و در مراحل اوليه قرار دارد.»

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار