کد خبر: 907690
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
سرطان در كمين زنان چاق
جلوي آينه خود را ورانداز مي‌كند. آينه دروغ نمي‌گويد انگار از قبل چاق‌تر شده است، اما باز هم حس مي‌كند نياز به تأييد دارد پس سراغ ترازو مي‌رود تا يك بار ديگر واقعيت را اين بار از زبان قانون نيوتن بشنود

کبری فرشچی

جلوي آينه خود را ورانداز مي‌كند. آينه دروغ نمي‌گويد انگار از قبل چاق‌تر شده است، اما باز هم حس مي‌كند نياز به تأييد دارد پس سراغ ترازو مي‌رود تا يك بار ديگر واقعيت را اين بار از زبان قانون نيوتن بشنود. با چرخش عقربه‌ها وزنه اضطراب در دلش چنگ مي‌زند و وقتي عقربه‌ها روي عدد ثابت مي‌ايستند نااميدانه آهي مي‌كشد و از روي وزنه پايين مي‌آيد. واقعيت تلخي است اما وزنش از قبل بالاتر رفته است. سراغ تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رود تا راه‌حلي پيدا كند، در حالي كه نخستين راه‌حل كنار گذاشتن تلفن همراه و دوري از شبكه‌هاي اجتماعي است كه ساعت‌ها او را مي‌نشاند و بي‌آنكه متوجه باشد تنقلات مي‌خورد!
هر چند آمارها به طور كلي نشان مي‌دهد بسياري از ما ايراني‌ها به مشكل اضافه وزن و گاهي هم چاقي مبتلا هستيم، اما در عمل چاقي از جمله مشكلاتي است كه در زنان فراگيرتر است. شيرين حسني رنجبر، فوق‌تخصص غدد و معاون پژوهشي مركز تحقيقات چاقي وقتي مي‌خواهد درباره آمار و ارقام چاقي در جهان و كشورمان صحبت كند مي‌گويد: هم‌اكنون 500 تا 700 ميليون نفر در دنيا مبتلا به چاقي هستند و در ايران نيز چاقي در بين مردم 50 درصد و در بين زنان 63 درصد است.

كم‌تحركي درد مشترك 95 درصد زنان
ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت هم درباره اضافه وزن و چاقي در كشورمان مي‌گويد: يك چهارم زنان ايراني چاق هستند و يك سوم آنان اضافه وزن دارند. همچنين يك هفتم مردان چاق و يك سوم آنان نيز اضافه وزن دارند، يعني نيمي از مردان ايراني چاق هستند و اضافه وزن دارند.
وي مي‌افزايد: ايراني‌ها در 35 سال گذشته پنج برابر چاق‌تر شده‌اند و هم اكنون 11 ميليون چاق داريم. همچنين 95 درصد زنان ايراني كم تحرك هستند و 30 درصد غذايي كه مي‌خوريم اضافه است، بنابراين كسي كه 20 كيلو اضافه وزن دارد، بايد به ميزان همين 20كيلو اضافه وزن مشكلات آن را نيز تحمل كند.علاوه بر اين چاقي و اضافه وزن موجب بيماري‌هاي قلبي، مغزي، ديابت، افزايش سرطان و در مجموع كاهش طول عمر مي‌شود.
چاقي عامل 55 درصد سرطان‌ها

در زنان
نه تنها ميزان اضافه وزن و چاقي زنان از مردان بيشتر است، بلكه چاقي در زنان از مردان خطرناك‌تر است، به گونه‌اي كه سخنگوي وزارت بهداشت تأكيد مي‌كند: 55 درصد سرطان‌ها در زنان و 24 درصد سرطان‌ها در مردان ارتباط مستقيم با چاقي و اضافه وزن دارد. به گفته وي هر چه افراد، جوان و چاق باشند احتمال ابتلا به سرطان در آنها بيشتر است. حريرچي تأكيد مي‌كند: 40 سال پيش يك درصد از كودكان چاق بودند ولي اكنون 6 درصد دختران و8درصد پسران چاق هستند. سرطان‌هاي كبد، لوزالمعده، پانكراس، مري، ‌معده و سينه از جمله سرطان‌هايي مي‌باشد كه با اضافه وزن و چاقي در ارتباط است.
آنطور كه سخنگوي وزارت بهداشت مي‌گويد: ‌چاقي سبب افزايش مرگ و مير به دلايل ابتلا به ديابت، بيماري كليوي، فشار خون و سرطان مي‌شود و اضافه وزن و چاقي با 13 سرطان ارتباط دارد.

چه نخوريم تا لاغر شويم!
بانوان ايراني كه اغلب مادر يا همسرند و نقش‌هاي محوري در خانه دارند به طور معمول مسئول پخت و پز خانه هم هستند و مديريت تمام امور خانه را بر عهده دارند. اگر شاغل هم باشند و پشت ميزنشين همه اينها عواملي مي‌شود براي تشديد كم تحركي و استفاده بيشتر از غذاهاي آماده و فست فودها.
به همين خاطر است كه زنان در جامعه ما بيش از مردان گرفتار اضافه وزن مي‌شوند، اما دربرابر مواجهه با واقعيت اضافه وزن يا چاقي خيلي از ما به دنبال ساده‌ترين راه‌حل هستيم و اينكه چه بخوريم تا لاغر شويم؟ در حالي كه راه چاره اين است كه چه نخوريم تا لاغر شويم و چه كارهايي انجام دهيم.
بي‌ترديد ريشه اضافه وزن و چاقي در خانواده‌هاي ايراني تغيير سبك زندگي و پيدا شدن سر و كله غذاهاي آماده در كنار كم تحركي و دوري از ورزش است. قدر مسلم با ورزش و تحرك مناسب حتي اگر ژنتيك ما هم با اضافه وزن گره خورده باشد لااقل سلامتي‌مان را حفظ مي‌كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر