کد خبر: 907796
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران عنوان کرد
معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران با اشاره به نياز 200هزار ميليارد توماني شهرداري تهران در افق پنج‌ساله براي اداره امور جاري، انجام تعهدات ناتمام و بازپرداخت بدهي‌ها، از بدهي 150 هزار ميليارد توماني براي هشت کلانشهر خبر داد.

حجت‌الله ميرزايي در حاشيه چهارمين کنفرانس مديريت شهري و دهمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در مديريت شهري گفت: به زودي سامانه «پژوهش يار» ملي خواهد شد تا همه پژوهشگران در سطح کشور دستاوردهاي مرکز مطالعات خود را براي استفاده رايگان از مطالعاتشان و همچنين جلوگيري از انجام مطالعات موازي بارگذاري کنند. وي با بيان اينکه در اين جلسه به موضوع اقتصاد نوين شهري و درآمدهاي پايدار توجه مي‌شود، تصريح کرد: نظام مالي شهرداري‌ها پاشنه آشيل کلانشهرهاست؛ چراکه تأمين بودجه سالانه، ميزان بدهي و همچنين منابع مورد نياز براي اجراي پروژه‌ها به رقم زيادي رسيده که حدوداً 150 هزار ميليارد تومان براي هشت کلانشهر مي‌شود که حدود 50 درصد بودجه عمومي دولت مي‌شود.
ميرزايي با بيان اينکه تهران تا پنج سال آينده، نياز به 200 هزار ميليارد تومان دارد که براي اداره امور جاري، انجام تعهدات ناتمام و بازپرداخت بدهي‌هايش هزينه کند گفت: برآورد ما اين است که هشت کلانشهر نيز در افق چهار ساله به 400 هزار ميليارد تومان احتياج دارند که رقم بسيار بالايي است.حال اينکه اقتصاد امروز شهرها و ساز وکار تأمين مالي در شهرها به هيچ وجه ظرفيت تأمين اين رقم را ندارند؛ چراکه نظام ماليه شهرها عقب مانده است و ساير زيرسيستم‌ها نيز همچون بودجه‌ريزي و... توسعه نيافته باقي مانده است. وي با بيان اينکه مسئله مهم کلانشهرها بازسازي نظام مالي شهرداري و توسعه زير سيستم‌هاي اداره شهر همچون بودجه‌ريزي و... است، ادامه داد: يکي از روش‌هاي توانمندسازي کلانشهرها، استفاده از سرمايه انساني و به کارگيري گسترده فناوري‌هاي جديد است که شهرداري‌ها کمک مي‌کنند از اين مسير عبور کنند چراکه درحال حاضر نظام ماليه شهرداري‌ها وابسته به ساخت وساز است و بايد به سمت استفاده از فناوري‌هاي نوين تغيير کند و در اين راستا مهم است که دانش اقتصاد شهر بازسازي شود. ميرزايي در مورد جلسه معاونان برنامه‌ريزي کلانشهرها نيز با بيان اينکه در اين جلسه ديپلماسي براي ارتقاي جايگاه کلانشهرها برگزار مي‌شود، گفت: ارتباط مؤثر با ساير کلانشهرها علاوه بر اينکه سبب مي‌شود با يکديگر آشنا شويم، موجب اصلاح ساختار نيز مي‌شود.
وي با بيان اينکه ظرفيت منابع انساني در شهرداري خوب است اما متناسب با اين نياز تدارک ديده نشده است، تصريح کرد: نيازمند آموزش‌هاي مستمر و توانمندسازي براي پرسنل هستيم و اين در حالي است که شهرداري بايد هنرمندانه از دانش ملي و بين‌المللي و همچنين تجربه انديشمندان اقتصاد شهري استفاده کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار